مسئولیت اجتماعی کسب و کارها

مسئولیت اجتماعی کسب و کارها

مسئولیت اجتماعی کسب و کارها موضوعی است که امروزه در حوزه کسب و کار بیشتر از گذشته مطرح می شود و تمامی شرکت ها و بنگاه های اقتصادی دنیا سعی دارند بر مسئولیت اجتماعی خود پایبند باشند. زیرا هدف هر صاحب کسب و کاری تنها کسب سود نیست بلکه پذیرش مسئولیت در برابر اقدامات و تصمیمات نیز از اهداف آن هاست بدین معنا که فعالان اقتصادی باید تاثیر تصمیمات و اقدامات خود را در بخش های مختلف جامعه بسنجند.

هر مؤسسه و بنگاه اقتصادی یا شرکت تولیدی نیاز به مدیرانی دارد تا اقداماتی را که برای بالا بردن رفاه عمومی، پیشبرد باور بنیادی جامعه و همکاری در استحکام ثبات و توازن انجام داده اند، ارزیابی کنند. مسئولیت اجتماعی به تلاش های داوطلبانه در بخشی از کسب و کار برای کمک به سلامت اجتماعی اشاره دارد. اندیشه ی اخلاقی پشت این قضیه این است که کسب و کارها از منابع جامعه استفاده می کنند، پس باید چیزی به جامعه بازگردانند.

اهداف پایبندی به مسئولیت اجتماعی کسب و کارها

حفظ منافع شخصی:

به نفع یک کسب و کار است که مسئولیت اجتماعی داشته باشد، زیرا فرصت هایی را برای درک مشکلات و مسائل جامعه باز می کند.

محیط بهتر برای کسب و کار:

در دنیای کنونی، مسئولیت اجتماعی، کسب و کار را درستکار نگه می دارد و بازارها را پایدار می کند.

تصویر عمومی:

زمانی که یک کسب و کار برای مقابله با مشکلات جامعه پیشقدم می شود، تصویر مثبتی از خود در ذهن مردم ثبت می کند.

قدرت اجتماعی:

کمک به جامعه، شکلی از مسئولیت اجتماعی است. اجرای مسئولیت اجتماعی به کسب و کار کمک می کند تا در جامعه از قدرت اجتماعی برخوردار شود.

استدلال هایی در حمایت از مسئولیت اجتماعی کسب و کارها

توجیهی برای وجود و رشد:

هدف اولیه کسب و کار، بدست آوردن سود است چون تنها سود می تواند به حفظ و گسترش کسب و کار کمک کند. سودها تنها باید به عنوان بازگشت خدمت به جامعه به وسیله تولید کالا و خدمات ایجاد شوند.

منافع بلند مدت شرکت:

در صورتی که شرکت، بالاترین هدف خود را خدمت به جامعه قرار دهد، حداکثر سود را در بلندمدت کسب خواهد کرد. به دلیل اینکه انسانها موجودی اجتماعی هستند، وقتی متوجه می شوند که یک شرکت به بهترین منفعت اجتماعی خود خدمت نمی کند، دیگر از سازمان حمایت نخواهند کرد.

رهایی از محدودیت های دولتی:

دولت بالاترین مقام در کشور است. زمانی که یک دولت احساس کند کسب و کار مسئولیت اجتماعی ندارد و یا مشکلاتی مانند آلودگی ایجاد می کند، آزادی آن را محدود می نماید.

کمک به رفاه جامعه:

کسب و کار یکی از ارکان مهم است که جامعه آن را زنده نگه می دارد. مسئولیت کسب و کار مراقبت از نیازهای جامعه می باشد. قانون به تنهایی نمی تواند به مردم در حل مسائلی که با آن روبرو هستند کمک کند. بنابراین، کسب و کارها به رفاه، صلح و توازن جامعه کمک می نمایند.

تبدیل مشکلات به فرصت ها:

کسب و کار به معنی خطر است و تبدیل موقعیت های خطرناک به سود نیز می تواند به حل مسائل اجتماعی مرتبط باشد.

حل مشکلات اجتماعی:

شرکت های تجاری مسئول بسیاری از مشکلات مانند آلودگی، استخدام تبعیض آمیز، فساد و غیره هستند. این وظیفه کسب و کار است که مشکلاتی را که خودش ایجاد کرده، حل کند.

انواع مسئولیت اجتماعی کسب و کارها

مسئولیت قانونی

مسئولیت های قانونی فقط مختص افراد جامعه نیست، بلکه مربوط به کسب و کارها نیز می باشد. هر کسب و کار به عنوان یک نهاد باید قوانین و مقررات را رعایت کند. کسب و کار مسئولیت دارد در داخل مرزهای مشخص که توسط کمیسیون ها و سازمان های مختلف در همه سطوح دولت تعیین شده، عمل نماید. این قوانین و مقررات برای حفظ تعادل و کامیابی بیشتر جامعه تنظیم شده اند. برای مثال، وظیفه هر کسب و کار است که به دولت مالیات پرداخت کند و دفاتر حسابداری خود را برای کمک به دولت جهت ردیابی وضعیت اقتصادی این شرکت پاک نگه دارد.

مسئولیت اخلاقی

مسئولیت های اخلاقی شامل رفتاری می باشد که جامعه از کسب و کار انتظار دارد، اما در قانون تدوین نشده است. فاکتورهای مسئولیت اخلاقی شامل این می شود که کسب و کار باید با محیط زیست سازگار باشد. کسب و کار باید همیشه از فعالیت هایش آگاه بوده و بداند این فعالیت ها چه تاثیری بر محیط زیست می گذارد. این مسئولیت اخلاقی هر انسان و هر کسب و کار است.

مسئولیت اختیاری

کسب و کار یکی از مهمترین ارکان جامعه می باشد و در نتیجه باید هر زمان که می تواند، از جامعه حمایت کند و آن را بهبود بخشد. اگر یک کسب و کار سود قابل توجهی کسب نمود، مسئولیت دارد تا کمک های مالی و یا کالا و خدمات خود را برای اهداف بشردوستانه اهدا کند. این مسئولیت بشردوستانه کسب و کار برای کمک به گروه های مختلف جامعه می باشد. همچنین باید به سمت ارائه آموزش رایگان به وسیله راه اندازی موسسات آموزشی حرکت نماید یا به افرادی که در اثر بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله متضرر شده اند یاری رساند. مسئولیت مدیریت یک شرکت است که از سرمایه آن در برابر فعالیت های مخاطره آمیز محافظت نماید و تنها سرمایه گذاری های سالم که بازگشت سرمایه خوبی دارند انجام دهد.

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *