نحوه تنطیم آگهی افزایش سرمایه

از جمله آگهی‌هایی که کم و بیش در روزنامه های کثیرالانتشار دیده می شود، آگهی افزایش سرمایه می باشد. این نوع آگهی با ساز و کار مخصوص به خود در باب مباحث مربوط به سهام و سهامداری شرکت ها منتشر می شود.

آگهی افزایش سرمایه در پی نیاز شرکت‌های سهامی به کسب منابع مالی جدید منتشر می شود. به نوعی هر گاه شرکتی که به شکل سهامی اداره می شود و در مسیر فعالیت جاری خود با هدف توسعه و یا عبور از مشکلاتی خاص نیاز به منابع مالی جدید را احساس کند، می تواند از طریق افزایش سرمایه در قالب افزایش سهام به این منابع مالی جدید دست پیدا کند.

نحوه تنطیم آگهی افزایش سرمایه

افزایش تعداد سهم با هدف جذب منابع مالی جدید یکی از روش های توسعه ی مالی در شرکت های سهامی می باشد که با نام کلی افزایش سرمایه از آن یاد می شود. این افزایش سرمایه باید با اجازه ی هیئت مدیره، تحت نظارت سهامداران در جلسه ی مجمع عمومی سالیانه یا فوق‌العاده اجرایی شود.

غالبا این مسیر در مجمع عمومی همراه با رای گیری خواهد شد که با کسب رای بالای مثبت از جانب سهامداران می تواند تحت شرایطی خاص و همراه با تشریفات قانونی اجرایی گردد. در نهایت پس از صدور تصمیمات، چگونگی فرایند افزایش سرمایه در قالب افزایش سهام و انتخاب روش اجرایی، روند اجرایی با درج آگهی افزایش سرمایه در یک روزنامه ی کثیرالانتشار آغاز می شود. آگهی افزایش سرمایه باید به گونه ای تنظیم شود که به نحوی دقیق اطلاعاتی کامل از شرکت سهامی مادر، میزان سهام قابل افزایش، قیمت سهام ارائه شده و نحوه ی خرید آن و… ارائه نماید.

 

چطور می توانیم از افزایش سرمایه ی شرکت ها اطلاع پیدا کنیم؟

بسیاری از افرادی که قصد سرمایه گذاری به شکل سهام را دارند، مایل خواهند بود که سهام شرکت خاصی را داشته باشند. در این حالت گاهی سهام آن شرکت خاص در معرض فروش قرار ندارد و یا آنکه به علت تقاضای بالا به سرعت فروخته می شود. برای این گونه از افراد افزایش سرمایه در آن شرکت خاص به یک مسیر مناسب به جهت کسب سهام تبدیل می شود. از این رو و به دلایلی دیگر برخی از افراد علاقه دارند که به نحوی در جریان افزایش سرمایه ی شرکت‌های سهامی قرار بگیرند.

شرکت هایی که قصد افزایش سرمایه دارند، قبل از اقدام به این امر، معمولاً مدارک و مستندات مربوط را در سامانه ی کدال ( codal ) منتشر می‌کنند. این انتشار از اولین روش های کسب اطلاعات به جهت افزایش سرمایه ی شرکت ها می باشد. پیگیری جلسات مجمع عمومی شرکت ها که در صورت تمایل به افزایش سرمایه باید در این جلسات اخذ تصمیم بشود نیز از دیگر روش های کسب اطلاعات می باشد و در نهایت یکی از بهترین روش ها، آگهی افزایش سرمایه است. آگهی افزایش سرمایه همراه با ساز و کار قانونی به خوبی و با جزئیات بالا می تواند اطلاعات مفیدی در باب افزایش سرمایه شرکت ها در اختیار متقاضیان بگذارد.

روش های افزایش سرمایه

وقتی شرکتی قصد افزایش سرمایه از طریق افزایش تعداد سهام را دارد، می تواند به یکی از سه روش زیر این کار را انجام بدهد:

خلق سهام جایزه از محل انباشت سود سهامداران:

در این روش بدون ورود افراد جدید و تنها از طریق جذب سود ناشی از سهام سهامداران قدیمی، افزایش سرمایه صورت می گیرد. بدین صورت که شرکت با تشویق سهامداران خود، سعی در جذب سود سهام آنها به جهت افزایش سرمایه ی شرکت می کند. در این روش یا آگهی افزایش سرمایه وجود ندارد و یا اگر انتشار می یابد همراه با قید نوع افزایش سرمایه خواهد بود.

آورده ی نقدی و مطالبات همراه با حق تقدم:

در این حالت که می توان انتظار ورود سهامداران جدید را نیز داشت، افزایش سرمایه از طریق فروش سهم همراه با حق تقدم به سهامداران قدیمی صورت می‌گیرد. در این صورت تا زمانی که سهامداران قدیمی شرکت تمایل به افزایش سرمایه ی خود از طریق خرید سهام جدید شرکت را دارند، سهامی به افراد جدید فروخته نخواهد شد.

فروش سهام جدید:

در این شیوه بدون در نظر گرفتن حق تقدم و تنها با قید آگهی افزایش سرمایه، سهام جدید به کسانی که زودتر اقدام به خرید نمایند، فروخته خواهد شد. در این روش آگهی افزایش سرمایه جایگاه مهمی پیدا می کند. به طوری که می تواند در جذب سهامداران جدید که طبعاً خیلی دیرتر از سهامداران قدیمی در جریان اخبار افزایش سرمایه قرار گرفته‌اند، تاثیرگذار باشد.

نحوه تنطیم آگهی افزایش سرمایه

نحوه تنطیم آگهی افزایش سرمایه

در تنطیم آگهی افزایش سرمایه شرط آگاهی سهامداران در نظر گرفته می شود. در واقع با توجه به حق اولویتی که قانون به سهامداران قدیمی هر شرکت داده است این آگهی تنطیم می شود تا سهامداران قدیمی قبل از هرکسی با توجه به حق تقدم خود اقدام به خرید سهام نمایند. از این رو در تنطیم آگهی افزایش سرمایه نام کامل شرکت سهامی به گونه ای واضح قید خواهد شد.

این قید نام همراه با درج شماره ی ثبت ملی و معرفی نوع سهام اعم از خاص و یا عام خواهد بود. سپس با اشاره به تاریج جلسات مجمع عمومی که سند تصمیم به افزایش سرمایه خواهد بود، موضوع مقدار افزایش سرمایه در آگهی مطرح خواهدشد.  این موضوع همراه با رقم سرمایه ی فعلی و قید به رقم هدف نهایی در کسب سرمایه خواهد بود.

مندرجات مشترک آگهی افزایش سرمایه

مواردی مانند رقم فعلی سرمایه ی شرکت، رقم افزایش سرمایه و میزان درصد این افزایش و در نهایت ذکر رقم سرمایه ی نهایی بعد از افزایش سرمایه. البته شرکت ها این اطلاعات را به شکل ها و شرایط متنوعی در قالب گزارش در آگهی افزایش سرمایه قرار خواهند داد.

مواردی مانند ارزش اسمی سهام جدید همراه با مهلت استفاده از شرایط حق تقدم نیز در آگهی گنجانده خواهد شد.  در انتهای آگهی نیز غالبا شاهد آدرس کامل محل خرید سهام و یا پیگیری دعوت نامه های حق تقدم خواهیم بود.

ساختار کلی آگهی افزایش سرمایه در چارچوبی که قید شد تنظیم می شود. مواردی خاص نیز در تنظیم آگهی وجود دارد که بسته به نوع شرکت متفاوت خواهد بود.

تشریفات اجرایی در آگهی افزایش سرمایه

پس از تصمیم گیری های نهایی جهت افزایش سرمایه در قالب سهام در جلسات مجمع عمومی شرکت ها، موضوع در قالب یک آگهی افزایش سرمایه در یک روزنامه ی کثیرالانتشار منتشر خواهد شد تا از این طریق بر اساس الزامات قانونی کلیه ی سهامداران و مردم عادی در جریان این تصمیم قرار گیرند.

از طرفی شرکت با ارسال فرمی به سهامداران قدیمی سعی در اطلاع‌رسانی آنها می نماید تا به نوعی سهامداران قدیمی خود را تشویق به خرید سهام جدید از طریق حق تقدم نماید. سهامداری که مایل به خرید جدید باشد با تکمیل فرم مربوطه که با نام گواهی حق تقدم خرید سهام مطرح می شود، علاقه ی خود را به اطلاع شرکت می رساند.

گاهی پیش می آید که برخی از سهامداران قدیمی تمایل به فروش گواهی حق تقدم خود دارند. فروش گواهی حق تقدم نیز تحت نظارت بورس صورت خواهد گرفت و از آنجا که برگه ی اجازه ی خرید سهام شرکت خاصی می‌باشد، به عنوان اوراق بهادار در داد و ستد های بورس از آن یاد می شود.

الزامات قانونی در افزایش سرمایه شرکت ها

از آنجا که اقدام به افزایش سرمایه با هدف تولید سهام جدید باید با مشورت و تصمیم سازی سهامداران قدیمی شرکت ها صورت گیرد، اولین نگاه قانونی به ماجرای افزایش سرمایه، برگزاری جلسات مجمع عمومی با محوریت افزایش سرمایه می باشد. این جلسات باید از طریق درج آگهی در روزنامه ی کثیرالانتشار اطلاع‌رسانی بشوند. فاصله ی زمانی از تاریخ نشر آگهی تا زمان برگزاری حداقل ۱۰ روز و حداکثر ۴۰ روز خواهد بود.

از طرفی افزایش سرمایه شرکت‌ها باید در نتیجه ی گزارش توجیهی هیئت مدیره باشد. نوع عرضه ی سهام باید در آگهی افزایش سرمایه مشخص شده باشد تا خریداران احتمالی دچار سردرگمی نشوند. در واقع اگر افزایش سرمایه با روش حق تقدم قرار به اجرا باشد، باید دعوت نامه های مربوط به حق تقدم صادر شده باشد و لیست کامل از سهامداران قدیمی که مایل به افزایش سهام هستند، تهیه شده باشد.

چگونه آگهی افزایش سرمایه سفارش دهیم؟

برای سفارش انتشار آگهی افزایش سرمایه ، می توان به یکی از کارگزاران درج و انتشار آگهی مراجعه کرده، نسبت به سفارش درج آگهی خود اقدام نمود.

سایت  tarefeh.ir مرجع اطلاعات روزنامه های کشور است که می توان برای انتخاب روزنامه و آشنایی با نرخ ها و تعرفه های چاپ آگهی در روزنامه های کثیر الانتشار و نشریات استانی، محلی و تخصصی و سایر اطلاعات مورد نیاز و سفارش آگهی به این سایت مراجعه کرد.

برای سفازش آگهی با شماره ۰۲۱۴۴۱۹۵۰۰۰ تماس بگیرید

بیشتر بدانیم:

تعریف سهام

سهام در ماده ۲۴ لایحه اصلاحی قانون تجارت این چنین تعریف شده است: سهم قسمتی از سرمایه شرکت سهامی (اعم از سهامی خاص و سهامی عام) است و ورقه سهم، سند قابل معامله ای است که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد همچنین مشخص کننده میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی است.

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *