کارخانه نوآوری آزادی و اهداف و فعالیت های آن

کارخانه نوآوری آزادی و اهداف و فعالیت های آن

کارخانه نوآوری آزادی به عنوان نخستین شعبه پارک فناوری پردیس در زمینی به وسعت ۱۸۰۰۰ متر آغاز طراحی شده که در حال حاضر تنها ۲۵۰۰ متر از آن فعال شده است.

مجتبی موسی‌زاده کارخانه نوآوری آزادی را به این شکل توصیف می‌کند: «در کارخانه نوآوری همه استارتاپ‌ها دور هم جمع می‌شوند؛ در واقع روند شکل‌گیری استارتاپ‌ها در این کارخانه تسهیل می‌شود. از یک ایده که به استارتاپ تبدیل می‌شود تا تمام الزاماتی که قرار است در رابطه با این استارتاپ‌ها و رشدشان فراهم باشد، مثل فضای کاری مشترک و شتابدهنده‌ها و انکیوباتورها در این کارخانه گرد هم می‌آیند. به صورت خلاصه کارخانه نوآوری جاییست که ایده‌ها به کمپانی‌ تبدیل می‌شوند. هر نوع استارتاپی می‌تواند به کارخانه نوآوری بیاید و هیچ‌گونه محدودیت و دسته بندی وجود نخواهد داشت.»

وضعیت فعالیت کارخانه نوآوری آزادی

کارخانه نوآوری آزادی و اهداف و فعالیت های آن

مجتبی موسی‌زاده درباره وضعیت فعالیت کارخانه نوآوری آزادی می گوید: یک ماه و نیم از فعالیت کارخانه نوآوری می‌گذرد و قسمتی از فاز اول آن اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است. این کارخانه زمینی به وسعت ۱۸۰۰۰ متر داراست که در حال حاضر تنها ۲۵۰۰ متر از آن فعال شده و در آینده‌ای نزدیک و در ادامه کار فضاهای رفاهی وکاری بیشتر و ایجاد مکان‌هایی برای اکسلریتورها و انکیوباتورها ایجاد و آماده‌سازی خواهد شد تا همه درکنار هم قرار بگیرند و کارخانه نوآوری به صورت کامل راه‌اندازی شود. درب کارخانه نوآوری به روی همه باز است و هرکسی بیاید قدمش بر چشم.

مدل‌های مشابه کارخانه کارخانه نوآوری آزادی

کارخانه نوآوری آزادی ، سومین کارخانه در میان نمونه‌های مشابه خود در دنیاست. اولین در آمریکا (سیلیکون ولی) و دومی هم در فرانسه (استیشن اف) است. البته احتمالا استیشن اف فرانسه، تنها یک مدل کوورکینگ اسپیس است ولی در کارخانه نوآوری ایران، تمام روند شتابدهی و فضای کاری مشترک همه به صورت یک پروسه کامل انجام می‌شود.

نحوه عضویت استارتاپ‌ها در کارخانه

اولین قدم برای شکل‌گیری کار استارتاپ‌ها در این مجموعه به این شکل است که در فضای کاری مشترک، صندلی مخصوص به خودشان را اجاره می‌کنند، ایده‌ ارائه می‌دهند و ایده‌هایشان پرداخته و پخته می‌شود. درواقع از آن‌ها، منبع تغذیه‌ای برای شتابدهنده آماده می‌شود. البته ممکن است شرایطی باشد که کسی وارد این فضای کار اشتراکی نشود و مستقیما بخواهد وارد شتاب‌دهنده شود. با شتابدهنده برای گذراندن یک دوره ۶ ماهه کسب وکار و دیدن آموزش وارد مذاکره می‌شوند. در نهایت از بین چندین استارتاپ که مراجعه می‌کنند، تعدادی برگزیده و وارد دوره ۶ماهه می‌شوند. اگر بتوانند به نتیجه مطلوب برسند، یک سرمایه‌گذاری اولیه روی‌ آن‌ها انجام می‌شود تا این استارتاپ‌ها به رشد حداکثری برسند.

کارخانه نوآوری آزادی برای کل ایران طراحی شده است

مشخصا این کارخانه نه تنها برای تهران که برای کل ایران و حتی در سطح منطقه می‌تواند قطب استارتاپی باشد. البته در این زمینه رقابت بزرگی با امارات وجود دارد که در حال سرمایه‌گذاری خیلی کلان روی پروژه‌ای مشابه کارخانه نوآوری است. یکی از اهداف تأسیس این کارخانه جلوگیری از فرار مغز هاست.

برای آشنایی بیشتر با کارخانه نوآوری آزادی ویدئوی زیر را حتما ببینید.

 

[aparat id=”9b6rg”]
شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *