رپورتاژ آگهی یا کمپین رسانه‌ای، کدام برای کسب‌وکار شما مناسب است؟

رپورتاژ آگهی یا کمپین رسانه‌ای، کدام برای کسب‌وکار شما مناسب است؟

رپورتاژ آگهی و کمپین رسانه‌ای، دو نمونه از زیر سیستم‌های دیجیتال مارکتینگ هستند که باید متناسب با کسب و کار در راستای جذب لید و بازاریابی آنلاین انجام شوند.

امروزه استفاده از بستر اینترنت برای برقراری ارتباط با مخاطبان توسط کسب‌وکارها به امری حیاتی تبدیل شده است. ضریب نفوذ اینترنت در بین مخاطبان در بالاترین سطح خود قرار دارد و کسب‌وکارها برای موفقیت در این بستر نیاز به رقابت آنلاین را به شدت احساس کرده‌اند.

برای موفقیت در این بازار به شدت رقابتی باید از روش‌ها و سبک‌های جدید جذب لید، تبدیل آن به مشتری و حفظ و نگهداری آ‌نها استفاده شود، اینجاست که استفاده از ابزارهای متناسب با بستر دیجیتال و وب کاربردی می‌شود. در این میان توجه به SEO، SEM، بلاگ، روابط عمومی آنلاین، کانتنت مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ هدفمند و به طور کلی دیجیتال مارکتینگ از اهمیت بسیار بالای برخوردار است و با توجه به این ما در این مقاله دو نمونه از زیر سیستم‌های دیجیتال مارکتینگ را به صورت تخصصی‌تر معرفی می‌کنیم تا مخاطبان برای انتخاب ابزار مناسب جهت ارتقای کسب‌و‌کارشان آگاهانه و هوشمندانه عمل کنند.

رپورتاژ آگهی یا کمپین رسانه‌ای، کدام برای کسب‌وکار شما مناسب است؟

  1. رپورتاژ آگهی چیست؟

انتشار خبر و آگهی (گزارش وقایع) در روزنامه‌ها و سایت‌های خبری و یا پخش آنها در تلویزیون و رادیو را رپورتاژ می‌نامند و اگر این خبر و آگهی، فعالیت‌های تبلیغاتی و بیزنسی را پوشش دهد به آن رپورتاژ آگهی می‌گویند که جز آگهی‌های تبلیغاتی محسوب می‌شود و در ایران برای اهداف سئو، گرفتن بک لینک و تیلیغات مستقیم اغلب استفاده می‌شود.

برای کسب‌و‌کارهایی که همچنان به دنبال تبلیغات مستقیم و گرفتن بک‌لینک‌ها فالو و نوفالو هستند این سبک از تبلیغات می‌تواند مناسب باشد ولی برای کسب‌و‌کارهایی که می‌خواهند حرفه‌ای عمل کنند توصیه می‌شود به کمپین‌های رسانه‌ای توجه بیشتری داشته باشند.

  1. کمپین رسانه‌ای چیست؟

کمپین رسانه‌ای مطلب یا محتوایی ارزشمند، مرتبط و متناسب با بیزنس شما است که به زبان رسانه‌ای توسط شما با توجه به تقویم رسانه‌ای و برنامه‌ریزی بازاریابی سالانه در راستای کمپین‌های ۳۶۰ درجه شما تحلیل، نیازسنجی، ایده‌یابی، برنامه‌ریزی و نگارش می‌شود.

این محتوا به صورت مستمر تولید و در بستر اینترنت مثل خبرگزاری‌ها، بلاگ، شبکه‌های اجتماعی و غیره توزیع و منتشر می‌شود. این نوع کمپین، اهداف مختلفی را دنبال می‌کند که در زیر به چند مورد از اهداف و مزایای کمپین‌های رسانه‌ای اشاره می‌شود.

الف: تبلیغات غیرمستقیم با رویکرد روابط عمومی آنلاین

با توجه به تبلیغ‌زدگی و گریزان شدن مخاطبان از تبلیغات، روابط عمومی آنلاین یکی از بهترین ابزارهایی است که شرکت‌ها می توانند برای معرفی، آگاهی بخشی محصولات و کسب‌وکار خود و همچنین اعتمادسازی مخاطبان و اعتباربخشی به کسب‌وکار خود را از آن استفاده کنند که به نوعی تبلیغات غیر مستقیم نیز محسوب می‌شود. با توجه به توضیحات بالا شیوه ارتباط روابط عمومی آنلاین با مخاطبان در مقایسه با رپورتاژ آگهی کاملا متفاوت و متمایز است.

و همچنین یکی از اهداف دیگر استفاده از روابط عمومی آنلاین استفاده از زبان سوم شخص برای بهبود کسب‌وکار است که شما با این کار از زبان رسانه‌ها به صورت غیرمستقیم تعریف و تمجید می‌شوید. این شیوه موجب اعتبار بخشی به کسب‌و‌کارتان می‌شود.

ب: گرفتن بک لینک، ارتقا رنک سایت و بهبود و بهینه‌سازی کلمات کلیدی برای موتورهای جستجو

یکی دیگر از مزیت‌های اصلی کمپین‌های رسانه‌ای گرفتن بک‌لینک و بهینه‌سازی کلمات کلیدی برای موتورهای جستجو است. با توجه به اینکه در حال حاضر شاید اولین نقطه تماس مشتریان با برندها و کسب‌و‌کارها سایت آنها است پس برای رقابت نیاز است در صفحات اول گوگل قرار بگیرند.

یکی از ابزارهایی که به کسب‌وکارها برای بهتر دیده شدن در جستجوهای گوگل کمک می‌کند کمپین‌های رسانه‌ای است که شاید این شیوه با رپورتاژ آگهی مشابه باشد ولی در واقع صرفا از نظر بک لینک و کلمات کلیدی که دارند مشابه هستند و از نظر محتوایی و مطالبی که ارائه می‌دهند کاملا متفاوت هستند. در کمپین‌های رسانه‌ای اخباررسمی به اهداف بلند مدت شرکت در انتقال مفاهیم و محتوای سبز توجه می‌شود.

ج) ایجاد روابط جدید با رسانه‌ها و مخاطبان

اجرای کمپین‌های رسانه مستمر و هوشمندانه به جذب رسانه‌ها و مخاطبان جدید به سمت کسب‌و‌کار شما کمک می‌کند چون با تولید و انتشار محتوای با کیفیت و هدفمند، شما در ذهن مخاطب و خبرنگارها به عنوان یک شرکت مهم، فعال، پویا و حرفه‌ای تلقی می‌شوید.

کمپین‌های رسانه‌ای موجب ارتقا برند و جایگاه شما در ذهن مخاطب خواهد شد. دقت داشته باشید اینکار محقق نخواهد شد مگر اینکه شما محتوای باکیفیت و سبزی را تولید و منتشر کنید که ارائه دهنده راه حل‌هایی به نیازهای مخاطبان و همچنین کمک به آنها برای ارتقا خودشان باشد.

ارتقا برند یکی از هوشمندانه‌ترین مزیت‌های کمپین رسانه‌ای است که باعث همراهی خبرنگاران و مخاطبان با کسب‌و‌کار شما می‌شود که در بحث رپورتاژ آگهی به این مورد توجه خاصی نمی‌شود چون فقط در مواقع ارتقا رنک سایت و مباحث سئو اقدام به انتشار رپورتاژ می‌شود که در آن ارزشمند بودن محتوا برای مخاطبان و ارتباط سازی با خبرنگاران نادیده گرفته می‌شود.

د) دائمی بودن محتوا و همچنین مقرون به صرفه‌ترین شیوه ارتباط سازی

با توجه به اینکه تبلیغات مستقیم آنلاین و آفلاین پرهزینه و در اغلب مواقع مختص زمان و مکان خاصی هستند و با گذر زمان یا تغییر مکان اثر خودشان را از دست می‌دهند اما در کمپین‌های آنلاین رسانه‌ای، محتوای سبز شما دائما و به صورت مستمر در بستر اینترنت قرار می‌گیرد و می‌تواند برای آینده هم برای کسب‌وکارتان مثمر ثمر واقع شود. بهتر است حتما برای تولید محتوای رسانه‌ای  مناسب از مخاطبین حوزه کانتنت مارکتینگ مشورت بگیرید.

روابط عمومی آنلاین از نظر هزینه و فایده با شیوه‌های تبلیغاتی دیگر قابل مقایسه نیست چون هزینه خیلی پایین‌تر و ماندگاری دائمی در بستر وب دارند. اگر مشکل بودجه در واحد بازاریابی دارید کمپین‌های رسانه‌ای را متوقف نکنید و در رسانه‌های مقرون به صرفه‌تر، بلاگ، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و غیره حضور خود را در فضای آنلاین به روز نگه دارید.

ه) گزارشات منظم، به موقع و بادقت برای ارزیابی اثربخشی کمپین‌های آنلاین رسانه‌ای

یکی از مزیت‌های مهم دیگر کمپین‌های رسانه‌ای، گزارشات دقیق و به موقع آن است با این گزارشات شما می‌توانید کمپین خود را آنالیز و تجزیه و تحلیل کنید که این خود می‌تواند شما را در تصمیم‌گیری برای ادامه، اصلاح یا مشاوره برای ادامه حرفه‌ای‌تر و اثر بخش‌تر راهنمایی و کمک کند.

شاخص‌های مختلفی برای ارزیابی و تحلیل کمپین‌های آنلاین رسانه‌ای وجود دارد که به میزان دیده شدن و خوانده شده شدن مطلب، تعداد کلیک، نرخ بازشدن، نرخ تبدیل، ترافیک آنلاین سایت، ارتقای رنک سایت، سئو، بهبود کلمات کلیدی، ارتباط سازی‌های موثر، همچنین میزان تاثیرگذاری و بهبود فرآیندهای جذب لید و تبدیل آنها به مشتری و غیره می‌توان اشاره کرد. معمولا در کمپین های رپورتاژ آگهی، بخش تحلیل و ارزیابی حرفه‌ای نادیده یا کمتر به آن توجه می‌شود.

در نهایت اجرای کمپین‌های رسانه‌ای مزیت‌های مختلف دیگری مانند آگاه‌سازی مخاطب از برند، ایجاد مشتریان بالقوه، جذب لید، مشروعیت بخشی، متمایز شدن از رقبا، به صرفه بودن، دسترسی آسان به بازارهای بین‌المللی، ایجاد اعتبار رسانه‌ای و سهولت جذب نیروهای متخصص و حرفه‌ای و غیره را می‌تواند در پی داشته باشد. در مقاله‌های بعدی به صورت خاص‌تر این موارد بررسی خواهد شد.

منبع: اخبار رسمی

 

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *