قوانین ومقررات تبلیغاتی کشور

مقدمه ای بر قوانین ومقررات تبلیغاتی کشور

قوانین ومقررات تبلیغاتی کشور ، مجموعه ای از قوانین مربوط به چگونگی تأسیس کانون های تبلیغاتی و شرایط و ضوابط انتشار آگهی های تبلیغاتی است که در دوره های مختلف تصویب و به اجرا گذاشته شده است.

قانون محصول زندگی اجتماعی است و به معنای عام آن، وجه تفکیک زندگی مدنی از زندگی غیرمدنی انسان ها می باشد. در حقیقت از جمله هدف های مهم تدوین و وضع مقررات توسط دولت و قانون گذاران، رشد و پیشرفت جامعه، تنظیم روابط اجتماعی افراد و ایجاد عدالت میان انسان هاست.

تبلیغات نیز به عنوان یک پدیده اجتماعی، از قرن ۱۹ میلادی، با شیوه های نوین در جوامع مختلف رواج یافت و از همان ابتدا دولت ها با وضع مقررات و نظارت مستمر، ضمن حفظ منافع عمومی، به امر ساماندهی این پدیده پرداختند.

تاریخچه قوانین ومقررات تبلیغاتی کشور

در کشور ما نیز، با توجه به سوابق موجود ، از سال ۱۲۸۶ شمسی، با تصویب اولین قانون مطبوعات، در این قانون موادی نیز به موضوع چگونگی انتشار اعلانات اختصاص یافت، اما اولین آیین نامه که به طور مشخص پیرامون تبلیغات بازرگانی به تصویب رسید، آئین نامه « تنظیم امور اعلانات » مصوب ۲۳ فروردین ۱۳۴۸ است.

این آیین نامه حاوی مقررات مربوط به چگونگی تأسیس کانون های تبلیغاتی و شرایط و ضوابط انتشار آگهی های تبلیغاتی بود. تا پیش از آن، مقررات تبلیغات تجاری به طور پراکنده در قوانین و مقررات مربوط به وسایل ارتباط جمعی نظیر قانون مطبوعات، رادیو و سینما و همچنین مقررات مربوط به چاپ، اعلان ها و اوراق تبلیغاتی مورد توجه قانون گذاران بوده است.
همچنین دومین آیین نامه در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ، « آیین نامه امور تبلیغات و کانون آگهی » بود که در ۲۲ شهریورماه ۱۳۵۴ به تصویب هیأت وزیران وقت رسید.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین و تنها مقرراتی که برای آگهی های تجاری و کانون های تبلیغاتی به طور اختصاصی به تصویب رسید، «آیین نامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون های آگهی و تبلیغاتی » است که در ۲۷ اسفندماه ۱۳۵۸ توسط شورای انقلاب با ۲۱ ماده به تصویب رسید.

 قوانین ومقررات تبلیغاتی کشور در حال حاضر

هم اکنون فعالیت در حوزه تبلیغات بازرگانی و نظارت بر آن به استناد و در چارچوب آیین نامه مذکور انجام می شود و مطابق ماده ۱۰ این آیین نامه، کمیته مرکزی سازمان های تبلیغاتی کشور، به عنوان عالی ترین مقام سیاست گذار در امور مربوط به تبلیغات، به تناسب موضوع ها و موارد موجود، دستورالعمل هایی را تهیه و بعد از تصویب، به مراجع و مراکز مربوطه ابلاغ می کند که رعایت این دستورالعمل ها و ضوابط توسط دست اندرکاران و بخصوص کانون های آگهی و تبلیغاتی لازم الاجرا می باشد.

علاوه بر مقررات و ضوابطی که ذکر شد، در قوانین، آیین نامه های اجرایی و دستورالعمل های دیگر، ضوابطی در خصوص پذیرش و انتشار آگهی، مشخص شده است که رعایت آنها از طرف سازمان ها و اشخاص فعال در حوزه تبلیغات همانند رسانه ها، صاحبان آگهی و کانون های تبلیغاتی به دلیل لزوم حفظ حقوق مخاطبان، ارزش های انسانی و منافع کشور ، امری اجتناب ناپذیر است.

ذکر این نکته ضروری است که دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی حسب وظایف قانونی خود، از سال ۱۳۹۱ موضوع نهایی شدن پیش نویس قانون جدید تبلیغات کشور را در دستور کار قرار داد و با جدیت تمام و با حمایت و همکاری صاحب نظران این حوزه، سرانجام پیش نویس مذکور را کامل و در ابتدای سال ۱۳۹۲ آن را برای طی مراحل قانونی به مراجع ذیربط ارایه کرده است. بی شک تصویب قانون جدید تبلیغات گام مهمی در حل مشکلات موجود خواهد بود.

منبع: جزوه قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *