نقش کارآفرینی در اقتصاد مقاومتی چیست؟

نقش کارآفرینی در اقتصاد مقاومتی چیست؟

نقش کارآفرینی در اقتصاد مقاومتی تا چه اندازه است که روز ۲۹ بهمن ماه در تقویم کشور ما به عنوان روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی نامیده شده است؟

نقش کارآفرینی در اقتصاد مقاومتی

بدون شک، بدون ایجاد بسترهای کارآفرینی نمی‌توان به اقتصادی پویا، پیشرو، درون‌زا و برون‌گرا دست‌یافت و درواقع مدل بومی اقتصاد مقاومتی با راهبردهای کارآفرینانه به مشی خود، شامل سه محور اصلی حمایت از تولید ملی، سیاست‌های کلی اصل۴۴ و درنهایت توجه به نخبگان، استفاده از فناوری و تکنولوژی‌های نوین است.

طبق تعاریف متعدد از کارآفرینی در فرآیند راهبری بنگاه‌های اقتصادی، ارائه کالاهای جدید ، ارائه روشی جدید در فرایند تولید، گشایش بازار جدید، یافتن منابع جدید و ایجاد هرگونه تشکیلات جدید در صنعت مورد تأکید جدی قرارگرفته است. همه این موارد ضمن آنکه بسترهای لازم برای تحقق محورهای اقتصاد مقاومتی در همه حوزه‌ها ازجمله اشتغال‌زایی را مدنظر قرار می‌دهد بلکه بخش‌های مهم ازجمله صنعت، خدمات و کشاورزی به سمت پویایی و تکاپو برای ثروت آفرینی حرکت می‌کنند.

اهمیت اشتغال پایدار در کشور

از سوی دیگر طبق آمارهای موجود توانایی دولت در ایجاد شغل در دستگاه‌های دولتی حدود یک‌صد هزار شغل در سال است که آن‌هم در سال‌های گذشته به دلیل فقدان منابع لازم و تعمیق لایه‌های رکود در اقتصاد کشور متوقف‌شده است. با این پیش‌فرض، با توجه به ورود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزارنفری کارجوی جدید، لزوم نگاه فرا بخشی و اهمیت اشتغال پایدار بیش‌ازپیش نمایان می‌شود و در صورت عدم استفاده بهینه از منابع داخلی کشور، ازجمله منابع انسانی دانش‌آموخته با چالش‌های بزرگی مواجه خواهیم بود.

بنابراین برای توجه جدی به مسئله اشتغال و ایجاد رونق در بازار کشور در راستای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی پیشنهادهایی برای رفع مشکلات توسعه کارآفرینی ارائه می‌شود که حمایت از توسعه بخش‌های مختلف صنعت و خدمات در کشور در کنار اصلاح رویکرد قانون کار، قوانین بانکی و مالیاتی با رویکرد کارآفرینی ازجمله آن‌هاست.

توصیه‌های مهم برای توسعه کارآفرینی

همچنین، حمایت از کارآفرینان و نخبگان، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوآورانه با ظرفیت اشتغال‌زایی پایدار، حمایت از شرکت‌های چندملیتی و همچنین حمایت از شهرک‌های صنعتی در کشور باهدف رقابت‌پذیری فعالیت‌های موجود در آن از دیگر توصیه‌های مهم برای توسعه کارآفرینی است. نکته مهم دیگر اصلاح قوانین تجارت و مقررات واردات و صادرات با رویکرد کارآفرینی در کنار حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای توسعه کارآفرینی است که نباید مورد غفلت مسئولان و تصمیم سازان اقتصاد کشور قرار گیرد.

بنابراین، واضح است که اگر جامعه‌ای دغدغه کارآفرینی داشته باشد، به مسیر پویایی و فعالیت‌های مولد در اقتصاد کشور روی خواهد آورد. با توجه به سیر نزولی اشتغال در حوزه صنعت، حلقه گمشده کارآفرینی و ایجاد فرصت‌های کسب‌وکار در این بخش وجود دارد و نباید این حوزه حساس از نگاه دولتمردان مغفول بماند و با برنامه‌ریزی صحیح و مدون می‌توان گام‌های مؤثری در تثبیت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برداشت.

منبع: دانشگاه کارآفرین

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *