مصاحبه

راهنمای گفتگو و مصاحبه (قسمت هشتم )

راهنمای گفتگو و مصاحبه

قسمت هشتم: «از تصمیم تا تنظیم گفتگو ۵»

📝 تنظیم مصاحبه

🔸 تنظیم گفت‌وگو یک نکته بسیار مهم است. برخی از روزنامه‌نگاران تازه‌کار گمان می‌کنند گفت‌وگو نیاز به ویرایش دستوری و ساختاری ندارد. این تصوری غلط است.

🔹 یک گزارش شنیداری موفق، هنگام پیاده‌سازی لزوماً یک گزارش مکتوب موفق نیست. یکی از دلایل آن همین ضرورت بازنگری در متن و ویرایش ساختاری و نحوی آن است.

🔸 در هر گفت‌وگویی، می‌توانیم ترتیب پرسش‌ها را بر اساس پیوند پنهانی که باهم دارند تغییر دهیم. می‌توانیم برخی پرسش‌های تکراری را حذف کنیم و پاسخ‌هایی که در پیوند با همدیگر قرار دارند در کنار هم قرار دهیم.

🔹 خوب است هنگام ویرایش لحن گفت‌وگوشونده و گاه حتی تکه کلام‌های مهم او را حفظ کنیم. این نکته به ویژه درباره شخصیت‌های فرهنگی – سیاسی نامدار بسیار مهم است.

🔸 در سطرهای بالا به این نکته اشاره شد که برخی از روزنامه‌نگاران، گمان می‌کنند گفت‌وگو را باید عین آنچه مطرح شده تنظیم کنند. این روش تنها در موارد استثنایی قابل اجراست. مثلاً هنگام گفت‌وگو درباره یک موضوع حساس و به روز با یک فرد سیاسی که دارای یک سمت مهم در اداره کشور است. ازجمله رهبر یک حزب یا یک رئیس‌جمهور. در این شرایط خوب است خبرنگار عین جملات وی را با ویرایشی اندک و نامحسوس و حتی با همان لحن ادا شده به مخاطب منتقل کند.

🔹 در موقعیت‌های بحرانی عمومی نیز روزنامه‌نگار می‌تواند گفت‌وگو را با همان هیجان و اضطراب مستتر در پرسش و پاسخ به مخاطب منتقل کند.

⚠️ و در انتها اینکه تیتر و مقدمه را فراموش نکنید.

مصاحبه  گفتگو  مهارت‌های رسانه‌ای

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *