روزنامه خراسان

نگاهی به تاریخچه روزنامه خراسان /کهن‌ترین روزنامه محلی ایران

سایت تعرفه: روزنامه خراسان در سال ۱۳۲۷شمسی پایه گذاری شده و روزنامه‌ای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی چاپ صبح است.

نخستین شمارهٔ روزنامه خراسان در ۱ تیر ۱۳۲۸ و به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی محمدصادق تهرانیان در چهار صفحه و در قطع کوچک منتشر شد. شعار رسمی روزنامه در آن زمان این بیت بود:

برادر جان خراسان است اینجا         سخن گفتن نه آسان است اینجا

پیش از این تاریخ، دو روزنامهٔ دیگر نیز با عنوان مشابه خراسان چاپ می‌شدند که مدت انتشار آن‌ها چندان طولانی نبود.

خراسان، روزنامه‌ای فارسی‌زبان، محلّی‌گرا و چندگانه است. دو دفتر مرکزی در مشهد و تهران دارد. پوشش خبری آن، گسترهٔ کشور است و رویکردی ویژه به شرق یعنی استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی دارد. روزنامه سیستان و بلوچستان بعد از مدتی انتشار تعطیل شد.

روزنامه خراسان قدیمی

 

روزنامه خراسان کهن‌ترین روزنامه محلی ایران

خراسان کهن‌ترین روزنامه محلی ایران شمرده می‌شود. پس از روزنامه‌های اطلاعات، کیهان و آلیک، چهارمین روزنامه کهن سراسری در ایران است، همچنین این روزنامه پرتیراژترین نشریه شرق کشور است.

رویکرد اصلی روزنامه «فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، خبری» است و وابسته به هیچ جناح سیاسی نیست. صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه خراسان در سال ۱۳۲۸ محمدصادق تهرانیان بود که در این دوران روزنامه تا سال ۱۳۵۷ بدون وقفه انتشار خود را ادامه داد و فقط در برهه ای ۲۴ روزه در آذر و دی ۱۳۵۷ به نشانه همبستگی با مردم انقلابی ایران دست به اعتصاب زد و منتشر نشد.

همچون دیگر روزنامه ها، خراسان نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی دچار تغییر و تحولات شد. در خرداد ماه ۱۳۵۹ مصادره و به بنیاد مستضعفان واگذار شد. پس از این نیز صاحب امتیازی روزنامه به بنیاد شهید و سپس به کمیته امداد امام خمینی (ره) واگذار شد و در سال ۱۳۸۰ موسسه فرهنگی هنری خراسان تاسیس و صاحب امتیازی روزنامه به این موسسه منتقل شد.

موسسه فرهنگی هنری خراسان، در سال ۱۳۸۰ تاسیس و صاحب امتیاز روزنامه مردمی و صمیمی خراسان شد اعضای هیئت امنای این موسسه برای دوره های ۵ ساله از طرف دفتر رهبر معظم انقلاب منصوب می شوند. این موسسه، محصولات فرهنگی متنوعی تولید می کند که روزنامه خراسان با ۶۸ سال قدمت عمده ترین محصول موسسه است.

پربازدیدکننده ترین اپلیکشن‌های  فارسی

چندین روزنامه دیگر، هفته نامه، ماهنامه، فصلنامه، گاهنامه و ویژه نامه های موضوعی فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ورزشی، دفتر پژوهش، مرکز آموزش تخصصی رسانه، انتشارات، آگهی و نیازمندیها، توزیع و اشتراک، بانک آرشیو الکترونیک و همچنین رسانه الکترونیک “آخرین خبر” به عنوان یکی از پربازدیدکننده ترین اپلیکشن های  فارسی و “شهر چاپ” مجهز و پیشرفته  از دیگر محصولات و تجهیزات آن است.

روزنامه خراسان از تاریخ ۵ بهمن ۱۳۷۷ به‌طور هم‌زمان در مشهد و تهران چاپ می‌شود. روزنامه در ۱۶ صفحه تمام رنگی و به‌صورت سراسریبه چاپ می رسد و بیشترین نفوذ آن نیز در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی و گلستان و سیستان و بلوچستان است.

روزنامه خراسان اکنون در سراسر کشور در ۱۶ صفحه خبری، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و ۶۴ صفحه نیازمندی ها که همزمان ۴ صفحه خراسان ورزشی، ۴ صفحه زندگی سلام (در حوزه سبک زندگی) و ۸ صفحه روزنامه های استانی (مربوط به هر منطقه) ضمیمه این روزنامه منتشر می شود.

روزنامه خراسان رضوی

سال ۱۳۸۳ پس از تقسیم خراسان بزرگ به ۳ استان ضرورت انتشار روزنامه‌هایی برای استان های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی احساس شد . به منظور حفظ ارتباط با حرم مطهر امام رضا (ع) و تقویت هویت معنوی و همچنین انعکاس مسائل این استان‌ها به طور ویژه و تخصصی‌تر ابتدا ویژه‌نامه‌هایی به طور روزانه چاپ شد.

و اولین ویژه‌نامه خراسان رضوی در تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۸۳ در ۴ صفحه به چاپ رسید که پس از مدت کوتاهی به دلیل استقبال مطلوب مخاطبان این ویژه‌نامه به ۸ صفحه ارتقا یافت تا این که در تاریخ اول تیرماه ۱۳۹۱ روزنامه استانی خراسان رضوی مجوز انتشار گرفت و فعالیت خود را در ۸ صفحه و در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، ورزشی، شهرستان‌هاو حرف مردم  ادامه می‌دهد.

روزنامه-خراسان-رضوی

 

پرتیراژترین روزنامه استانی

پرتیراژترین روزنامه استانی ” خراسان شمالی ” است که ایده انتشار آن نیز پس از تقسیم خراسان به ۳ استان مطرح شد . خراسان شمالی از دوم تیر ۱۳۸۳ به صورت ویژه نامه‌ ۴ صفحه‌ای ضمیمه روزنامه خراسان منتشر می‌شد تا آن که در ۲۱ مهر ۱۳۸۷ مجوز انتشار روزنامه خراسان شمالی را صادر کرد.

این روزنامه با کادری مجرب و آموزش دیده و با حدود ۱۰۰ نفر کارمند ، گزارشگر و خبرنگار فعالیت خود را در بجنورد به صورت مستقل ادامه می‌دهد و فقط چاپ آن در شهر چاپ روزنامه خراسان در مشهد انجام می‌گیرد.

تنوع و غنای فرهنگی خراسان شمالی و همچنین وجود قابلیت های فراوان در زمینه‌های کشاورزی و صنعتی ، وجود رسانه‌ای را که بتواند به شکوفایی این قابلیت‌ها کمک کند و در جهت توسعه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی استان خراسان شمالی گام بردارد بیش از پیش ضرورت می بخشید.

اقبال مخاطبان به روزنامه خراسان شمالی طی این مدت گواه این حقیقت است که این روزنامه توانسته است در استان خراسان شمالی کارنامه موفقی ارائه کند.

روزنامه-خراسان-شمالی

 

هدف انتشار این روزنامه

ایده انتشار روزنامه خراسان جنوبی نیز همچون روزنامه‌های خراسان رضوی و شمالی پس از تقسیم استان خراسان به طور جدی مطرح و مقدمات انتشار آن در روزهای پایانی خرداد ۱۳۸۳ آغاز شد.

اولین ویژه‌نامه ضمیمه روزنامه خراسان با عنوان «خراسان جنوبی» در دوم تیرماه ۱۳۸۳ در ۴ صفحه منتشر شد و آن گاه به دلیل استقبال مخاطبان در ۲۷ تیر ۱۳۸۷ به ۸ صفحه افزایش یافت. این افزایش صفحات با صدور مجوز روزنامه خراسان جنوبی در ۲۹ تیر ۱۳۸۷ از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات همزمان شد.

هدف از انتشار این روزنامه تقویت غنای فرهنگی استان خراسان جنوبی و خالی بودن جای یک روزنامه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای این استان و جلوگیری از گسست فرهنگی استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی و در نهایت درخواست مردم خون گرم خراسان جنوبی بود.

که همراهی مردم و مسئولان این استان سبب شد تا خراسان جنوبی به روزنامه‌ای پرمخاطب در این استان تبدیل شود. همه مراحل فنی این روزنامه در بیرجند، مرکز این استان انجام می‌شود و فقط چاپ آن در مشهد صورت می‌گیرد و در همه شهرستان‌های خراسان جنوبی توزیع می‌شود.

روزنامه-خراسان-جنوبی

خراسان ورزشی

خراسان ورزشی ویژه‌نامه‌ ۴ صفحه‌ای و ضمیمه هر روز خراسان محسوب می شود که از ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ هر روز میهمان مخاطبان است. یک بسته کامل ورزشی که اخبار رویدادهای ورزشی ایران و جهان را می‌توان در آن یافت.

در این ویژه‌نامه تلاش شده تا مهم‌ترین وقایع ورزشی در قالب، اخبار و گزارش ها، ستون‌های جذاب و گفت‌وگوهای خواندنی با ورزشکاران سرشناس منتشر شود، در واقع هدف خراسان از انتشار این ویژه‌نامه توسعه ورزش در همه ابعاد و برآوردن نیازهای مخاطبان در هر سن و سالی است.

این ویژه‌نامه با طراحی‌های منحصر به فرد جلد و صفحات مخاطبان فراوانی را به سوی خود جذب کرده و تأثیرگذاری آن به حدی است که به جرأت می‌توان گفت به عنوان منابع خبری سایر رسانه‌های دیداری و شنیداری از آن استفاده می‌شود. پرهیز از حاشیه و جنجال سازی و نپرداختن به موضوعات و مسائل زرد و بی‌اهمیت از دیگر ویژگی‌های خراسان ورزشی است.

خراسان-ورزشی

 

زندگی سلام

ویژه‌نامه‌ای جذاب و زیبا با موضوعات متنوع هر روز به زندگی‌ها سلام می‌کند. موضوع سبک زندگی ایرانی و اسلامی آن قدر مهم و ویژه است که نمی‌توان آن را در قالب یک صفحه روزنامه گنجاند ، از این رو برای ترویج این گونه سبک زندگی جای ضمیمه‌ای تقریباً حرفه‌ای خالی بود.

در زندگی سلام ، هر روز به پرونده‌هایی درباره مهم‌ترین وقایع زندگی، مسائل روزمره، پدیده‌های نوظهور، رفتارها، ارتباطات خانوادگی، کنش‌های متقابل فردی و اجتماعی، مهارت‌های زندگی، موضوعات روان شناسی فردی و اجتماعی و موضوع سلامت پرداخته می‌شود ضمن اینکه شنبه ها نیزدو صفحه برای کودکان ونوجوانان اختصاص می یابدو ۲ سبک نگاه در زندگی سلام همواره مورد توجه قرار دارد.

یکی نگاه روزمره و روتین به مسائل اجتماعی و دیگری تحلیل و واکاوی مسائل در جهت آسیب شناسی برخی رفتارهای فردی و اجتماعی و تلاش برای برطرف شدن آسیب‌ها و حل پاره‌ای از مشکلات که در ظاهر ممکن است کم اهمیت جلوه کند اما همین پدیده‌ها اگر مورد غفلت واقع شود و راهکاری برای حل آن‌ها ارائه نشود چه بسا ممکن است زخم‌های عمیق در زندگی‌ها ایجاد کند.

«زندگی سلام» در واقع یک نوع امتحان کوچک زندگی است که در آن افراد می‌توانند به سوال‌هایی درباره زندگی و رفتارهای خود پاسخ دهند و خود را در معرض آزمایش قرار دهند. کمک به حل مسائل و مشکلات خرد و کوچک زندگی و آسیب‌های ناشی از برخی کنش‌های متقابل از طریق مشاوره‌های روان شناسی و تحلیل‌های جامعه شناختی و یافتن راه حل برای پاره‌ای از مسائل و مشکلات مخاطبان و استفاده از نظر کارشناسان مهم‌ترین ویژگی «زندگی سلام» است.

گفتمان الگو

«گفتمان الگو » دو ماهنامه‌ای تخصصی است برای فضای اندیشه‌ای و نخبگانی کشور که نخستین شماره آن در دی ماه ۱۳۹۲ منتشر شد. این نشریه با رهیافتی باز و گفتمان ساز به قلمرو «الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت» به عنوان موضوعی عمده در مباحث کلان کشور که مورد تأکید و تأیید رهبر معظم انقلاب است ورود پیدا می‌کند و تلاش دارد به موضوعاتی همچون:

ابعاد نرم افزاری الگوی پیشرفت با رویکردی بومی

مطالبات مردمی در راستای الگوی پیشرفت

تشویق مراکز علمی و تحقیقاتی حوزه و دانشگاه به ارائه نظریات بومی درباره مسائل کشور

پوشش و پردازش رسانه‌ای نگاه‌های نو در زمینه علوم انسانی و اجتماعی

اهتمام به روحیه خودباوری در فرهنگ عمومی و بازیابی افق‌های تمدن ساز اسلامی در گستره هویت جمعی

توجه به الگوهای پیشرفت دیگر کشورها و ارزیابی و بهره‌گیری هوشمندانه از آن‌ها

جهت دهی و سرعت دهی به فرایندهای بومی تولید و ترویج اندیشه‌ها و ایده‌های ناب

ارزش دهی به چهره‌های جوان و میدان دادن به قلم‌های نو در راستای الگوی پیشرفت

ایجاد فضای مناظره و تضارب آرا

فراهم آوردن امکان داوری ایده‌ها و دیدگاه‌ها برای مخاطبان

پوشش هوشمندانه اخبار مرتبط و تهیه گزارش‌های تحلیلی – خبر در راستای الگوی پیشرفت و… بپردازد.

گفتمان الگو که ضمیمه روزنامه خراسان است تاکنون توانسته به طرز باورنکردنی‌ای در میان نخبگان و مراکز علمی کشور برای خود جای پا باز کند که این اتفاق مهم نتیجه انعکاس آثار و دیدگاه‌های چهره‌های برجسته علمی در داخل و خارج از کشور و استفاده از آرا و نظریات طیف‌های مختلف فکری و سیاسی بوده است.

خراسان فرهنگی

ماهنامه‌ای است که اولین شماره آن بهمن ۱۳۹۱ منتشر شد از آن جایی که خراسان بزرگ مهد فرهنگ و ادب و هنر ایران است، جای یک نشریه کاملاً فرهنگی که بتواند ظرفیت‌های فرهنگی خراسان و کشور را معرفی کند و به دنبال ارتقای مسائل فرهنگی باشد بسیار خالی بود.

خراسان فرهنگی تلاش می کند تا در عرصه‌های دین، اندیشه، علم، هنر، ادبیات، رسانه، تاریخ و فرهنگ عمومی و نیازهای فرهنگی روز جامعه، چالش‌های فرهنگی حرفی برای گفتن داشته باشد و گامی هر چند کوچک برای مقابله با تهاجم فرهنگی بردارد.

در این راستا خراسان فرهنگی به صورت حرفه‌ای وارد عرصه فرهنگ شده است و سعی می کند مهم‌ترین پل ارتباطی بین فعالان فرهنگی، مردم، متولیان امر و نخبگان باشد.

توجه به ظرفیت‌های فرهنگی خراسان و مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران و تلاش در راستای تقویت و به فعل درآمدن این ظرفیت‌ها از اهداف دیگر خراسان فرهنگی است.

خراسان دیپلماتیک

محصولی است با مطالب متنوع و جذاب در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل شامل انواع تحلیل های علمی، مصاحبه ، یادداشت و مقاله های متخصصان امور بین الملل.

خراسان دیپلماتیک

خراسان دیپلماتیک تلاش می کند. با توجه به حوادث روز ایران و جهان، به تبیین و تحلیل مهم ترین موضوعات در عرصه سیاست خارجی و سیاست جهانی بپردازد. در هر شماره براساس یک طرح تئوریک مشخص به موضوع واحد و البته پر اهمیتی می پردازد و درباره آن موضوع دیدگاه های مختلف را در معرض قضاوت مخاطبان قرار می دهد.

خراسان دیپلماتیک در واقع مجموعه ای است که جامعه هدف آن تصمیم گیران و تصمیم سازان حوزه سیاست خارجی و خلاصه دولت است؛ شورای عالی امنیت ملی، وزارت خارجه، نفت، اقتصاد، مجلس شورای اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان جهانی شدن، مراکز دانشگاهی و پژوهشی که از تصمیم گیران و تصمیم سازان حوزه های مختلف هستند بخش مهمی از جامعه هدف خراسان دیپلماتیک را تشکیل می دهند.

خراسان دیپلماتیک به نقد موضوعات وهم تحلیل و تبیین و چرایی برخی پدیده های سیاسی می پردازد و از این لحاظ می تواند به عنوان یک منبع آگاهی بخش به جامعه هدف ، موثر واقع شود و جایگاه خود را پیدا کند.

می‌توانید در سایت شبکه پذیرش آگهی، در قسمت تعرفه روزنامه‌های سراسری با اطلاع از تعرفه‌ آگهی‌های صفحات مختلف روزنامه‌ خراسان، سفارش آگهی خود را جهت انتشار در این روزنامه  ثبت کنید. کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند و درباره چگونگی ارائه اطلاعات و مدارک، راهنمایی‌های لازم را انجام می‌دهند.

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *