سه سطح بازاریابی در شرکت ها
شرکت ها به منظور تأمین نیازها و پاسخگویی به خواسته ها و نیازهای مشتری های خود باید سه سطح بازاریابی را شناسایی کرده و مدنظر قرار دهند:
بازاریابی واکنشی
بازاریابی پیش بین
بازاریابی نیاز آفرین
در زیر توضیح مختصری در خصوص این بازاریابی ها آورده شده است:
بازاریابی واکنشی:
در این لایه از بازاریابی نیاز است تا نیازها را برآورد و شناسایی کرد.
در این بازاریابی باید نیازهای شرکت ها را شناسایی نموده و راه حل مناسبی برای برطرف کردن آن داشت.
بازاریابی واکنشی: ( responsive marketing)
این سطح وظیفه بازاریابی را شناسایی و برآورد نیازها تعریف کرده است. این نوع از بازاریابی زمانی مناسب است که شرکت نیازی
روشن و آشکار داشته باشد و نیاز به راه حل مناسبی برای آن باشد. می توان نمونه ای از این نوع بازاریابی را ماشین لباسشویی و
مایکروفر برای استفاده خانم ها دانست
بازاریابی پیش بین: (anticipative marketing )
در بازاریابی پیش بین بخشی از اتفاقاتی که در آینده نه چندان دور در صنعت روی می دهند ارزیابی شده و مواردی نظیر طراحی و تولید محصول با توجه به این پیش بینی ها با توجه به آن انجام می شود. نمونه ملموسی که از این نوع بازاریابی می توان زد شرکت های آب معدنی هستند که با رصد بازار متوجه کاهش کیفیت آب های لوله کشی شده و رو به سوی تولید بطری های آب معدنی بزرگ آوردند. البته باید اذعان داشت این نوع بازاریابی خطراتی را نیز به همراه خود دارد، زیرا با اشتباه در پیش بینی بخش زیادی از هزینه و منابع سازمان هدر خواهد رفت.
بازاریابی نیازآفرین : (need-shaping marketing )
در این سطح از بازاریابی که بسیار متهورانه نیز هست، محصول زمانی به بازار ارائه می شود که تا قبل از عرضه آن هیچکس خواستار و متقاضی استفاده از آن نبوده است. وسیله ای که در این زمینه می توان از آن نام برد تولید دستگاه های واکمنی بود که افراد می توانستند زمان حرکت و راه رفتن آهنگ گوش دهند. این سطح مثال بارزی از جمله معروف استیو جابز است که می گوید: مشتریان نمی دانند که چه چیزی نیاز دارند، باید جلوتر از دیدگاه مشتری حرکت کرد.
منبع: نگارش
گردآوریشده توسط شبکه پذیرش آگهی
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?در گفتگو ها شرکت کنید!