معرفی و آشنایی با کسب و کارهای اینترنتی

پذیرش آگهی: اولین سوالی که باید پاسخ آن به روشنی مشخص شود این است که کسب و کار اینترنتی چیست؟ به طور کلی به شکلی از ارائه خدمات یا عرضه محصولات گفته می شود که در فضای اینترنت انجام می پذیرد.

در این شیوه کسب و کار، کسی که خدمتی را ارائه می دهد یا محصولی را عرضه می کند، با استفاده از فضا و ابزارهای اینترنت فعالیت خود را معرفی کرده و در دسترس عموم قرار می دهد. از جمله اصلی ترین فضاها و ابزارهای کسب و کار اینترنتی می توان به وبسایت، ایمیل، صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام اشاره کرد.

مشتریان و دریافت کنندگان خدمات و محصولات ابتدا با مراجعه به وبسایت یا پیج اینستاگرام آن کسب و کار با ویژگی ها و مزایای آن سرویس دهنده، آشنایی پیدا می کنند. سپس اگر متقاعد شده باشند، نسبت به سفارش دادن محصول مورد نظر خود اقدام می نمایند.

در این زمینه بهتر است نکته ای را خاطر نشان شویم که می تواند مهم باشد. به نظر شما کسب و کار اینترنتی با کسب درآمد از اینترنت چه تفاوت هایی دارد؟

با استفاده از اینترنت می توان از راه های مختلفی به درآمد رسید و پول کسب کرد. بسیاری از این روش ها امروزه رایج هستند. مثلا یکی از پولسازترین روش ها در این زمینه، کسب درآمد از طریق ارزهای رمزگذاری شده است. بیتکوین bitcoin شناخته شده ترین مورد در بین ارزهای رمزگذاری شده است که می تواند سوددهی بالایی هم داشته باشد.

هم چنین یکی دیگر از راه های رسیدن به درآمد و پول درآوردن از اینترنت، فریلنسینگ یا دورکاری است. فریلنسرها یا دورکارها، در سایت های مخصوص فری لنسینگ ثبت نام کرده و سفارش دریافت می کنند. این سفارش ها شامل موارد بسیار گسترده و گوناگونی مانند تولید محتوا، طراحی گرافیک، تدوین فیلم، آهنگسازی و… می شود. فری لنسینگ هم می تواند درآمد خوبی برای شخص به ارمغان بیاورد.

اما کسب و کار اینترنتی به آن شیوه ای از کسب درآمد گفته می شود که در آن شما صاحب کسب و کار خود هستید. صاحبان کسب و کارهای اینترنتی از طریق اینترنت و مخصوصا فعالیت در وبسایت و پیج اینستاگرام خود، نسبت به اراده خدمات یا محصولات خود اقدام می کنند.

مثلا کالاهایی که خود تولید می کنند را به فروش می رسانند، یا کالاهای شرکت های دیگر را به صورت واسطه می فروشند. یا اینکه خدمات ویژه ای مانند اشتراک ویدیو را به صورت پولی ارائه می دهند.

به طور کلی کسب درآمد از اینترنت کار چندان دشواری نیست و روش های گوناگونی برای آن وجود دارد . اما کسب و کار اینترنتی حیطه ای تخصصی تر، حرفه ای تر و دقیق تری است که دشواری های مخصوص خود را دارد.

آیا راه اندازی و داشتن کسب و کار اینترنتی ضرورتی دارد؟

پاسخ دادن به این سوال می تواند اهمیت حقیقی کسب و کاری که بر مبنای اینترنت بنا شده است را برای شما کاملا روشن سازد.

کسب و کارهای سنتی برای مدتی طولانی تنها راه و بهترین راه برای فروش محصول تولیدی، یا ارائه خدمات به مردم بودند. هرکس برای خرید آن چیزی که نیاز داشت به بازار یا مغازه مورد نظر می رفت و به خدمت یا محصولی که نیاز داشت دست می یافت. اما با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی و پدید آمدن امکانات جدید که تحول بزرگی در زندگی انسان ایجاد کردند، نیازهای بشر نیز دستخوش تغییر شدند.

با پیشرفت تکنولوژی هم نیازهای جدیدی برای بشر به وجود آمد و هم راه های جدیدی برای رفع نیازهای قبلی شناخته شد. مثلا نیاز به شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیسبوک و تلگرام، چیزی بود که قبل از اینترنت اصلا احساس نمی شد. اما با ساخته شدن فیسبوک این نیاز، یکی از اصلی ترین نیازهای جدید بشر تلقی می شود.

هم چنین راه های بهتر و جدیدتری برای رفع نیازهای پیشین شناخته شد که به مراتب از راهکارهای سنتی و قبلی آسان تر بودند. به عنوان مثال خدمات بانکی که بخش عمده آن امروزه از طریق اینترنت و فضای مجازی ارائه می شوند، موجب شدند نیاز به مراجعه به بانک برای کار ساده ای نظیر انتقال وجه به شیوه ای بسیار آسان برطرف شود.

در ادامه توضیحات قبلی، لازم به ذکر است که این روند پیشرفت تکنولوژی هر روز سریعتر می شود و انسان و نیازهایش را بیشتر تغییر می دهد. تا آن جایی که بنابر پیش بینی مختصصان، تا ۵ سال آینده کسب و کارهای سنتی و قدیمی تا حد زیادی از بین خواهند رفت.

هم چنین گفته می شود حدود ۸۰ درصد مشاغلی که در سال ۲۰۲۵ وجود خواهد داشت امروزه اصلا وجود ندارند. این نشان می دهد که کسب و کارها و کسب درآمد با سرعت زیادی به سمت اینترنتی شدن می رود.

بنابراین باید این حقیقت را پذیرفت که آینده شغل ها و کسب و کارها، در اینترنت است. این حقیقتی است که چه تلخ و چه شیرین، اجتناب ناپذیر است و به زودی، اینترنت و ابزارهایش اصلی ترین منبع کسب درآمد عمده مردم خواهند بود.

به همین دلیل است که داشتن کسب و کار اینترنتی برای عقب نیفتادن از رقابت یک امر ضروری است. یادگیری اصول و تکنیک های این حیطه برای هرکس که در اندیشه داشتن درآمد تضمینی و برتری در رقابت با سایر رقباست یک امر بسیار مهم به شمار می آید.

آیا همه مشاغل و کسب و کارها می توانند به صورت اینترنتی فعالیت داشته باشند؟

سوال مهم دیگری که در زمینه کسب و کارهای اینترنتی مطرح می شود، این است که آیا زمینه فعالیت در اینترنت برای همه مشاغل برقرار است؟ مثلا کسی که یک کارواش دارد و خدمات شستشوی ماشین ارائه می دهد؛ یا پزشکان که شغلشان مستلزم حضور بیمار در کلینیک و درمانگاه است؛ آیا این گونه مشاغل نیز باید به فکر فعالیت در اینترنت باشند؟

پاسخ این سوال، مثبت است. با توجه به رواج گوشی های همراه هوشمند در میان مردم و حضور عمده مردم در فضای مجازی، پس بهترین جا برای یافتن مشتری همین فضای مجازی است. درصد زیادی از مردم از تلفن های هوشمند و شبکه های اجتماعی و اینترنت استفاده می کنند.

بنابراین یک راهبرد هوشمندانه فعالیت در اینترنت است؛ یک کسب و کار با حضور در اینترنت و معرفی خدمات، ویژگی ها و مزایای خود می تواند توجه درصد زیادی از مردم را به خود جلب کند و بسیاری از آن ها را متقاعد به استفاده از خدمات و محصولات خود کند.

حتی یک پزشک نیز می تواند از این فضا بهره ببرد. به این صورت که آن پزشک می تواند با حضور فعال و پررنگ در شبکه های اجتماعی و داشتن وبسایت، هم سابقه و مدارک و گواهی های خود را در معرض دید عموم بگذارد، هم به سوالات مردم پاسخ دهد؛ و در نهایت با جلب اعتماد مردم، آن ها را به مشتریان خود تبدیل کند.

برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی به مجوز خاصی نیاز دارم؟

جواب منفی است در حالت عادی شما برای شروع کسب و کار اینترنتی خود نیاز به هیچگونه مجوزی ندارید! مگر نماد اعتماد الکترونیکی وب سایت که بسیاری از درگاه های بانکی زمانی که می خواهید در وب سایت خود یک صفحه ی پرداخت داشته باشید از شما طلب می کنند و اگر نماد را نداشته باشید نمیتوانید در وب سایت خود امکان فروش چیزی را داشته باشید.

گرفتن نماد اعتماد وب سایت نیز کار ساده ای است فقط ثبت نام کنید و  زمانی که وب سایت شما در اینترنت قرار گیرد وب سایت شما بررسی می شود و این نماد به شما اعطا خواهد شد که البته اگر وب سایت شما یا کسب و کار شما صفحه ی پرداخت ندارد نیازی به این نماد نیز ندارید!

سعی کنید که نگذارید که مطالب توهین آمیز، جنسی و سیاسی به کسب و کار اینترنتی شما راه پیدا کنند تابع قوانین کشور باشید چرا که در تمام دنیا چنین بحث هایی مانع پیشرفت یک کسب و کار اینترنتی خواهد شد و در ایران نیز به شدت با شما برخورد خواهد شد.

آیا بدون سرمایه هم میتوان کسب و کار اینترنتی راه انداخت؟

بدون شک بله! در شرایط اقتصادی فعلی ایران و بعد از بحران کرونا، بسیاری از افراد به فکر راه اندازی کسب و کار اینترنتی در فضای آنلاین افتادند. اما چالش اصلی که با آن رو به رو بودند، تامین بودجه اولیه برای شروع تجارت آنلاین بود. این در حالی است که برای شروع، لزوما به سایت و بودجه کلانی نیاز نیست. در بین انواع شبکه های اجتماعی، بعد از فیلتر شدن تلگرام، اینستاگرام محبوبترین شبکه اجتماعی در ایران است. برای ایجاد یک صفحه تجاری در این سوشال مدیا، به هیچ سرمایه اولیه نیازی نیست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که با یک استراتژی هدفمند، تولید محتوا کرده و از طریق هشتگ گذاری، به مخاطبان هدفتان برسید. کسب و کارهایی که از این طریق راه اندازی میشوند، اصطلاحا کسب و کار موبایلی نام گرفته و اتفاقا درآمد بالایی هم خواهند داشت.

انواع کسب و کار اینترنتی:

حوزه کسب و کار در اینترنت دارای وسعت و گستردگی بسیار است. اما می توان به طور کلی سه دسته بزرگ برای آن در نظر گرفت و همه کسب و کارها را به نوعی در آن قرار داد:

عرضه و فروش کالاها

رایج ترین نمونه برای عرضه و فروش کالاها در قالب اینترنت، فروشگاه های اینترنتی هستند. این فروشگاه ها که انواع مختلفی دارند محصولات و کالاهای خود یا شرکت های عمده تر و کلان تر را به فروش می رسانند. بسیاری از فروشگاه های اینترنتی به صورت تخصصی و حرفه ای در یک زمینه خاص فعالیت می کنند. مثلا در زمینه عرضه و فروش محصولات آرایشی و بهداشتی

برخی از فروشگاه های اینترنتی هم به صورت عمده و کلان فعالیت می کنند و تقریبا همه اجناس و محصولات ممکن را در بستر اینترنت به فروش می رسانند. بزرگترین نمونه این فروشگاه های اینترنتی وبسایت بزرگ آمازون است. آمازون که بزرگترین غول اقتصادی اینترنت است و مالک آن، ثروتمندترین مرد جهان است اجناس بسیار متنوعی در همه دسته بندی ها می فروشد.

ارائه خدمات

دسته بعدی کسب و کار اینترنتی، ارائه خدمات مختلف در بستر اینترنت است. سایت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. چرا که هر خدمتی که بتوان به مشتریان ارائه کرد، چه فیزیکی و چه غیر فیزیکی، در این دسته قرار می گیرد.

به عنوان مثال سایت هایی که با فعالیت در اینترنت نسبت به ارائه خدمات شستشوی ماشین فعال هستند در این دسته قرار می گیرند. هم چنین سایت های پخش و اشتراک گذاری فیلم در ازای ارائه امکانات و خدمات خود، از کاربران خود اشتراک دریافت می کنند.

هم چنین سایت های بازی های آنلاین نیز در همین دسته جای می گیرند. برای موارد ذکر شده، نمونه های داخلی و خارجی متعددی وجود دارد .

سایت های آموزشی

یکی از مهم ترین انواع کسب و کار اینترنت محور، آموزش در قالب امکانات مجازی اینترنت است. امروزه سایت های آموزشی بسیار گوناگونی وجود دارند که در ازای فروش محصولات و محتوای آموزشی خود، از کاربران هزینه دریافت می کنند. هم چنین بسیاری از سایت هایی که به این صورت فعالیت می کنند، دارای حق اشتراک های ماهیانه و سالیانه هستند و از این طریق درآمد کسب می کنند.

راه اندازی سایت خبری و یا تفریحی

یکی دیگر از راه های کسب درآمد از اینترنت راه اندازی سایت پربازدید میباشد.حتما تاکنون سایت های زیادی مانند : نمناک , بیتوته , و یا سایت های خبری مانند تسنیم , مهر نیوز و … راه مشاهده نموده اید که درآمد بسیار زیادی از راه جذب تبلیغات اینترنتی کسب میکنند که شما نیز میتوانید سایتی در این حوزه راه اندازی نمایید.

مشاور سئو

اگر از زیر و بم موتورهای جستجو اطلاع دارید و مهارت های فنی در بسترهایی مانند Google Ads و Google Analytics دارید ، تبدیل شدن به یک مشاور سئو می تواند گزینه پردرآمد دیگری برای شما باشد. بسیاری از صاحبان مشاغل، خصوصا کسب و کارهای کوچک، نمی دانند که بهینه سازی موتور جستجو (SEO) چه تاثیری می تواند بر روی تجارت آنها بگذارد. شما میتوانید از همین فضای آنلاین و آشنایی با روشهای موفقیت در آن، برای کسب درآمد استفاده کنید.

کافی است با مهارتهای بازاریابی در فضای وب، مانند تجزیه و تحلیل داده، استراتژی تولید محتوا و … جهت افزایش ترافیک ارگانیک سایت آشنایی داشته باشید. البته لازم به ذکر است که برای افزایش کسب درآمد در این حوزه، به یک آموزش مداوم نیاز خواهید داشت؛ چرا که الگوریتمهای گوگل روز به روز در حال تغییر هستند.

مشاور شبکه های اجتماعی

هر مجموعه و کسب و کاری برای رشد در فضای آنلاین به یک نیروی دیجیتال مارکتینگ نیاز دارد. اما در شرایط حال حاضر، بسیاری از شرکتها توان اقتصادی برای استخدام و بهره مندی از یک تیم بازاریابی آنلاین ندارند. به همین خاطر برای پیشبرد فعالیتهای تجارت آنلاین، قطعا به مشاوره نیاز خواهند داشت.

از طرف دیگر با توجه به اینکه برخی بودجه لازم برای طراحی و راه اندازی سایت ندارند، رو به سوی شبکه های اجتماعی، مانند اینستاگرام می آورند. به عنوان مشاور شبکه های اجتماعی میتوانید به مشاغل کوچک کمک کنید تا بهترین کانال ارتباطی با مخاطبان هدف خود را پیدا کرده و بر اساس استراتژی پیشنهادی شما، تولید محتوا کنند.

چگونه می توان یک کسب و کار اینترنتی را شروع کرد؟

هرکسی می تواند کسب و کار خود را وارد اینترنت کند و در آن جا به جذب مشتری بپردازد. برای راه اندازی و شروع کسب و کار اینترنتی می توان مراحل زیر را به اختصار نام برد:

انتخاب حوزه فعالیت

مرحله اول این است که حوزه فعالیت و کار خود را مشخص کنید. اگر در حال حاضر دارای یک کسب و کار در قالب های سنتی هستید، حوزه فعالیت شما در اینترنت هم همین حوزه فعلی کسب و کار شماست. مثلا اگر در زمینه فروش لباس فعالیت می کنید، می توانید یک سایت و یک پیج اینستاگرام با همین موضوع راه اندازی کنید.

اما اگر در حال حاضر صاحب یک کسب و کار نیستید، بهتر است از حوزه ای کار خود را شروع کنید که در آن تخصص دارید. این بسیار مهم است که بتوانید در حیطه ای فعالیت کنید که بتوانید حرف زیادی برای گفتن داشته باشید. چرا که رقابت در فضای مجازی بالاست و تخصص یک امر ضروری به شمار می آید.

بررسی و آنالیز بازار و رقبا

پیش از هرکاری لازم است نقشه و برنامه ای برای آن کار تنظیم شود. در این صورت است که فعالیت ها به صورت هدفمند و معنی دار دنبال می شوند و مسیر فعالیت واضح است. لازمه شروع کسب و کار اینترنتی و برنامه ریزی برای آن، داشتن شناختی کامل و دقیق از بازار هدف و نحوه فعالیت رقباست.

به همین جهت ضروری است که بازار هدف را بررسی و آنالیز کنید؛ سلیقه مخاطبان خود در فضای مجازی را بشناسید و با خواسته های آن ها آشنایی کاملی داشته باشید. هم چنین شما باید بدانید رقبایتان چه کسانی هستند و چه خدماتی به مشتریان خود ارائه می دهند.

شما می توانید با بررسی دقیق رقبای کاری خود، نقاط قوت و ضعف آن ها را بشناسید و به این ترتیب خدمات و محصولات خود را بهتر از آن ها ارائه دهید .

ساخت و طراحی وبسایت و پیج اینستاگرام

یک وبسایت اینترنتی و یک پیج اینستاگرام، دو ابزار لازم و ضروری برای هر کسب و کاری هستند که می خواهد در اینترنت فعالیتی جدی و موثر داشته باشد .

مشتریان شما بسیاری از نیازهای خود را در موتور جستجوی گوگل سرچ می کنند. داشتن یک وبسایت با ساختار مناسب و محتوای جذاب که پاسخگوی نیازهای کاربران باشد و به خوبی سئو شده باشد، شما را از سایر رقبایتان جلو می اندازد. در مورد سئوی سایت در ادامه توضیحاتی ارائه خواهد شد.

در کنار سایت، داشتن یک پیج خوش ساخت و حرفه ای برای فعالیت و جذب مشتری از اینستاگرام لازمه هر کاری است. چرا که میلیون ها مخاطب و مشتری در این شبکه اجتماعی وجود دارند. اینستاگرام در اصل یک شبکه اجتماعی مبتنی بر سرگرمی و محتوای ویدیویی و تصویری است؛ اما با امکانات مخصوص خود فضایی عالی برای کسب و کارها و شغل های مختلف فراهم کرده و فعالیت اصولی در اینستاگرام می تواند میزان فروش و کسب و کار شما را چندین برابر کند.

جذب مخاطبان و تبدیل آن ها به مشتری

مرحله نهایی در کسب و کار اینترنتی، جذب مخاطب و تبدیل این مخاطب ها به مشتریان وفادار برای کسب و کار است. همان طور که گفته شد، با استفاده از امکانات یک وبسایت می توان از میان میلیون ها سرچی که هر روز در گوگل انجام می شود، صدها و هزاران مشتری برای کار خود پیدا کرد. هم چنین در اینستاگرام میلیون ها مخاطب حضور دارند که می توان با پیج اینستاگرام نیز آن ها را جذب کرد.

برای جذب مخاطب و تبدیل آن به مشتری، اصول بسیاری وجود دارد. در واقع، مهم ترین مرحله در کسب و کار اینترنتی همین مرحله است. از جمله موارد مهم در این زمینه، سئو کردن سایت است.

استراتژی سئو سایت به معنی بهینه سازی سایت برای قرار گرفتن در نتایج برتر گوگل است. بنابراین با سئوی سایت می توان مشتریانی که از طریق گوگل به دنبال خدمات هستند را جذب کرد. در ادامه با ارائه محتوایی ارزشمند و کاربردی و جلب اعتماد و رضایت مخاطبان سایت، آن ها متقاعد می شوند که از محصولات و خدمات شما استفاده کنند. بدین ترتیب، مخاطبان سایت به مشتریان شما تبدیل می شوند.

هم چنین برای جذب مشتری از اینستاگرام، لازم است با ارائه محتوایی جذاب، سرگرم کننده و ارزشمند ابتدا مخاطبان را به پیج و زمینه کسب و کار خود علاقمند کرد. پس از آن به تدریج باید بر علاقه مخاطبان پیج افزود و آن ها را به سمت وبسایت هدایت کرد تا پس از دیدن وبسایت و توضیحات داخل آن، نسبت به خرید محصولات شما اقدام نمایند.

به این ترتیب می توان با راه اندازی کسب و کار اینترنتی تعداد زیادی مشتری جذب کرد و سوددهی کار را بالاتر برد.

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *