تحقیق و توسعه موجب کاهش هزینه تولید می شود

تحقیق و توسعه موجب کاهش هزینه تولید می شود

تحقیق و توسعه موجب کاهش هزینه تولید و مصرف انرژی برای تولیدات داخلی می شود در نتیجه قیمت تمام شده پایین‌تر خواهد آمد و کالای تولید شده با کیفیت بالای علمی به بازار عرضه خواهد شد.

برات قبادیان معاون آموزشی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: معتقد نیستم که مشکل اصلی بنگاه‌های صنعتی کشور در حوزه توسعه واحدهای تحقیق و توسعه، مشکل تأمین منابع مالی و نقدینگی باشد.

وی افزود: بسیاری از بنگاه‌های ما که تولیدشان در سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده، بدلیل نداشتن پول و کمبود منابع نبوده است بلکه آنها کالایی را تولید می‌کردند که قابل رقابت نبوده و نمی‌توانستند تولیدات خود را به فروش برسانند.

قبادیان در تشریح واژه تحقیق و توسعه در صنعت اذعان کرد: بدون شک اگر کالایی در داخل ایران با روش‌های سنتی و با کیفیت پایین بدون بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا تولید شود، در رقابت با برند جهانی که وارد کشور می‌شود، شکست خواهد خورد.

کاهش هزینه تولید با تحقیقات

وی افزود: تحقیق و توسعه باعث کاهش هزینه تولید شده و مصرف انرژی برای تولیدات داخلی کم شود در نتیجه قیمت تمام شده پایین‌تر خواهد آمد و کالای تولید شده با کیفیت بالای علمی به بازار عرضه خواهد شد.

معاون آموزشی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از میان چند عنصر حیاتی برای ادامه تولید، یکی تأمین منابع مالی است و یکی از بخش‌های مهم دیگر آن منابع انسانی با مهارت و دانش کافی است و بخش دیگر،استفاده از ماشین‌آلات وتکنولوژی روز دنیاست.

وی اضافه کرد: شما نمی‌توانید با ماشین‌آلات فرسوده و قدیمی که سال‌ها از ساخت آن می‌گذرد، یک کالای با کیفیت امروزی تولید کنید و بتوانید در بازارهای جهانی نیز رقابت کنید.

از سرمایه منابع انسانی کشور به خوبی بهره نبرده ایم

قبادیان با تأکید بر اینکه ماشین‌آلات کارخانه‌های صنعتی باید نوسازی شوند، تشریح کرد: وظیفه اصلی نوسازی ماشین‌آلات داخلی برعهده مهندسان، تکنسین‌ها و نیروهای انسانی با دانش روز جهانی است و باید بپذیریم که از سرمایه منابع انسانی نتوانستیم در سال‌های گذشته خوب استفاده کنیم.

معاون آموزشی وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح اهداف طرح تاپ (توانمندی تولید و توسعه اشتغال پایدار) افزود: طرح تاپ در راستای اجرای فرامین اقتصاد مقاومتی و همچنین عمل به شعار امسال یعنی حمایت از کالای ایرانی است.

قبادیان تأکید کرد: ما معتقدیم هرچه جلوتر برویم رقابت سنگین و شدیدتر خواهد شد و برای اینکه بتوانیم به حیات تولید در بازارهای جهانی ادامه دهیم می‌بایست به تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان بپردازیم و پایه‌های علمی را در صنعت و تولید ملی تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: طرح تاپ عصاره‌ای از همه عناصری است که در تولید کالای با کیفیت، استاندارد و قابل صادرات به بازارهای جهانی نقش دارند.

قبادیان اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم کالایی را صادر کنیم حتماً باید این کالا با کیفیت باشد.

طرح تاپ چیست؟

معاون آموزشی وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد: طرح تاپ در ابتدا بر توسعه و توانمندسازی اشتغال پایدار در بنگاه‌های صنعتی و معدنی تأکید داشت و اجرای آن تنها بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت بود اما پس از مدتی متوجه شدیم اجرای این طرح در سایر حوزه‌ها همچون کشاورزی، انرژی، صرفه‌جویی آب، محیط زیست و حتی در علوم انسانی و برطرف کردن ناهنجاری‌های موجود در جامعه نیز کاربرد دارد.

وی ابراز کرد: در بسیاری از موارد همچون ناهنجاری‌های اجتماعی و مسائل حقوقی بایستی از تجربیات علمی جهانی بهره ببریم تا بتوانیم موفق شویم و می‌بایست در این حوزه‌ها پایان‌نامه‌های دانشگاهی تقویت شده و به تحقیقات بیشتری بپردازیم.

قبادیان گفت: بهتر است که دانشجویان فوق لیسانسی که یک سال برای طرح پایان نامه خود وقت می‌گذارند وارد یکی از حوزه‌های عملی کشور شده و با این کار نه تنها به تحقیقات علمی کمک کنند، بلکه خود نیز برای ورود به بازار کار آمادگی بیشتری کسب کنند.

اجرای طرح تاپ منوط به همکاری همه جانبه دارد

معاون آموزشی وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: بر روی طرح تاپ، یک سال تیم ۸۰ نفره کار کرده‌اند اما اجرائی شدن این طرح جامع منوط به همکاری همه بخش‌های تولیدی، صنعتی و علمی و دانشگاهی کشور است و در این راه باید به مسئولان کشور کمک کنند.

وی با تأکید بر ارزش بالای تحقیقات و پایان‌نامه‌های دانشجویی تصریح کرد: این طرح‌ها می‌تواند تا جایی پیش برود که شرکت‌ها برای آن پول پرداخت کرده و از دانشگاهیان خریداری کنند.

قبادیان با اشاره به توانمندی بالای تولید کننده‌های جوان ایرانی اذعان کرد: باید سعی کنیم تمام تجربیات علمی را در یک جا جمع کرده و با استفاده از کار گروهی این تحقیقات را به تولید و صنعت نزدیک کنیم که این موضوع یکی از اهداف مهم طرح تاپ است.

معاون آموزشی وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد: در راستای عملی شدن طرح تاپ با معاونت وزارتخانه‌هایی همچون کشاورزی و وزارت آموزش عالی در حال همکاری هستیم تا بتوانیم این طرح را از یک طرح محدود به یک طرح ملی تبدیل کنیم.

وی در پایان گفت: طرح تاپ در نتیجه تکمیل شدن تحقیقات بر روی طرح‌های قدیمی است که در حوزه هدفمندی پروژه‌های دانشجویی به انجام رسید.

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *