مجموعه مطالب سواد رسانه ای ( قسمت نهم )

🔅 قسمت نُهُم: «چه کسی پیام رسانه ای را تولید می‌کند؟»

🔹 اگر تولیدکننده‌ها شناخته شوند، متون رسانه ای بهتر و عمیق‌تر درک می‌شوند. درک متون بدون درک تولیدکننده ناقص است.

🔸 اینکه تولیدکننده اثر چه کسانی هستند؟ رویکردها و نگاه کلی آن‌ها چیست؟ چگونه اعتمادسازی کرده‌اند؟ و چگونه مشارکت سازی کرده‌اند؟ سؤالات مهمی است که هنگام استفاده از هر متن رسانه‌ ای مطرح می‌شود.رسانه

🔹 مؤلفان و تولیدکنندگان در تفریحی‌ترین قصه‌ها جدی‌ترین مسائل را مطرح می‌کنند. این در بسیاری از تولیدات رسانه ای کاملاً قابل‌تشخیص است، فقط کافی است که مطالب تفریحی رسانه ها کمی با دقت نگاه کنیم.

🔸 اگر می‌خواهیم روزنامه‌ای بخوانیم یا یک شبکه خبری را ببینیم، لازم است بخشی از وقت خود را برای آشنایی با مدیران و گردانندگان آن و سوابق آنان بگذاریم. اگر می‌خواهیم کتاب بخوانیم، در مورد نویسنده آن مقداری آگاه شویم. هنگام دیدن فیلم علاوه بر کارگردان به تهیه‌کننده و موسسه‌ای که آن را تهیه‌کرده است و پیشینه آن‌ها توجه کنیم.

🔹 در بسیاری از موارد مؤلف واقعی همین‌ها هستند؛ یعنی افراد و مجموعه‌هایی که اثر را به کارگردان سفارش می‌دهند. درک اهداف و انگیزه‌های آن‌ها برای این سفارش‌ها بسیار مهم است.

🔸 مسئله مهم دیگر این است که به تکثیرکنندگان یک خبر به چشم تولیدکننده نگاه کنیم؛ برای مثال اگر در سایتی مطلبی گذاشته می‌شود، خود این سایت از مهم‌ترین تولیدکنندگان خبر به شمار می‌رود و باید آن را شناخت.

 

برای مطالعه قسمت هشتم کلیک کنید

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *