مجموعه مطالب سواد رسانه ای (قسمت ششم )

🔅 قسمت ششم: «رویکردهای سه‌گانه مواجهه با رسانه‌ ها ۱»
🔸 در مواجهه با رسانه‌ ها سه رویکرد کلی وجود دارد:
۱-دسته اول نگاه خوش‌بینانه به رسانه‌ ها دارند.
۲-گروه دوم با بدبینی تمام با رسانه‌ ها برخورد می‌کنند.
۳-گروه سوم با رویکردی واقع‌بینانه با رسانه‌ ها مواجه می‌شوند.
در این قسمت به رویکرد اول می‌پردازیم و در قسمت‌های آینده در مورد دودسته دیگر صحبت خواهیم کرد.رسانه

🔹 افرادی که با خوش‌بینی تمام به رسانه‌ها می‌نگرند، به‌طورکلی به رسانه به عنوان یک فرصت نگاه می‌کنند. نگاه آن‌ها به رسانه‌ها صرفا متوقف بر مزیت رسانه‌ ها است. در برابر رسانه‌ ها و پیام‌های آن‌ها موضعی منفعلانه دارند چون رسانه را خیر مطلق می‌دانند.

🔸 این افراد پیام‌های رسانه‌ ای را بدون هیچ چون‌وچرایی می‌پذیرند و بر این باورند که رسانه‌ ها واقعیت را بازتاب می‌کنند.

🔹 طبق نظر حامیان این رویکرد، هیچ محدودیتی برای رسانه‌ ها جایز نیست. آن‌ها در تلاش هستند تا دسترسی افراد به رسانه‌ ها را سرعت بخشند. آینده در نگاه این دسته همیشه روشن است و در نوعی خوش‌خیالی به سر می‌برند.

🔸نکته مهم در مورد این دسته آن است که نگاه آن‌ها به هچ وجه مطابق رویکرد سواد رسانه‌ ای نیست چرا که بر اساس باورهای این دسته نگاه انتقادی به رسانه بی‌معنا است.

🔹 سؤال اصلی در رابطه با این رویکرد این است که آیا با تصوری خوش‌بینانه، ساده‌انگارانه و بی‌خطر نسبت به رسانه ، معضلات و آسیب‌های ناشی از آن چگونه تحلیل می‌شود؟

 

برای مطالعه قسمت پنجم کلیک کنید

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *