ژاپن هم مدیر از خارج وارد می کند

ژاپن هم مدیر از خارج وارد می کند ؟!!

خبرهای منتشر شده توسط خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی در چند روز اخیر حاکی از این مطلب است که ژاپن هم مدیر از خارج وارد می کند ؟!!

خبر دستگیری «کارلوس گون» رئیس فرانسویِ شرکت نیسان مثل بمب خبری در رسانه های ژاپن (و دنیا) منتشر شد. او متهم شد که درطول پنج سال، حقوقش را ۴۴میلیون دلار کمتر اعلام کرده بود.

آیا ژاپن هم مدیر از خارج وارد می کند ؟!!

این خبر واکنش های مختلفی در ژاپن (وسایر کشورها) در پی داشت. سوالات مختلفی در پی شنیدن این خبر به ذهن ها می رسید اما، یک سوال کلیدی برای برخى شنوندگان مطرح شد: «مگر ژاپنی هایی که خودشان استاد صنعت خودروسازی دنیا هستد، مدیرعامل از خارج “وارد” می کنند؟!»

بله! ژاپن در صنعت خودرو، پیشرو و مبدع و صاحبِ نام هایی عظیم است. تویوتا، هوندا، مزدا، میتسوبیشی، نیسان، سوزوکى، دای_هاتسو و… لیست بالابلندی که سال ها، کارنامه پرافتخاری از اختراع و ابداع و بازرگانی و مدیریت و صنعتگری را در پیشینه دارد. آنگاه، چنین کشوری رفته و یک فرانسوی را برای ریاست نیسان آورده است؟ چرا؟

دو پاسخ به اجمال برای این پرسش مطرح است: در دنیای امروز، «سابقه دار بودن در یک حوزه»، به هیچ عنوان دلیل بر برنده ماندن، نیست. ادارۀ بنگاه های بزرگ اقتصادی/صنعتی با چنان پیچیدگی ها و دشواری هایی گره خورده است، که هیات مدیره به رغم صدسال سابقۀ صنعتگری هم باید به دنبال «مدیر قدَر» باشد.

ورشکست شدن غول های بزرگی مثل توشیبا و شرکت های که به مرز ورشکستگی رسیدن بزرگانى مثل «سونی» و «پاناسونیک» نشان داد که مرز نابودی، بسیار نزدیک است.
لذا گاه شرکت هاى ژاپنى بخشى از “سهام” خود را به شرکت هاى دیگر مى فروشند (مثل نیسان یا مزدا) و ورودِ مدیرعامل خارجى از آن شرکت ها را هم مى پذیرند.

نقش منابع انسانی در پیروزى سازمان ها

اینها واقعیات دنیای امروز است. موفقیت و عدم موفقیت سازمان های بزرگ، بستگی به منابع انسانی دارد. نقش منابع انسانی و خصوصا «مدیریت» در پیروزى سازمان هایِ با ابعاد “مگا” بسیار حیاتی است. البته مرتبط کردن رشد ژاپن به مدیران غیرژاپنى گزاره صحیحى نیست (ژاپن اساسا کشور خارجى پذیرى نیست)؛ بلکه نگاه استراتژیک ژاپنى این است که در مواقع لزوم باید از مدیر خارجى “هم” استفاده کرد. دراین بحث، باید اشاره کرد به بهره اى که ژاپنى ها چند دهه پیش از آموزش هاى ادوارد دمینگ برده و پایه هاى صنعت خودرو ژاپن را بر مبناى آن استوار کردند.

چند روز قبل از ماجراى نیسان، صحبتی از شهردار جدید تهران جنجال آفرین شد. وى گفته بود: ما برای اداره کلان شهر ممکن است به مدیر غیرایرانی نیازمند باشیم. ای کاش این صحبت (که با استخدام مربی برای تیم فوتبال مقایسه شد) با ارایه توضیحات بیشتری درباره رویکرد کشورهایی مثل ژاپن و آمریکا در «استخدام مدیر»/«متخصص» خارجى تکمیل شده بود. واقعیت این است که بزرگترین برگ برندۀ آمریکا در دنیای امروز جذب منابع انسانی کیفى از کشورهاى مختلف است. رویکردى که بسیار فراتر از نوع نگاه ژاپنى هاست.

محمدرضا اسلامی

منبع: هنر مدیریت

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *