خبر ورزشی

نگاهی به روزنامه خبرورزشی / پرمخاطب‌ترین روزنامه بخش خصوصی

سایت تعرفه: روزنامه خبرورزشی وابسته به گروه رسانه‌ای خبر، پرتیراژترین روزنامه ورزشی و پرمخاطب‌ترین روزنامه بخش خصوصی کشور است که سال ۱۳۷۶ توسط حسین واحدی‌پور منتشر شد.

خبرورزشی روزنامه‌ای است که این روزها به عنوان پرتیراژترین روزنامه ورزشی تاریخ کشور و پرمخاطب‌ترین روزنامه بخش خصوصی به سومین دهه انتشار خود نزدیک می‌شود، ۲۰ سال قبل وقتی روی پیشخوان کیوسک‌های مطبوعاتی قرار گرفت، با سبک منحصر به فرد خود خیلی زود تبدیل به روزنامه ورزشی اول کشور شد و بیش از ۲۰ سال است این عنوان را برای خود حفظ کرده و نقش پر رنگی در ورزش ایران دارد.

روزنامه خبرورزشی ابتدا یک ویژه‌نامه ۴ صفحه‌ای بود که اوایل سال ۱۳۷۶ در دل روزنامه خبر منتشر می‌شد. ناصر احمدپور که آن زمان دبیر سرویس ورزشی روزنامه خبر بود، هر سه‌شنبه ۴ صفحه ویژه‌نامه ورزشی به عنوان ضمیمه روزنامه خبر منتشر می‌کرد که این روزنامه خیلی زود جای خود را دل مخاطبان ورزش باز کرد و باتوجه به استقبال مخاطب، زنده‌یاد احمدپور به حسین واحدی‌پور صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول خبر پیشنهاد کرد خبرورزشی به شکل روزنامه‌ای مستقل منتشر شود. با پی‌گیری واحدی‌پور که تمایل خاصی به نوآوری در مطبوعات دارد، خیلی زود امتیاز روزنامه‌ای به نام خبرورزشی صادر و این روزنامه از مهرماه سال ۱۳۷۶ با انتشار یک مجموعه پیش‌شماره هفتگی که ابتدا هفته‌ای یک شماره منتشر می‌شد و در ادامه به روال یک روز در میان رسید، اعلام حیات کرد و از ۶ آذر ۱۳۷۶ روال انتشار حالت روزانه پیدا کرد که تا به امروز این روند متوقف نشده است.

خبر ورزشی

خبرورزشی ابتدا ۴ صفحه‌ای بود و فقط هفته‌ای یک روز در ۸ صفحه به دست مخاطب می‌رسید. روزنامه‌ای دو رنگ با تصاویر سیاه و سفید که پر بود از اخبار کوتاه و جنجالی و سبک جدیدی را در اطلاع‌رسانی ارائه می‌کرد. در این سبک که مبتکرش زنده‌یاد ناصر احمدپور بود، اخبار حاشیه‌ای کوتاه و البته بعضا جنجالی و گفت‌و‌گوهای سرپایی جای مطالب بلند و گزارش‌های طولانی را گرفته بودند و تحلیل‌ها هم خیلی خلاصه و با شیوه انتقادی نوشته می‌شد. آن‌چه بیش از کوتاه‌نویسی که نیاز آن روز جامعه و موردپسند مخاطب بود، در رشد چشم‌گیر خبرورزشی و تبدیل آن به رسانه‌ای پرمخاطب نقش داشت، همین رویه انتقادی نویسندگان خبرورزشی بود که هر آن‌چه می‌دیدند و احساس می‌کردند مردم دوست دارند بخوانند را بدون تعارف روی کاغذ می‌آورند و اصلا برای‌شان مهم نبود با چه واکنشی از سوی اهالی ورزش مواجه شوند. این رویه انتقادی و پر سرو صدا نام روزنامه خبرورزشی را بر سر زبان‌ها انداخت و مردم هم که احساس می‌کردند این روزنامه حرف دل آن‌ها را می‌زند، با خبرورزشی همراهی می‌کردند. ویژگی مهم دیگری که خبرورزشی داشت و هنوز هم دارد این بود که نویسندگان روزنامه یک روز از تیم، مربی، مدیر یا بازیکنی حمایت می‌کردند اما فردایش امکان داشت در صورت شنیدن یک خبر حاشیه‌ای از همان بازیکن، آن خبر منفی را تبدیل به تیتر یک روزنامه کنند.

تیترهای جنجالی و میخکوب‌کننده هم نقش چشم‌گیری در همراهی مخاطب با خبرورزشی داشت؛ مایلی‌کهن نه نگو برو، خدا را شکر مایلی‌کهن رفت، کتک‌کاری استیلی  و منصوریان در تیم ملی، دلیل باخت حجازی؛ ساق‌های خسته یا تفکرات بسته، دستگیری بازیکن تیم ملی به جرم قاچاق کالا، افسوس ایویچ دیر رفت، خدا را شکر بلاژویچ هم ایرانی شد، تیم‌ملی به کشک بادمجان باخت، منحنی چماق شد، فوتبال لباس رزم پوشید و … که از صراحت گردانندگان روزنامه خبرورزشی و فعالیت بدون سانسور آن‌ها در اطلاع‌رسانی خبر می‌داد، هر کدام در مقاطع مختلف، افزایش میزان همراهی مردم و افزایش قابل توجه تیراژ این روزنامه را به همراه داشت. نتیجه این همراهی افزایش صفحات خبرورزشی به ۸ و سپس ۱۲ صفحه بود و در مقطعی طولانی خبرورزشی روزهای پنج‌شنبه و یا به مناسبت‌هایی نظیر بازی‌های ملی، دیدارهای رودرروی استقلال و پرسپولیس و تورنمنت‌ در ۱۶ صفحه منتشر و عرضه می‌شد. این روزنامه از شروع سیاه و سفید و سپس دو رنگ خود، به مقطعی رسید که صفحات اول و آخرش رنگی منتشر می‌شد و صفحات رنگی هم دو بار از ۲ صفحه به ۴ صفحه و سپس ۶ صفحه افزایش پیدا کرد و سپس با افزایش تجهیزات و امکانات چاپ در ایران، خبرورزشی تمام رنگی به دست مخاطب رسید.

خبر ورزشی

در دوره جدید روزنامه که از آغاز سال ۱۳۹۵ شروع شده، پوست‌اندازی تدریجی خبرورزشی به وضوح دیده شد و مدیران روزنامه به این نتیجه رسیدند که از لحاظ گرافیکی سروشکل تازه‌ای به خبر ورزشی بدهند و به شکل نامحسوسی تغییراتی هم در محتوا ایجاد کنند. این تغییرات گرافیکی و محتوایی کماکان ادامه دارد و این بار هم مخاطب با روزنامه ورزشی برتر کشور همراهی کرده است. روزنامه‌ای که در دوران شکوفایی رسانه‌های کاغذی تیراژ ۳۲۰هزار نسخه‌ای در روز را هم تجربه کرده بود، اکنون نیز با وجود افت اغلب رسانه‌های نوشتاری و گرایش افکار عمومی به رسانه‌های مجازی، یکی از ۳ روزنامه پرفروش ایران است.

این روزنامه در رتبه‌بندی وزارت ارشاد نیز از لحاظ استاندارد کار حرفه‌ای و رعایت قواعد روزنامه‌نگاری در رتبه چهارم قرار دارد و در این جدول دومین روزنامه برتر بخش خصوصی محسوب می‌شود.

این روزنامه از ابتدای فعالیت تا به امروز طی ۲۰ سال و اندی انتشار، ثبات مدیریت جالبی را تجربه کرده است. تا به حال تنها ۳ مدیرمسئول بالای سر خبرورزشی بوده‌اند و همین ثبات می‌تواند یکی از عوامل موفقیت خبرورزشی باشد. بعد از حسین واحدی‌پور، موسس و صاحب‌امتیاز خبرورزشی که از سال ۱۳۷۶ تا اوایل سال ۱۳۸۷ مدیرمسئولی خبرورزشی را هم برعهده داشت، از ماه‌های نخست سال ۱۳۸۷ علیرضا معزی را به جای خود به عنوان مدیرمسئول خبرورزشی معرفی کرد که معزی نیز بعد از نزدیک به ۸ سال، اسفند ماه سال ۱۳۹۴ جای خود را به سیدهادی فیاضی داد. نیمه‌های زمستان ۱۳۹۸ کیوان مافی به‌عنوان مدیرمسئول خبرورزشی معرفی شد.

خبر ورزشی

در بخش سردبیری اما خبرورزشی اندکی بیشتر تغییر داشته است؛ هرچند تعداد روزنامه‌نگارانی که به عنوان سردبیر یا با منصب سرپرست تحریریه، خبرورزشی را اداره کرده‌اند، به تعداد انگشتان یک دست می‌رسد. اولین سردبیر خبرورزشی، یکی از دو موسس این روزنامه و صاحب اصلی طرح انتشار روزنامه‌ای با رویه کوتاه‌نویسی بود؛ زنده‌یاد ناصر احمدپور که دو دوره سردبیری خبرورزشی را برعهده داشت و هر دو دوره طلایی این روزنامه به مقطع سردبیری او برمی‌گردد. ناصر احمدپور مقطع نخست از شماره اول تا اواخر فروردین ماه سال ۱۳۸۲ سردبیر خبرورزشی بود که به شوق انتشار روزنامه‌ای که متعلق به خودش باشد، با خبرورزشی خداحافظی کرد. بعد از خداحافظی احمدپور، روزنامه چند روزی به شکل شورایی اداره شد تا این که معاون ناصر احمدپور هم به روزنامه تازه‌تاسیس او پیوست و عباس عبدالملکی با سمت سرپرست تحریریه عهده‌دار تامین محتوی خبرورزشی شد. عبدالملکی که بعدها حکم سردبیری گرفت ، تا آخرین روز سال ۱۳۸۶ و به مدت ۵ سال سردبیری خبرورزشی را برعهده داشت تا این که از ابتدای سال ۱۳۸۷ مجددا ناصر احمدپور سردبیر خبرورزشی شد. بازگشت احمدپور با افزایش چشم‌گیر مخاطبان روزنامه همراه بود و این بار همکاری سردبیر با روزنامه یک سال دوام داشت. حدود یک ماه روزنامه به شکل شورایی اداره شد تا سردبیری به سعید آجورلو رسید که تنها چند ماه روی این صندلی نشست و اواسط سال ۱۳۸۸ جای خود را به علی جوادی داد. جوادی تا روزهای پایانی سال ۱۳۹۴ سردبیر خبرورزشی بود اما پس از ۶ سال و ۶ ماه سردبیری خبرورزشی، استعفای خود را تقدیم کرد تا مهدی هژبری، که از روزنامه‌نگاران قدیمی خبرورزشی و معاون علی جوادی بود، سردبیری خبرورزشی را برعهده بگیرد.

اسکلت اصلی تحریریه خبرورزشی را همان نیروهای سال اول و دوم این روزنامه شکل می‌دهند. مهدی هژبری، عباس اسدزاده، فتح‌الله فتحی و علی بنی شیخ‌الاسلامی از سال ۱۳۷۶، محمد کاظمی، مهدی شیروانی و حبیب افتخاری از سال ۱۳۷۷، فرهاد اشراقی دبیر تحریریه روزنامه، آرتین زهرابی، مهدی زارع و مهدی همدانی از سال ۱۳۷۸، مجتبی صالح، بهروز احمدی و بهزاد آریس از سال ۱۳۷۹ با خبرورزشی همکاری داشتند و به مرور شاهین محمدی، آرش محمدی، پریسا غفاری، ناصر قراگزلو، کاوه علی‌اسماعیلی، سعید اکبری، مهری رنجبر، امیرعباس واسعی، مهدی یکتا، نصیر مقدری، مسعود اکبری، فرخ حسابی، امید خاکی، سجاد فیروزی، محمدرضا مدنی، علیرضا روش، محمدحسین زرندی، سیدحامد اردهالی، میلاد سازمند، سهیل سعادتمندی، شهراد باغستانی، سعید شاه‌نظری و … هم به خبرورزشی اضافه شدند. استاد اردشیر لارودی و استاد جهانگیر کوثری نیز در حال حاضر یادداشت‌نویسان ثابت خبرورزشی هستند که حضور و همکاری آن‌ها بار فنی مطالب خبرورزشی را ارتقا بخشیده است. همچنین محمدرضا میرشاه‌ولد نیز به عنوان کاریکاتوریست با خبرورزشی همکاری می‌کند.

می‌توانید در سایت شبکه پذیرش آگهی، در قسمت تعرفه روزنامه های سراسری با اطلاع از تعرفه‌ آگهی‌های صفحات مختلف روزنامه خبر ورزشی، سفارش آگهی خود را جهت انتشار در این نشریه ثبت کنید. کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند و درباره چگونگی ارائه اطلاعات و مدارک، راهنمایی‌های لازم را انجام می‌دهند.

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *