در خصوص برخی از اصطلاحات رایج در مجلس

اطلاعاتی برای خبرنگاران در خصوص برخی از اصطلاحات رایج در مجلس

خبرنگاران در هر سرویس و گروه خبری معمولاً به اطلاعاتی مشخص نیاز دارند که شاید مهم ترین آنها اطلاع از برخی قوانین مجلس باشد.

در این نوشتار اطلاعاتی برای خبرنگاران در خصوص برخی از اصطلاحات رایج در مجلس از جمله اصطلاحات طرح یک فوریتی ، دو فوریتی و سه فوریتی ارائه می شود.

الف) طرح ها و لوایح یک فوریتی

این قسم از طرح ها و لوایح پس از تصویب فوریت آن درمجلس به کمسیون مربوطه ارجاع می شود تا خارج از نوبت مورد بررسی قرارگیرد.(ماده۱۱۶ آیین نامه داخلی مجلس)

 

ب) طرح ها و لوایح دوفوریتی

دراین گونه طرح ها و لوایح پس از تصویب دوفوریت أن بلا فاصله به طبع وتوزیع آن بین نمایندگان اقدام می شود و بیست وچهار ساعت پس ازتوزیع درمجلس مطرح می گردد. این گونه طرح هاو لوایح به کمسیون ارجاع نمی گردد.

 

ج)طرح ها و لوایح سه فوریتی

دراین قبیل طرح ها ولوایح پس ازتصویب سه فوریتی آن، مجلس در همان جلسه وارد دستور می گردد(ماده۱۱۶ آیین نامه) و نیازمند ارجاع به کمیسون هم نیست. ضمناً هنگامی که طرح و لوایح با قیدفوریت در دستور کار مجلس قرار بگیرد، قبلاً از طرف رئیس مجلس مراتب به اطلاع شورای نگهبان می رسد و شورای مزبور باید در این جلسات حضور یابد و نظر خود را حتی المقدور و بلا فاصله پس از آرای مجلس و یا حد اکثرتا ۲۴ ساعت اظهار کند.(ماده۸۶ آیین نامه داخلی مجلس)

لینک منبع

گردآوری‌شده توسط شبکه پذیرش آگهی

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *