رونمایی از کتاب « 230 سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی زبان »

رونمایی از کتاب « ۲۳۰ سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی زبان »

در مراسمی که به مناسبت رونمایی از کتاب « ۲۳۰ سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی زبان » برگزارشد، مراسم با پخش کلیپی آغاز شد، تعدادی از دعوت شدگان به اظهارنظر در مورد محتوای این کتاب، روند طی شده برای تهیه آن، شرایط حال حاضر کشور از نظر حوزه تبلیغات و همچنین ضرورت های تالیف کتاب پرداختند.

کار انتشار کتاب ابتدا در دانشگاه قرار بود دنبال شود

دکتر علی اکبر فرهنگی با بیان اینکه حدود ۲۰ سال پیش وقتی که میرزایی از سفراروپا برگشته بودند و با همدیگر دیدارهایی را داشتیم براساس اطلاعاتی که از کارهای پیشین و علاقه ایشان به تاریخ داشتم از ایشان استدعا کردم که این کار بزرگ روی زمین هست و جز شما کسی نمی تواند کار را انجام دهد.

این استاد ارتباطات افزود: ابتدا قرار بود این کاردر دانشکده مدیریت دانشگاه تهران انجام شود. اما وقتی که حجم کار وهزینه کار مشخص شد دانشگاه جا زد و کار را نشر سیته به هر صورت انجام داد و واقعا اگر آقای میرزایی این پای مردی را نمی فرمودند شاید این کار در تاریخ ما انجام نمی گرفت.

دکتر فرهنگی اظهار کرد: به عنوان یک مدرس بازاریابی و فروش که از قدیم الایام جزو اساتید اولیه ای بودم که در این زمینه فعالیت داشت همیشه احساس می کردم بازار ما این طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته و این بحث شدنی نبود تا اینکه یک حرفه ای پا در رکاب بگذارد. اما واقعا باید شکر کنیم از همه عزیزانی که در این راه قدم گذاشته و همانطور که قبلا به آن اشاره کردم این کار ملی بود که بدون عشق شدنی نبود.

بخل تاریخ نگاران و گشاده دستی مولف کتاب

حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد نیز با بیان اینکه نزدیک به ۲۰ سال است که با مؤلف کتاب از نزدیک آشنایی دارد، گفت: روحیه آقای میرزایی را که نگاه کامل و مثبت به کار است را می شناسم و می دانم که نوشته ها و علاقه ایشان معمولا در حوزه تاریخ است. بنابراین عرض می کنم که معمولا کسانیکه کار تاریخی می کنند متأسفانه دچار بخل درکارهایشان می شوند که آقای میرزایی از این جهت دور هستند و با گشاده دستی و سخاوت یافته های خودشان را عرضه می کنند.

روایت رییس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران از قرار انتشار کتاب توسط دانشگاه

بعد از آن دکتر طهمورث حسنقلی پور رییس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در مورد روند انتشار کتاب «۲۳۰سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی زبان» گفت: دانشکده مدیریت دانشگاه تهران سال ها در حوزه مدیریت فعالیت کرده و فارغ التحصیلان زیادی را به جامعه ارایه داده است. وقتی با پیشنهاد تالیف این کتاب توسط آقای میرزایی مواجه شدیم به ایشان اعلام کردیم که با جان و دل حاضریم هرکاری که لازم است را انجام دهیم که خوشحالیم که این دانشکده توانست به سهم خود کمک جزیی را برای انجام تالیف این کتاب انجام دهد.

نبود آمارهای رسمی در حوزه تبلیغات

علاوه برآن مجید دوخته چی زاده عظیمی مدیر انتشارات مبلغان با بیان اینکه کتاب «۲۳۰سال تبلیغات در مطبوعات فارسی زبان» یک کتاب فاخر است که فضای خالی را پر کرده است، گفت: در حوزه تبلیغات مطبوعات چیزی در این موضوع وجود نداشت و اگر ریز می شدیم جز ۱۰ تا ۱۲ صفحه تحقیقات و پژوهش چیز دیگری نمی شد یافت کرد. بنابراین کتاب باید به عنوان یک مرجع پایه حرکت های بعدی قرار گیرد و اعتقاد دارم که این کتاب قدمگاه و یک نقطه شروع است برای کارهای تحقیقی بعدی.

وی افزود: ما در این کتاب برخی از آمارها را نداریم. مثل آمار رسانه ها که چقدر فروخته اند؟ چقدر آگهی گرفته اند؟ بودجه های آنها به چه طریقی خرج شده است؟ آمار مخاطبانشان چقدر است؟ من این را عرض می کنم که متاسفانه امروز هم که ما دارای سیستم های دقیقی هستیم نمی توانیم یک آمار درست در زمینه بودجه داشته باشیم. چراکه نمی توانیم بگوییم که مثلا امسال بودجه تبلیغات در کل کشور چقدر است؟ چون مرکز پژوهشی در این مورد نداریم. لذا اگر ما در این سالها مرکز پژوهشی را در این حوزه تاسیس نکنیم، بنابراین ۳۰ سال بعد هم که بخواهیم همچنین کتابهایی را تالیف کنیم این آمارها در آنها نیست.

دوخته چی صحبت هایش را اینطور تکمیل کرد: می دانیم که همین امروز که تبلیغات به عنوان پیش برنده تجارت ها، برنامه ها و پروژه هاست و بودجه بزرگی در این زمینه هزینه می شود، باز هم بودجه ای از طرف دولت برای کارهای پژوهشی و تحقیقاتی به این زمینه اختصاص پیدا نکرده است.

مدیر انتشارات مبلغ همچنین افزود: در شرایطی که صنعت نشر در بدترین شرایط روزگار خودش قرار دارد و قیمت کاغذ روز به روز بالا می رود، چاپخانه ها که به عنوان جزیی از خانواده نشر هستند آمار بدی از تعطیل شدن آنها وجود دارد و حوزه توزیع کتاب نیز وضع خوبی را ندارد و اکثر ناشران در شرایط بدی به سر می برند، بنابراین سرمایه گذاری بر روی یک اثر فاخر که جنبه تجاری ندارد و به عنوان یک امر تاریخی درنظرگرفته شده جای قدردانی از ناشر آن دارد.

رفع کمبود فونت های فارسی

در ادامه ابراهیم حقیقی یکی از اساتید طراحی گرافیک با اشاره به اینکه هم اکنون از نظر تنوع فونت و قلم فارسی در کشور با کمبودهایی مواجه هستیم، گفت: در این کتاب بسیاری از قلم هاو فونت هایی را گردآوری کرده و آمده است که می توان آنها را بازیابی و به آنها رجعت کرد. ضمن اینکه در صفحه آرایی، این کتاب چیزهای خوبی را به ما می آموزد.

وی افزود: در این کتاب شاهدیم که بسیاری از کسانیکه ارقامی را خرج کردند تا لقب هایشان را حذف کنند. هرچند در برهه ای عده ای حاضر بودند پول بدهند و لقب هایی را بگیرند.

کتابی که تالیف آن ۷ سال زمان برد

بعد از پایان سخنرانی مدعوان، محسن میرزایی مولف سه جلد کتاب با عنوان «۲۳۰سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی زبان» با تایید سخنان دکتر فرهنگی مبنی بر اینکه عشق بود که این کتاب را بوجود آورد، گفت: این کتاب ابتدا قرار بود در دانشگاه تهیه شود و برهمین اساس قراردادی هم ابتدا بسته شد. ولی بعد از بررسی ها اعلام شد که روند آن در دانشگاه طولانی خواهد بود و از آنجاکه قصد داشتم در زمان حیات آن را مشاهده کنم، انتشار آن را به نشر سیته سپردم.

مولف کتاب «۲۳۰سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی زبان» افزود: از صداوسیما و مطبوعات استدعا دارم که کتاب را در ردیف کالاهایی نظیر نخود و لوبیا نبینند و امکانی را برای ناشران فراهم کنند که به تبلیغ کتاب خود بپردازند.

میرزایی در شرح بخش هایی از کتاب خود گفت: مصاحبه هایی در این کتاب گردآوری شده است که مربوط می شود به ۴۰ تا ۵۰ سال قبل این مصاحبه ها با اساتید و دستندرکاران حوزه تبلیغات گرفته شده که در آنها هم مصاحبه کننده و هم مصاحبه شونده اکنون فوت کرده اند.

وی افزود: اسناد، مدارک و خوراک این کتاب از ۴۰ تا ۵۰ سال پیش جمع آوری شده اما نوشتن آن به طور جدی از ۷ سال پیش شروع شد که در این میان همچنین گردآوری بسیاری از اسناد زمان برده است.

میرزایی با تاکید براین که مهم ترین مشکل تالیف کتاب کمبود وقت بود، درباره محتویات این کتاب اظهار کرد: بیشتر کتاب روند تاریخی تبلیغات در مطبوعات است و در بخش هایی ازآن نیز به عنوان کسی که از آغاز تبلیغات نوین در ایران سهیم و شریک بوده و جزو افراد شاید موثری در این حوزه بودم، اظهارنظرهایی نیز کرده ام.

سه جلد دیگر سال آینده منتشر می شود

در ادامه شاهین ترکمن مدیر نشر سیته که کار انتشار کتاب «۲۳۰سال تبلیغات بازرگانی مطبوعات فارسی زبان» را برعهده داشت در مورد مشخصات کتاب رونمایی شده گفت: این کتاب در قالب ۳ جلد ۴۰۰، ۴۵۰ و ۴۳۰ صفحه ای در قطع رحلی است که هم اکنون با قیمت ۱۳۸هزار تومان منتشر شده است.

وی با اعلام این خبر که سه جلد دیگر این کتاب در سال آینده منتشر می شود، افزود: در سه جلدی که امروز رونمایی شد از نظر تاریخی به سیر تبلیغات مطبوعات فارسی زبان تا سال ۱۳۳۴ پرداخته شده است که پرداخت این موضوع در دهه ۴۰ و ۵۰ تا سال ۱۳۵۷ در سه جلد دیگر در سال آینده منتشر می شود.

ترکمن با تاکید بر جمع آوری همه اسناد و مدارک توسط مولف این کتاب گفت: کار تالیف کتاب توسط آقای میرزایی از ۸ یا ۹ سال پیش آغاز شد که فعالیت انتشارات سیته بر روی این کتاب از ۳ و نیم سال پیش شروع شد.

محسن میرزایی، شخصیت نام آشنای صنعت تبلیغات ایران، متولد ۱۳۱۱، مؤلف کتاب ۶ جلدی “۲۳۰ سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی زبان”، پنجاه سال پیش کار مطبوعاتی را در روزنامۀ اطلاعات آغاز کرد، اما بعدها به حرفۀ تبلیغات روی آورد؛ درست زمانی که تبلیغات ایران در حال شکل‌گیری بود و تعداد آژانسهای تبلیغاتی ایران کمتر از تعداد انگشتان یک دست بود. به لطف همین حضور در سالهای متمادی، میرزایی کوله‌باری از دانش و خاطرات گرانبهایی دارد که برای “صنعت تبلیغات ایران” مغتنم است.

منبع: خبرگزاری دانا

گردآوری‌شده توسط شبکه پذیرش آگهی

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *