روزنامه جام‌جم

۲۰ سالگی روزنامه جام‌جم

جام‌جم بیست ساله شد. تولد ۲۰ سالگی روزنامه جام جم را به همکارانمان در این روزنامه تبریک می‌گوییم.

ماجرای بیست سالگی جام‌جم

روزنامه‌ای که تولدش به مرگ روزنامه‌های دیگر گره خورد روزنامه جام‌جم

روزنامه جام‌جم بیست ساله شد. جام‌جم در خزان مطبوعات اصلاح‌طلب منتشر شد. در ماهی که هنگامه‌ی برگ‌ریزان مطبوعات دوم‌خردادی بود. و بدین‌ترتیب ناخواسته زمانی‌ تولدش را جشن می‌گیرد که عده‌ای دیگر در سوگ مرگ دسته‌جمعی روزنامه‌های دوم خرداد نشسته‌اند. دوم خرداد عصر شفافیت بود. عصری که مردمش شاد بودند و مطبوعاتش از زندگی سخن می‌گفتند. عصر تاباندن نورافکن بر برخی سیاهی‌ها بود. پس بی‌جهت نبود که روزنامه‌ها با چند برگ خبر و گزارش از صداوسیما با آن هیبت غریبش پیشی گرفته بودند.

جام‌جم سومین روزنامه‌ی دولتی ایران بود. پیش از آن شهرداری تهران با انتشار همشهری در سال ۷۱ و دولت هاشمی رفسنجانی با انتشار روزنامه‌ی ایران در سال ۷۳ با پشتوانه‌ی سرمایه‌ی دولتی منتشر می‌شدند.

جام‌جم نیز با اتکا به بودجه‌ی سازمان صداوسیما منتشر شد تا بتواند در جبهه‌ی محافظه‌کاران اصولگرا، کنار کیهان و رسالت و جمهوری اسلامی مقابل لشگر تارومار شده روزنامه‌های اصلاح طلب بایستد اما این روزنامه سیاسی نشد.

اصلاح‌طلبان معتقد بودند صداوسیما «ستاد ضد‌اصلاحات» است و رسانه‌ی ملی «سیمای لاریجانی». عصر افول سازمان از آن زمان آغاز شد، در دوره‌ی ضرغامی شدت گرفت و در دوره‌ی سرافراز و عسگری فروپاشید.

جام‌جم در دوره‌ی اول انتشار خود سیاسی نشد صداوسیما آنچنان می‌تاخت که نیازی به جام‌جم نبود.

پس این روزنامه توجه خود را به ترمیم و بازسازی فرهنگی جناح شکسته خورده خود معطوف کرد. از این منظر جام‌جم روزنامه‌ی آبرومندی بود. نه قصد جدل داشت و نه حاضر شد به میدانی وارد شود که از پیش بازنده است.

دوره‌های بعد جام‌جم دوره‌های بهتری نبود. بدنه‌ی جام‌جم بزرگ و بزرگ‌تر شد تا نفس روزنامه را بگیرد. اتفاقی که پیش از آن برای همشهری و ایران و دیگر روزنامه‌های دولتی و حکومتی افتاده و تشدید شده بود. بخش اداری روزنامه‌ها فربه می‌شد و بودجه‌ها را می‌بلعید تا تحریریه را لاغرتر از قبل کند.

این هیولا جان و جانمایه‌ی این دست از روزنامه‌ها را مکید تا به امروز برسد که چیزی از آن‌ها نماند.

برای چاپ آگهی در روزنامه جام جم با شماره ۰۲۱۴۴۱۹۵۰۰۰ تماس حاصل فرمائید.

منبع : کانال تلگرام باشگاه روزنامه نگاران

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۵ / ۵. تعداد امتیازات: ۱

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *