فیسبوک به جنگ با تلویزیون می رود
بنا به گزارش وبسایت Business Insider، اولین اقدام فیسبوک در راستای پخش برنامههای ویدیوئی با اضافه کردن بخش “ویدئو” به اپلیکیشن فیسبوک آغاز شده است. این تب جدید که “Watch” نامگذاری شده قادر است برنامههای تلویزیونی متعددی مانند BuzzFeed، Tastemade، ATTN و Conde Nast را برای کاربران پخش کند. فیسبوک پس از انتشار این گزارش رسماً اضافه شدن این ویژگی به اپلیکیشن شرکت را تأیید کرد. البته فیسبوک تاریخ دقیق اضافه شدن آن را اعلام نکرده و تنها به عبارت “بهزودی” بسنده کرد. با این اقدام می توان گفت که فیسبوک به جنگ با تلویزیون می رود.
باتوجه به پیشرفتهای خیرهکننده اسنپچپ در یکی دوساله اخیر، حال فیسبوک یکی از ارکان اصلی در حفظ و حتی افزایش کاربران جوان فعلی خود را پخش ویدئوهای باکیفیت و داستانی میداند. ضمناً باتوجه به محبوبیت برنامههای تلویزیونی، فیسبوک میتواند از طریق پخش این برنامهها درآمدهای تبلیغاتی بسیار زیادی کسب کند.
مارک زاکربرگ در پست اخیر خود در فیسبوک نوشت: “امید داریم ویژگی Watch بتواند نیازهای کاربران به برنامههای تلویزیونی از اخبار گرفته تا سریالهای کمدی و مسابقات ورزشی زنده را برطرف کند. برخی از این برنامهها توسط تولیدکنندگان حرفهای و برخی توسط کاربران عادی ساخته خواهند شد.”
سخنگوی فیسبوک روز چهارشنبه اعلام کرد که قرار است کاربران از طریق گزینهی “Watch”، ویدیوهای سریالی با داستانهای خاص را تماشا کنند. کاربران حتی میتوانند لیست نمایش مختص خودشان را بسازند تا از این طریق همواره برنامههای مورد علاقهشان را راحتتر دنبال کنند. این ویژگی در اپلیکیشن Facebook TV هم قابل استفاده خواهد بود.
ضمناً کاربران در این بخش میتوانند برنامههایی که کاربران بیشترین نظرات را راجعبه آنها ارسال کرده اند و همچنین برنامههایی را که دوستانشان در حال تماشا هستند، ببینند. درضمن امکان مشاهده کامنتهای دیگر کاربران راجع به برنامهها نیز وجود دارد.
فیسبوک قصد دارد برنامههای ویدئویی متنوعی را از طریق این ویژگی بهکاربران ارئه دهد. از جمله این برنامهها میتوان به برنامه زندهای که مجری بهصورت لحظهای به سؤالات کاربران پاسخ میدهد و همچنین پخش زنده بازیهای حساس بیسبال اشاره کرد. فیسبوک خیلی امید داشت که این ویژگی را تا اوایل امسال به اپلیکیشن خود اضافه کند اما متأسفانه این اتفاق هربار با موانعی مواجه میشد و تا امروز بهتأخیر افتاده است. گفته میشود تب “Watch” فعلاً برای یک سری کاربران اپلیکیشن فیسبوک قابل مشاهده است اما شرکت قول داده آن را بهزودی برای تمامی کاربران قابل دسترس کند.
گفته میشود فیسبوک حاضر است برای حق پخش اختصاصی برنامههای ویدئویی پرطرفدار و طولانی به تهیهکنندگان آنها رقمهای میلیونی پرداخت کند و برای برنامههای کوتاهتر مایل است بین ۵ تا ۲۰ هزار دلار پرداخت کند. ضمناً این برنامههای کوتاه و ارزانقیمت پس از پخش اختصاصی از فیسبوک، در خارج از فیسبوک نیز نمایش داده خواهند شد.
با این که سخنگوی فیسبوک درباره نحوه تبلیغات و نحوه تقسیم درآمدهای تبلیغاتی بین تولیدکنندگان برنامهها چیزی نگفت، اما وبسایت TechCrunch ادعا کرده سهم تولیدکنندگان از درآمدهای تبلیغاتی ۵۵ درصد و سهم فیسبوک ۴۵ درصد خواهد بود.
منبع: آی تی ایران
گردآوریشده توسط شبکه پذیرش آگهی
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?در گفتگو ها شرکت کنید!