گسترش کارخانه های فناوری ؛ تحقق ایده های های نو در مسیر توسعه

گسترش کارخانه های فناوری ؛ تحقق ایده های نو در مسیر توسعه

گسترش کارخانه های فناوری ؛ تحقق ایده های های نو در مسیر توسعه ایران را با حمایت از کسب و کارهای نوین و استارتاپ های نوپا به همراه خوهد داشت.

دلایل شکست برخی از استارتاپ ها

به گزارش شقاقی خبرنگار پایگاه خبری دانستنی آنلاین، در سال های اخیر استارت آپ های زیادی شکل گرفته اند و ایده های نو خلاقانه ای در این استارتاپ ها دیده شده است اما متاسفانه می توان گفت نگاهی سنتی به کسب و کار و تجارت گاهی باعث شده که اکثر کسب و کارهای به این شکل به دلایل مختلف رها شوند و به نتیجه نرسند.

حضور و نبود سرمایه گذار مناسب ، قوانین دست و پا گیر و همچنین عدم حمایت مناسب از این دسته کسب و کارها باعث شده است که اکثر استارت آپ ها دچار مرگ زودرس شوند و به مرور زمان ایده و هدف غایی این گونه کارها به راحتی از بین برود.

هر چند  که در سال های اخیر استارت آپ های ایرانی یا همان کسب و کارهای نوین بدون حمایت و اعتبار توانسته اند اتفاقات خوبی را در کشور رقم زده و دستاوردهای مناسبی داشته باشند.

اشتغالزایی وسیع، تولید ثروت از دانش و فناوری و ظرفیت های موجود داخلی، توسعه و رشد صادرات غیرنفتی و توسعه خدمات بخش اندکی از این خدمات است.

بدون تردید تعامل کم سرمایه گذاران و حامیان با استارتاپ ها از مشکل عمده این گونه کسب و کارها می باشد زیرا این گونه ایده ها در بیشتر مواقع برای بقا و رشد نیازمند حمایت و پشتوانه مالی هستند و این مهم صورت نمی گیرد مگر با تعامل و حضور شرکت های سرمایه گذاری از ابتدا تا انتها و شراکت در سود و زیان آنها….

گسترش کارخانه های فناوری زمینه پیشرفت استارتاپ ها

خوشبختانه به تازگی اتفاقات خوبی در این زمینه در حال رخ دادن است و می توان امیدوار بود که در آینده بتوان با حمایت و توجه بیشتری برای پیشرفت استارتاپ ها روبه رو شد.

برای رفع این مشکل‌ ایده‌ای به نام ایجاد فضاهای کار اشتراکی در اکثر کشورهای پیشرفته شکل گرفته که بخش زیادی از مشکلات استارت‌آپ‌ها را به دلیل تعامل با یکدیگر و حضور سرمایه گذاران برطرف می‌کند. عنوان این ایده ها  اغلب با نام گسترش کارخانه های فناوری دیده می شود.

در ایران نیز به این منظور کارخانه نوآوری آزادی، با ایده ساخت بزرگ‌ترین زیرساخت برای سرویس‌دهی به استارتاپ‌ها در مساحت ۱۸ هزار و پانصد متر مربع در غرب تهران راه اندازی شده است.

این طرح با مشارکت بخش خصوصی پس از نزدیک به ۲ سال برنامه‌ریزی در شهریور سال ۱۳۹۶ کلید خورد و فاز اول آن از آبان ماه ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسیده است.

کارخانه نوآوری آزادی یک مرکز شتاب دهنده

کارخانه نوآوری در بستر یک کارخانه قدیمی به نام «الکترود سازی آما» شکل گرفته است و در حال حاضر در این مجموعه به عنوان اولین شعبه اقماری پارک فناوری پردیس، بیش از ۲۵۰ نفر از فعالان زیست_بوم_کارآفرینی ایران مشغول فعالیت هستند.

طبق برنامه قرار است هر یک از سوله‌های ۱۰گانه این کارخانه نوآوری توسط یکی از شرکت‌های بخش خصوصی تبدیل به یک شتاب دهنده یا مرکز نوآوری شود که این امر فرصت مناسبی برای تیم‌های استارتاپی است تا بتوانند از امکانات این شتاب دهنده‌ها و مراکز نوآوری استفاده کنند.

اهداف کار خانه های فناوری

تبادل اطلاعات با سایر استارتاپ ها و شکل گیری ایده های مختلف در کنار یکدیگر استفاده از مشاوران و مربیان آشنا به بازاریابی و امور مربوط به کسب و کار اینترنتی در نهایت کمک و حمایت سرمایه گذار از ابتدا, در کنار استارت آپ ها از جمله اهداف کار خانه های فن آوری می تواند باشد.

در بازدید اخیر رییس پارک فناوری پردیس از کارخانه فناوری آزادی  بر حضور استارتاپ ها در اینگونه کارخانه ها تاکید شد و صفاری‌نیا گفت :حضور شتاب دهنده‌ها و استارتاپ‌ها کنار یکدیگر در کشور ما بدون سابقه و بی‌نظیر است؛ در واقع این کارخانه محل تلاقی عناصر فعال در اکوسیستم استارتاپی کشور است که موجب تقویت این اکوسیستم خواهد بود.

وی با اشاره بر اینکه فضای کارخانه نوآوری فضایی مناسب برای فعالیت استارتاپ ها خواهد بود، گفت: پیش‌بینی می‌شود طی ۵ سال آینده شاهد حضور بیش از ۱۳۰۰ نفر در قالب بیش از ۳۰۰ تیم استارتاپی و ۱۵ شرکت در بخش انکوباتور این کارخانه باشیم.

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *