روزنامه جمهوری اسلامی

نگاهی به تاریخچه روزنامه جمهوری اسلامی/ آرشیوی از تاریخ انقلاب

سایت تعرفه: روزنامه‌ جمهوری اسلامی، روزنامه‌ای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی چاپ صبح است که از سال ۱۳۵۷ در سراسر کشور منتشر می‌شود.

 

مسیح مهاجری سالهاست که سمت مدیرمسئولی و سردبیری این روزنامه را بر عهده دارد.

روزنامه‌ جمهوری اسلامی به عنوان ارگان حزب جمهوری اسلامی، در اوایل پیروزی انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران و تحت مدیریت میرحسین موسوی نخست وزیر پیشین این کشور، انتشار خود را از روز چهارشنبه نهم خرداد سال ۱۳۵۸ خورشیدی آغاز کرد.

بیش تر روحانیون و مقام‌های بلندپایه نظام اسلامی از جمله محمد بهشتی، علی خامنه‌ای، موسوی اردبیلی، هاشمی رفسنجانی و محمدجواد باهنر در حزب جمهوری اسلامی عضو بودند.

مدیریت روزنامه «جمهوری اسلامی» با حجت‌الاسلام مسیح مهاجری و اولین سردبیر این روزنامه میرحسین موسوی بود که بعد‌ها در تابستان ۶۰ وزیر امور خارجه شد و به دلیل مشغله‌های کار وزارت از فضای روزنامه فاصله گرفت و چندی بعد به نخست‌وزیری برگزیده شد.

جمهوری اسلامی از روزنامه‌هایی بود که مقالات آن به ویژه در دهه ۶۰ منشأ تحولات بسیاری شد و از آن جمله یادداشت‌های میرحسین موسوی سردبیر این روزنامه بود که بار‌ها در فضای سیاسی کشور جنجال به پا کرد. در جریان تلاش حزب جمهوری اسلامی و دیگر گروه‌های انقلابی برای برکناری ابوالحسن بنی‌صدر هم روزنامه جمهوری اسلامی نقش ویژه‌ای ایفا کرد.

روزنامه جمهوری اسلامی قدیمی2

در جریان ناآرامی‌های اوایل دهه ۶۰ که به کشته شدن متوالی دو دبیرکل حزب جمهوری اسلامی در کمتر از دو ماه منجر شد، فعالیت حزب جمهوری اسلامی محدود‌تر شد.

اولین دبیرکل حزب جمهوری اسلامی، آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی بود که همزمان ریاست دفتر سیاسی جمهوری اسلامی را برعهده داشت. با انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر ماه ۶۰، آیت‌الله بهشتی به همراه بیش از ۷۰ مدیر دولتی و نماینده مجلس عضو حزب به شهادت رسیدند و در پی این واقعه ضربه بزرگی به حزب وارد شد. پس از شهید بهشتی، حجت‌الاسلام محمدجواد باهنر به دبیر کلی حزب رسید و در کابینه محمدعلی رجایی نخست وزیر شد اما دوران دبیرکلی وی نیز دیری نپایید که در جریان حادثه بمب‌گذاری هشتم شهریور‌‌‌ همان سال در دفتر نخست‌وزیری بار دیگر چهره‌های انقلاب هدف قرار گرفتند و این بار دبیرکل حزب جمهوری اسلامی، رییس‌جمهوری و گروهی از وزرا شهید شدند.

سومین و آخرین دبیرکل حزب جمهوری اسلامی، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای بود. امام جمعه وقت تهران نیز همچون دو دبیر کل پیشین در سال ۶۰ مورد سوء‌قصد قرار گرفت اما به جراحت ایشان انجامید. بعد از شهادت گروه بزرگی از اعضای حزب جمهوری اسلامی، اختلافات میان اعضای باقی‌مانده بالا گرفت. حزب جمهوری اسلامی، در مرامنامه و نیز در کتاب «مواضع ما» دیدگاه‌های خود را در زمینه سیاست، اقتصاد و فرهنگ شرح داده بود، اما بافت متکثر و بعضاً ناهمگون اعضای حزب، به زودی اختلافاتی را بر سر مسائل سیاسی و اقتصادی به وجود آورد.

با منحل شدن این حزب در سال ۱۳۶۶ به دلیل اختلاف‌های داخلی و به دستور آیت‌الله خمینی، ارگان آن یعنی روزنامه جمهوری اسلامی به انتشار خود زیر سرپرستی مسیح مهاجری و با مدیرمسئولی علی خامنه‌ای، رئیس جمهور وقت ادامه داد.

روزنامه جمهوری اسلامی قدیمی

مسیح مهاجری روحانی، روزنامه‌نگار و سیاست‌مدار ایرانی و با حکم حسن روحانی، نماینده رئیس‌جمهور در دانشگاه مذاهب اسلامی است. او از سال ۱۳۶۰ تاکنون مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی است. وی از نجات‌یافتگان بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی در ۷ تیر سال ۱۳۶۰ است.

روزنامه جمهوری اسلامی در سال‌های انتشار از ابتدا تاکنون همواره خود را مدافع اندیشه‌های امام خمینی معرفی کرده است و از این منظر ‌گاه منتقد جریان سنتی راست شده است و گاه به چپ‌ها تاخته است. جمهوری اسلامی هنوز هم هر روز جمله‌ای از امام خمینی را در نیم‌تای صفحه اول خود به چاپ می‌رساند تا یادآوری کند که خاستگاه‌اش کجاست. این روزنامه تنها میراث به جا مانده از حزب جمهوری اسلامی است.

از روز سه‌شبه (اول مرداد ماه) سال ۱۳۹۸به دنبال مشکلات اقتصادی و بحران کاغذ، روزنامه «جمهوری اسلامی» در قطع کوچک‌تری منتشر می شود. در حال حاضر این روزنامه در ۱۲ صفحه به طور رنگی و سیاه سفید به چاژ می رسد.

می‌توانید در سایت شبکه پذیرش آگهی، در قسمت تعرفه روزنامه‌های سراسری با اطلاع از تعرفه‌ آگهی‌های صفحات مختلف روزنامه‌ جمهوری اسلامی، سفارش آگهی خود را جهت انتشار در این روزنامه  ثبت کنید. کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند و درباره چگونگی ارائه اطلاعات و مدارک، راهنمایی‌های لازم را انجام می‌دهند.

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *