مشترى را خوب بشناسید
برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار باید مشترى را خوب بشناسید زیرا ایجاد ارتباط صحیح و درست با افرادی که به عنوان مشتری به آن ها نگاه می کنید نیاز به شناخت از جنبه های مختلف آداب و رسوم، فرهنگ، عقاید و کلیه فعالیت های آموزشی، اقتصادی، مذهبی و … دارد.
برای تبیین این مطلب تجربه یک بازاریاب موفق را در این نوشتار اراپه می دهیم که بیانگر اهمیت شناخت مشتری می باشد
یکی از نمایندگان فروش شرکت کوکاکولا، مایوس و نا امید از خاورمیانه بازگشت.
دوستی از وی پرسید: چرا در کشورهای عربی موفق نشدی؟
وی جواب داد: هنگامی که من به آن جا رسیدم مطمئن بودم که میتوانم موفق شوم و فروش خوبی داشته باشم. اما مشکلی که داشتم این بود که من عربی نمیدانستم. لذا تصمیم گرفتم که پیام خود را از طریق پوستر به آنها انتقال دهم. بنابراین سه پوستر زیر را طراحی کردم:
۱. پوستر اول مردی را نشان می داد که خسته و کوفته در بیابان بیهوش افتاده بود.
۲. پوستر دوم مردی که در حال نوشیدن کوکا کولا بود را نشان میداد.
۳. پوستر سوم مردی بسیار سرحال و شاداب را نشان میداد.
پوسترها را به ترتیب در همه جاهایی که در معرض دید بود چسباندم.
دوستش از وی پرسید: آیا این روش به کار آمد؟
جواب داد: متاسفانه من نمیدانستم عربها از راست به چپ میخوانند و لذا آنها ابتدا تصویر سوم، سپس دوم و بعد اول را دیدند و فکر کردند که با خوردن کوکاکولا خسته و کوفته در بیابان بیهوش میشوند!
قبل از انجام هر کاری اول مشترى را خوب بشناسید ، چون برای برقراری ارتباط با مردم باید شناخت درستی از خواسته ها، علایق، زبان و … آنها داشته باشیم.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?در گفتگو ها شرکت کنید!