منظور از بازاریابی هدفمند چیست؟

بازاریابی هدفمند فرآیند شناسایی مشتریانی است که احتمالا به محصولات و خدمات خاصی که ارائه می دهید، نیاز دارند.

 

منظور از بازاریابی هدفمند چیست؟

به گزارش تعرفه، بازاریابی هدفمند فرآیند شناسایی مشتریانی است که احتمالا به محصولات و خدمات خاصی که ارائه می دهید، نیاز دارند. در این سبک بازاریابی، مشتریان بالقوه پس از شناسایی، طبقه بندی شده و نوع محتوای مورد علاقه آن ها نیز مشخص می شود، همچنین پاتوق های دیجیتالی آن ها کشف شده و سپس یک استراتژی بازاریابی جهت هدف قرار دادن آن گروه خاص، ایجاد می شود. تارگت مارکتینگ عموماً از نظر دامنه محدود است، اما اغلب نسبت به سایر انواع بازاریابی بهره وری بیشتری دارد؛ زیرا بر اساس ترجیحات و سلایق مشتریان هدفمند طراحی شده است.

این روش یکی از بهترین روش های بازاریابی است. ما در این مقاله بازاریابی هدفمند، قصد داریم به طور کامل این سبک از بازاریابی را معرفی کرده و مراحل آن را شرح دهیم.

برای تعریف بازاریابی هدفمند، باید بگوییم نوعی از بازاریابی برای مدلی از مشتریان ایده‌آل است که اطلاعات آن ها بر اساس جمعیت، سن، نژاد، وب‌ سایت‌ها و شبکه های اجتماعی مورد علاقه، وبلاگ‌ ها یا کانال‌ های ویدیویی که مورد استفاده قرار می دهند و سایر اطلاعات مشابه، مورد بررسی قرار می گیرد. شرکت‌ ها از این اطلاعات برای تبلیغ محصولات خود استفاده کرده و پیام‌ های بازاریابی را به افراد مناسب در مکان و زمانی که به احتمال زیاد آن پیام ها را می‌بینند، ارائه می‌کنند.

به عنوان مثال، بازار هدف شرکتی که سرور مجازی می فروشد، افرادی خواهند بود که در صنعت فناوری اطلاعات مشغول هستند. به این ترتیب، شرکتی که به دنبال فروش چنین محصولی است، محتوای بازاریابی و تبلیغات هدفمند خود را بجای اینکه برای مخاطبان گسترده‌ و غیر هدفمند تبلیغ کند، از طریق وبلاگ‌ ها و وب‌ سایت‌ هایی که این افراد تمایل دارند به آن‌ها مراجعه کنند، ارائه می دهد.

انتخاب بازار هدف

یک شرکت نمی تواند روی تمام بخش های بازار تمرکز کند، به همین دلیل بهتر است تمرکز خود را تنها به بخش های محدود و کوچک تر اختصاص دهد. بخش‌ هایی که شرکت می‌خواهد به آن ها خدمات دهد یا محصولات خود را بفروشد، بازار هدف نامیده می‌شوند. فرآیند انتخاب بازار هدف، تحت عنوان هدف‌ گذاری بازار نیز شناخته می‌شود.

این بخش ها ممکن است بر اساس ویژگی های مصرف کننده یا ویژگی های محصول یا هر دو مشخص شوند. هنگامی که بازار به بخش های مختلف تقسیم می شود، شرکت باید آن ها را ارزیابی کرده و تصمیم بگیرد که چه تعداد و کدام یک را مورد هدف قرار دهد. این امر صرفاً فرآیند انتخاب بازار هدف است.

مراحل بازاریابی هدفمند
رسیدن به موفقیت در هر کسب و کاری، مشروط به درک و شناخت مخاطبان هدف است. امروزه مصرف کنندگان منابع زیادی از محصولات، خدمات و ارائه دهندگان آن ها را در اختیار دارند. همچنین اطلاعات زیادی برای تجزیه و تحلیل این انتخاب ها در ۲۴ ساعت شبانه روز و ۳۶۵ روز سال در دسترس مشتریان است.

اگر صاحب یک کسب و کار در هر ابعادی ​​هستید، بازاریابی هدفمند برای شما ضروری است تا جریان منظم درآمد را حفظ کرده و امکان رشد داشته باشید. مراحل بازاریابی هدفمند ۳ گام مختلف دارند که در ادامه آن ها را شرح می دهیم:

۱. تقسیم بندی مصرف کنندگان

بازاریابی و تبلیغات هدفمند,تعریف بازاریابی هدفمند,مراحل بازاریابی هدفمند

احتمالاً چندین نوع از مصرف کنندگان وجود دارند که ممکن است از خدمات یا محصولات شما استفاده کنند. انجام این تقسیم بندی به شما این امکان را می دهد که تشخیص دهید این گروه ها چه کسانی هستند، احتمالا چه نیازهایی دارند و آیا می توانید به آن ها کمک کنید یا خیر. هنگام انجام این تقسیم بندی، باید به معیار های زیادی توجه کنید که برخی از مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشند:

موقعیت مکانی
میزان توان خرید
درآمد
جنسیت
سن
میزان تحصیلات
سبک زندگی
عادات و رفتار
تعداد فرزندان
وضعیت تاهل
و…
به عنوان مثال، زن و شوهری که به تازگی اولین فرزند خود را به دنیا آورده اند و قبلاً به فکر گرفتن بیمه عمر نبوده اند، ممکن است به دلیل مسئولیت جدید خود، انگیزه بیشتری برای انجام این کار داشته باشند.

هنگامی که این مبحث را درک کردید و مرحله مربوط به آن را به درستی سپری کردید، سپس می‌توانید تصمیم بگیرید که می‌خواهید فرآیند بازاریابی خود را در کجا متمرکز کنید تا بیشترین سود را برای کسب و کارتان داشته باشد. حال می توانید وارد مرحله دوم از مراحل بازاریابی هدفمند شوید.

۲. هدف گذاری

هنگام انتخاب یک یا چند بخش از بازار، یکی از مهم ترین مواردی که باید در نظر بگیرید این است که بررسی کنید رقبای شما تا چه حد به این بخش ها خدمات می دهند و بر آن ها تسلط دارند؟ آیا آن ها به خوبی نزد مشتریان موجود در بخش مدنظر، شناخته شده اند یا خیر؟ آن ها چه چیزی را ارائه می دهند که شما نمی توانید ارائه دهید؟ چه کاری را می توانید بهتر از آن ها انجام دهید؟

اگر رقبای شما به خوبی و بی هیچ کم و کاستی به بخش های مدنظر شما خدمات رسانی می کنند، ممکن است لازم باشد که بخش های دیگری را جهت هدف قرار دادن بررسی کنید. با این حال، اگر می‌دانید که پیشنهاد شما دارای ارزش متمایزی نسبت به رقبا است و می‌توانید این موضوع را به خوبی اثبات کنید، ارزش آن را دارد که زمان و منابع خود را برای ایجاد آگاهی از برند خود، در بخش مورد نظر سرمایه‌گذاری کنید.

حتی اگر بخشی که انتخاب کرده‌اید می‌تواند همان خدمات را از طیف وسیعی از شرکت های دیگر دریافت کند، به عبارت دیگر در آن بخش با وجود حضور رقبا هنوز گنجایش ارائه خدمات یا محصولات شما وجود دارد، قطعا باید با هدف قرار دادن آن بخش پیش بروید. همچنین باید مواردی مانند اندازه آن بخش از بازار، چگونگی رشد آن، تغییر آن در کوتاه مدت و سایر موارد موثر را در نظر بگیرید.

۳. فروش و تثبیت موقعیت

هنگامی که بخش‌ های بازار خود را شناسایی کردید و تصمیم گرفتید که چه گروهی را می‌خواهید هدف بگیرید، گام نهایی این است که موقعیت کسب‌ و کار خود را به گونه‌ ای قرار دهید که مطابق با نیازهای افراد بوده و آن ها را تشویق به خرید از شما کند. برای انجام این بخش باید مراحل زیر را طی کنید:

مشخص کردن مشکلی از مخاطبان که محصول یا خدمات شما می تواند آن را حل کند.
تحقیق در مورد اینکه چگونه می خواهید مشکل آن ها را حل کرده یا نیازشان را برآورده کنید.
محصول یا خدمات خود را مطابق با نیاز آن ها طراحی کنید.
پیشنهاد خود را به مخاطبان هدف ارائه کنید.
میزان خرید و رضایت آن ها را بررسی کرده و در صورت لزوم، تغییراتی را جهت بهبود روی محصولات یا خدمات خود ایجاد کنید.
اینکه چگونه برند شما نزد مخاطبان شناخته می شود و چگونه محصولات و خدمات خود را ارائه می دهید، به عملیات و فرآیندهای بازاریابی شما بستگی دارد. همچنین میزان کیفیت خدمات یا محصولات شما تعیین می‌کند که آیا خرید توسط مشتریان، تکرار می شود یا خیر.

شکی نیست که اگر می‌خواهید کسب‌ و کارتان موفق باشد، باید استراتژی‌ های بازاریابی‌ای را انتخاب کنید که به شما این امکان را می‌دهند تا بفهمید چگونه می توانید مخاطبان هدف خود را در زمان مناسب هدف‌ قرار دهید. بازاریابی هدفمند یکی از روش هایی است که در صورت اجرای درست و اصولی، به شما جهت دست یابی به این مهم، کمک شایانی خواهد کرد.

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *