رسانه های دیجیتال

رسانه های دیجیتال و کاربردها و پیامدهای آن ها

رسانه های دیجیتال ، رسانه هایی هستند که تبادل یا انتشار محتوا در آنها، تنها به کمک ابزارهای مجهز به پردازشگر دیجیتال میسر باشد. رسانه های دیجیتال شامل رسانه های برخط مبتنی بر شبکه (نظیر شبکه جهانی اینترنت)، سرویس های مخابراتی از قبیل MMS وSMS و سایر اشکال شبکه های تبادل داده مانند بلوتوث و همچنین رسانه های مبتنی بر حامل های فیزیکی دیجیتال از قبیل بسته های نرم افزاری رسانه ای، بازی های رایانه ای و مانند آن ها هستند.

ویژگی های رسانه های دیجیتال

١- سرعت و وسعت دامنه انتشار
٢- بستر نشر آسان (اینترنت/ تکثیر استمپری/…)
٣-تنوع و حجم بالای محتوا (نرم افزارهای چند رسانه ای حاوی چند صد جلد کتاب، چند ده ساعت فیلم و صوت با قابلیت جستجو و … / بازیهای رایانه ای )
۴- جذابیت و تعاملی بودن محصولات (بازیهای رایانه ای / اجتماعات مجازی/ …)
۵- بدون مرز بودن ارتباطات
۶- کم هزینه بودن تولید و دسترسی (با ٢٠ هزار تومان صاحب یک خبرگزاری بین المللی شوید/ با ۶٠ هزار تومان هزار نسخه از یک اثر را می توان تکثیر کرد /…)
٧- طیف وسیع و متنوع مخاطبین

برخی از اشکال رسانه های دیجیتال

١- نرم افزارهای رایانه ای (نرم افزارهای رسانه ای / نرم افزارهای چند رسانه ای / …)
٢- بازی های رایانه ای (بازی های آفلاین/ بازی های آنلاین/ بازی های موبایل /بازی های تحت شبکه/….)
٣- اینترنت (پایگاه های اینترنتی و سرویس های مختلف همچون اجتماعات مجازی/ گروه های اینترنتی/ گفتگوی اینترنتی/ ….)
۴- هنرهای دیجیتال (سینمای دیجیتال/ گرافیک رایانه ای / نقاشی دیجیتال/ تئاتر دیجیتال/ موسیقی دیجیتال / …)
۵- تلفن همراه و سرویس های مختلف آن (پیامک/ پیام چند رسانه ای/ GPRS/ ٣G/…)
۶- …. .

کاربرد رسانه های دیجیتال

تاثیر این رسانه های دیجیتال در حوزه های مختلف اقتصادی شامل اشتغال ، تبلیغات بازاریابی ، توزیع، خرید ، فروش تغییراتی اساسی بوجود آورده است بسیاری از بنگاه های اقتصادی و صاحبان سرمایه بدون استفاده از رسانه های دیجیتال اصولا قدرت رقابت در بازار را از دست می دهند چرا که می دانند، این نوع رسانه به دلیل دامنه نفوذ و بیان دیدگاه و نقطه نظرات متنوع مخاطبان و کاربران ، شیوه تصمیم گیری مردم را عوض کرده است و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که واکنش مشتریان نسبت به حرف‌هایی که برندها در قالب تبلیغات و… می‌زنند هم تغییر پیدا کرده است و واکنش و دیدگاه مخاطب و کاربر که آن را با رسانه های دیجیتال در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند، به مراتب از تبلیغات مجازی رسمی برندها تاثیر بیشتری دارد .

منابع: مرکز توسعه فناوری اطلاعات / مگ ایران

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *