۱۴ کلید موفقیت در نوشتن رپورتاژ آگهی

۱۴ کلید موفقیت در نوشتن رپورتاژ آگهی که به خوبی محصولات و خدمات شما را می فروشند.

 

  • هدف پنهانی و نامحسوس از نوشتن یک رپورتاژ

به گزارش تعرفه، رپورتاژهای خبری، تبلیغات محلی هستند که یک هدف مهم را دنبال می کنند: هدایت خواننده به انجام یک کار پیش بینی شده

هدف پنهانی و نامحسوس از نوشتن یک رپورتاژ می تواند عوامل زیر باشد:

۱- فروش یک کالا

۲- سفارش خدمات یک سایت یا شرکت

۳- دنبال کردن یک ایمیل خبری

۴- برند سازی

۵- دانلود یک فایل PDF

۶- …

 

یک رپورتاژ آگهی موثر، خواننده را تحت کنترل در می آورد و به او کمک می کند به یک نتیجه عقلانی برسد. به او می گوید که در گام دوم چه باید بکند. در ادبیات زبان فارسی این عمل را “هدایت به انجام کار” و در زبان انگلیسی آن را ” CALL TO ACTION” می گویند.

رپورتاژ آگهی در هر شکل و شمایلی ظاهر می شود.

این نوع محتوای تبلیغی هم می تواند در قالب فهرست ها و یا راهنما باشد
و یا می تواند در قالب ویدیو، مقاله های مکتوب و …
رپورتاژ ممکن است بین ۱ تا ۶ صفحه باشد

رپورتاژ ها جدا از ساختار و اندازه، یک ویژگی مشترکی دارند و آن بیان یک داستان است. و به همین سبب بین یک محتوای وبلاگ و یک رپورتاژ آگهی همیشه در افزودن چاشنی های ضروری شباهت وجود دارد.

اما باز هم نکات مهمی هست که یک محتوانگار باید از آن خبر داشته باشد.

این نکات مهم تفاوت بین یک رپورتاژ خبری و یک محتوای وبلاگ را مشخص می کنند.

۱- انتشارات را خوب بشناسید

رپورتاژ آگهی شما به صورت یک محتوا در یکی از مجلات، سایت های خبری و … منتشر می شود. بنابراین شما باید در تولید محتوا استادانه عمل کنید.
در انتخاب قالب، تایپوگرافی و ستون باید پیرو قواعد عمل کنید.
قواعد ویراستاری مانند تیترنویسی و … باید رعایت شود.

مهم تر از همه این موارد، شما باید مخاطب انتشارات را خوب بشناسید.

۲- در انتخاب تیتر رپورتاژ آگهی خردمندانه عمل کنید

در انتخاب تیتر رپورتاژ آگهی خردمندانه عمل کنید

آیا تیتر های شما کنجکاو کننده و جذاب هستند یا طولانی و بی روح؟

شما باید چند رپورتاژ را بررسی کنید. آشنایی با نحوه شروع جملات اول مقاله بسیار مهم است. با این بررسی شما متوجه می شوید که روزنامه چگونه خواننده را وارد داستان می کنند.

۳- رپورتاژ را با جملات خوبی شروع کنید

رپورتاژ را با جملات خوبی شروع کنید

راه کار چیست؟ بهترین روش این است که از خواندن مقاله های معروف شروع کنید.

آیا آن ها با معرفی یک شخصیت رپورتاژ را شروع می کنند؟
توصیف آن ها سطحی است یا ژرف؟
آیا موقعیت را تعریف می کنند؟
به چه حواسی تکیه می کنن؟ دیداری، شنیداری یا لمسی

آیا جملات شروع کننده کوتاه و گیرا هستند یا طولانی و با ذکر جزئیات؟

۴- در نگارش بدنه ی رپورتاژ باید هوشیار باشید

در نگارش بدنه ی رپورتاژ باید هوشیار باشید

آیا نوشتن پاراگراف های طولانی موثر است؟ یا نوشتن پاراگراف های کوتاه و مختصر؟

متن بدنه رپورتاژ آگهی شما باید از جنبه های مختلف بهینه باشد.

۵- مخاطبان خود را بشناسید

مخاطبان خود را بشناسید

مخاطب رپورتاژ آگهی شما چه کسانی هستند؟

مهم تر از همه، چه نیازهایی دارند؟

از انتشاراتی که می خواهید رپورتاژ خبری خود را منتشر کنید؛ نمودارهای جمیعت شناسی و نمودار روانی را بخواهید. بخش نظرات و نامه ها را مطالعه کنید.

با نویسنده ها هم اندیشی کنید و از آنها بخواهید بینش خود را درباره خواننده های خود با شما در میان بگذارند. با تعدادی از خواننده ها از طریق ایمیل مکاتبه کنید.

۶-سیاست های تبلیغی انتشارات را به خوبی بشناسید

سیاست های تبلیغی انتشارات را به خوبی بشناسید

از خبرگزاری ها و انتشارات، سیاست های تبلیغاتی آن ها را بپرسید. جایگاه خبرگزاری و انتشارات را در انتشار رپورتاژ آگهی بررسی کنید.

اگر به یک موضوع شک دارید، سوالات مخصوصی بپرسید.

۷- برای رپورتاژ خبری یک داستان بسازید

برای رپورتاژ خبری یک داستان بسازید

هنگام نوشتن رپورتاژ خود را در جایگاه یک روزنامه نگار تصور کنید. حقایق را گردآوری و سخن خود را در آن پوشش دهید.

یک شخصیت معرفی کنید؛ زندگی او را توصیف کنید. یک تضاد مطرح کنید.

به خاطر داشته باشید که یک داستان خوب طرح دارد. به عبارتی یک داستان خوب پیچ و خم هایی دارد و گاها شاهد تغییرات ناگهانی هستیم.

خلاصه عرض کنم، برای این که یک رپورتاژ نویس ماهری باشید باید روی مهارت های داستان نویسی خود کار کنید.

۸-درد خواننده را بشناسید، و دست های شفابخش خود را بر روی آن بگذارید

درد خواننده را بشناسید، و دست های شفابخش خود را بر روی آن بگذارید

خواننده ها از چه چیزی دوری می کنند؟

چه چیزی باعث می شود شب ها نخوابند و به دنبال آن باشند؟

علاقه خواننده ها به چه چیزی است؟

و بدانید که کدام یک از جنبه های احساسی خواننده را بر می انگیزید؟

۹- رنج و درد خواننده را تحریک کنید

رنج و درد خواننده را تحریک کنید

در یک داستان شما یک شخصیت را معرفی می کنید و از زندگی عادی او می گویید. سپس آتش در دل خواننده ها می گذارید و او از خواندن برانگیخته می شود.

 

مثال:

۱- خانم میرزایی از تاجرهای موفق صنعت نساجی بود که در اوج موفقیت سرطان سینه گرفت.

۲- او فکر می کرد که همه چیز خوب پیش می رود، ولی ناگهان متوجه شد که همسرش با یک زن دیگر دیده شده است.

خواننده های شما باید درک کنند.

۱۰- یک دشمن معرفی کنید

چه چیزی یا چه کسی علت این درد و رنج است؟

گاهی این حکومت است که می خواهد همه درآمد شما را بگیرد و مصرف کند.
گاهی این دشمن یک برند شناخته شده ای است که می خواهد در مورد نحوه ساخت محصولاتش دروغ بگوید.
گاهی این دشمن فرضی یک همسایه ی پردردسری است که می خواهد آرامش آخر هفته شما به هم بزند.
خواننده ها را دور دشمنی جمع کنید که عاشق تنفر از آن هستند. از این رو آن ها به حرف های شما گوش می دهند.

۱۱- راه حلی را معرفی کنید

راه حلی را معرفی کنید

نوشتن رپورتاژ آگهی مثل پختن غذا هست. وقتی دیدید متن به قوام خودش رسیده و خواننده به حد کافی آشفته است؛ محصول یا خدمات خود را معرفی کنید.

برای مثال به خواننده اثبات کنید که آموختن تکنیک های مذاکره چگونه می تواند بالاترین حقوقی که مستحق اوست را برایش تضمین کند.

مزایای تضمین شده ی محصولات و خدمات خود را که باز کننده گره مشکلات اوست؛ مطرح کنید.

۱۲-به ادعاهای گلمبه سلمبه خود دلیل بیاورید

به ادعاهای گلمبه سلمبه خود دلیل بیاورید

داستانی که طرح می کنید یک ادعا خواهد بود، بهتر است داستان شما یک داستان واقعی از یک شخص واقعی باشد.

 

مثال:

زندگی ایده ال مادربزرگ با نوه هایش به سبب پیدایش یک افسردگی، تیره و تار شد.

دنیای مالی یک تاجر ثروتمند به وسیله خیانت همکارش نابود شد.

 

شما باید برای ادعاهایی که در مورد کالاها و خدمات خود مطرح می کنید دلایلی بیاورید که آن ها را ثابت کند. ذکر دقیق حقایق، نتایج آزمایش ها و آمار بهترین گواه برای اثبات ادعاها است.

 

شما باید طوری بر احساسات خواننده ها غلبه کنید که باور کنند بر روی کره زمین خدمات و کالایی بهتر از مال شما وجود ندارد.

با خوشحالی رپورتاژ آگهی را پایان دهید

۱۳- با خوشحالی رپورتاژ آگهی را پایان دهید

رپورتاژ آگهی یک کمدی تلخ یا یک فیلم پیشگام و باستانی فرانسوی نیست. شما قرار نیست در یک رقص فرانسوی در شهر کان برنده شوید.

خلاق باشید و داستان خود را با یک پایان خوش به اتمام برسانید؛ جایی که شیطان محو و خوبی تلالو می کند. طوری که دشمن منهدم می شود و زندگی مثل همیشه جاری می شود.

 

۱۴- یک کال تو اکشن ( Call to action) یا “هدایت به انجام کار” اضافه کنید.

یک کال تو اکشن ( Call to action) یا “هدایت به انجام کار” اضافه کنید.

اگر کارتان را به خوبی انجام دهید، خواننده به دنبال راه ارتباطی با شما می گردد. او یا می خواهد محصول شما را بخرد یا شما را استخدام کند.

به طور خاص به او بگویید که چه کار کند:

چگونه شما را دنبال کند.
چگونه جزوه الکترونیکی را دانلود کند.
چگونه برنامه شما را بخرد.

خیلی صریح باشید و چیزی را وانمود نکنید.

نتیجه گیری:
یک رپورتاژ، خبری خوب درباره خواننده، بیننده و شنونده است. آنها باید خودشان را در تبلیغات شما ببینند.
هدف نهایی از رپورتاژ آگهی آن است که وقتی شما سه عنصر تبلیغات، اسم برند و کال تو اکشن آن را حذف کردید؛ محتوا به شبیه و متعلق به انتشارات باشد

 

جهت درج آگهی تبلیغاتی خود به شماره ۰۹۳۶۲۹۲۲۱۴۵ در واتساپ پیام دهید

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *