مناقصات

مناقصات از طریق سامانه ستاد و اطلاع‌رسانی در روزنامه چیست؟

سایت تعرفه: با توجه به الزام چاپ آگهی مناقصات در روزنامه‌ها به عنوان یکی از مراحل برگزاری مناقصه بر اساس بند ب ماده ۱۳ قانون برگزاری مناقصات، عدم انجام چنین کاری باید به موجب قانون و نسخ صریح قانون قبلی باشد.

مناقصات

 

 

با توجه به برگزاری مناقصات از طریق سامانه ستاد و اطلاع‌رسانی در آنجا تکلیف چاپ آگهی مناقصه در روزنامه چیست؟
با توجه به الزام چاپ آگهی مناقصات در روزنامه‌ها به عنوان یکی از مراحل برگزاری مناقصه بر اساس بند ب ماده ۱۳ قانون برگزاری مناقصات، عدم انجام چنین کاری باید به موجب قانون و نسخ صریح قانون قبلی باشد.

در ماده ۵۰ قانون احکام توسعه آمده است که باید تمام مراحل انجام معاملات عمومی توسط سامانه ستاد و به‌طور الکترونیکی انجام شود و از ابتدای سال سوم برنامه ششم یعنی ۱۳۹۸ به استناد ماده ۹ قانون برنامه، این امر الزامی است اما در ماده ۵۰ بحثی از حذف مراحله‌ای از فرایند معاملات عمومی نشده است.

از سویی وقتی بخواهیم عملی را به‌طور الکترونیکی انجام دهیم باید بتوانیم آن عمل و فعل فیزیکی را با عمل مجازی و الکترونیکی جدید تطبیق دهیم، اگر چنین امکانی نباشد این دستور جدید غیرقابل اجرا بوده و اصل بر انجام همان عمل قبلی است ولی اگر امکان‌پذیر باشد ولی اجرای آن مزاحمتی در اجرای قوانین قبلی ایجاد کند به نحوی که بتوان آن عمل و عمل جدید را با هم جمع نمود و انجام هیچ کدام مانع انجام دیگری نباشد اصل بر جمع بین آن‌ها خواهد بود. در غیر این دو حالت منصرف از عام و خاص بودن قوانین مذکور، اولویت با اجرای قانون مؤخر است.

مثلاً در خصوص ارجاع پاکت‌های ب به کمیته فنی بازرگانی اصولاً تا تهیه و راه‌اندازی زیرساخت الکترونیکی امکان چنین کاری وجود ندارد لذا اصل بر انجام همان اعمال قبلی یعنی ارجاع فیزیکی به کمیته است.

قانون برگزاری مناقصات

یا در خصوص فرایند ثبت و نگهداری اسناد به صورت کتبی نیز بر اساس قانون محاسبات عمومی و قانون تجارت الزاماتی وجود دارد پس در این مرحله هم امکان صرف اخذ الکترونیکی اسناد وجود ندارد چون قوانین دیگری را مورد تعرض قرار می‌دهد ولی با انجام هر دو عمل یعنی بارگذاری اسناد در سامانه و اخذ اصل آن‌ها می‌توان جلوی معضلات بعدی را گرفت پس نمی‌توان حکم به نسخ بند ب ماده ۲۳ قانون برگزاری مناقصات که الزام به ثبت و بایگانی اسناد به صورت کتبی داده، نمود؛ پس در اینجا بارگذاری اسناد در سامانه به الزام اخذ اصل آن‌ها اضافه می‌شود.

حال در خصوص درج و چاپ آگهی در روزنامه‌ها نیز باید دید چطور می‌توان عمل چاپ آگهی را به شکل الکترونیکی انجام داد؟

آیا سامانه ستاد روزنامه است و مجوزی بر این کار از وزارت ارشاد دارد؟ شاید با فرض این موضوع بتوان درج فراخوان در این سامانه را بدل از انتشار آگهی گرفت! اما درج ۲ تا ۳ نوبت آگهی در یک سامانه الکترونیک چطور بروز می‌کند؟! آن هم وقتی که شما فقط یکبار می‌توانید فراخوان خود را در سامانه درج نموده و هر گونه تغییر آن با حذف و شروع فرایند جدید در سامانه همراه است چطور چنین امکانی وجود دارد؟ مضافاً اینکه درج آگهی صرفاً برای اطلاع‌رسانی نبوده و به نحوی درج آگهی در روزنامه‌ها، ثبت متن فراخوان‌های آگهی در تاریخ مکتوب کشور برای جلوگیری از هر نوع انکار و تکذیب در آینده است، لذا امکان چنین تطبیقی وجود ندارد پس مرحله چاپ آگهی هم هنوز قابل حذف نیست.

نحوه سفارش چاپ آگهی مناقصه

در همین راستا یکی از شبکه های پذیرش آگهی که در این خصوص فعالیت میکند میتوان به سایت شبکه پذیرش آگهی، اشاره کرد، در این شبکه هرنوع سفارش آگهی  به دلخواه مشتریان پذیرش و چاپ می گردد. متقاضیان میتوانند با رفتن به شبکه پذیرش آگهی، در قسمت تعرفه روزنامه‌های سراسری با اطلاع از تعرفه‌ آگهی‌های صفحات مختلف روزنامه‌ ها، سفارش آگهی خود را جهت انتشار در این روزنامه ها ثبت کنند. کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند و درباره چگونگی ارائه اطلاعات و مدارک، راهنمایی‌های لازم را انجام می‌دهند.

علی قره‌داغلی

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *