خستگی شغلی در محل کار و راه های برطرف کردن آن

خستگی شغلی در محل کار و راه های برطرف کردن آن

خستگی شغلی در محل کار ، استرس ، اختلافات و ناامیدی از کار، باعث می شود بهره وری تان در طولانی مدت کاهش یابد و سلامت جسمی و روحی‌تان نیز تحت تأثیر قرار گیرد. با ما همراه باشید تا خستگی شغلی در محل کار و و راه های برطرف کردن آن را مرور کنیم.

براساس گزارش سازمان گالوپ از وضعیت محل کار جهانی که صنایع ۱۵۵ کشور مختلف را مورد بررسی قرار داده است، فقط ۱۵ درصد از کارمندان، تعهد به کار دارند. آیا این آمار به خستگی شغلی در محل کار مربوط است؟

نبود تعهد شغلی و عدم تعادل میان کار و زندگی، رابطه‌ مستقیمی با هم دارند و نقطه‌ی مشترک هر دو، ناکارآمدی کارمندان است.

فرسودگی از منظر روان شناسان این چنین تعریف می شود: “خستگی، ناامیدی و بی‌میلی ناشی از استرس طولانی مدت یا کار بیش از حد.” براساس گزارش کتابخانه‌ی پزشکی ملی آمریکا، فرسودگی و افسردگی بالینی علائم یکسانی دارند. کارشناسان با تأکید روی اختلال فرسودگی شغلی، به کارمندان پیشنهاد می دهد از استراتژی‌های زیر استفاده کنند:

راه های برطرف کردن خستگی شغلی در محل کار

برنامه استراحت منظمی برای خود تدوین کنید

چارلز دیکنز، نویسنده‌ی کتاب سرود کریسمس، عادات سخت گیرانه ای در هنگام نوشتن برای خود اتخاذ کرده بود. او کار خود را هر روز صبح ساعت ۹ آغاز می کرد و تا دو بعدازظهر به اتمام می رساند؛ همان ساعتی که اقدام به پیاده روی سه ساعته در حومه‌ی شهر لندن می کرد. این طور گفته می شود که پیاده روی او الهام بخش تصاویر بی‌نظیری بود که در داستان‌های خود به تصویر می کشید.

شما هم لیستی از دو تا چهار کار مهم‌تر برای خود تهیه کنید و روی آن‌ها متمرکز شوید. بعد از هر ۹۰ دقیقه کار کمی به خود استراحت دهید. برنامه‌ی منظم کار و استراحت، کارایی شما را نسبت به زمانی که روی چند پروژه مختلف کار می کنید و تنها زمانی به سراغ استراحت می روید که دیگر هیچ انرژی ای نداشته باشید، بالاتر می برد.

نباید به خاطر استراحت منظم و پی در پی احساس ناراحتی کنید. نیاز نیست شما هم به دنبال پیاده روی سه ساعته باشید، اما کمی استراحت به شما کمک می کند تا تعادل میان کار و زندگی را بهتر حفظ کنید.

به صدای درونی خود گوش کنید

شما واکنش بدنتان را نسبت به کاری که در حال انجام آن هستید، احساس می کنید. هرچقدر سعی کنید این احساس را نادیده بگیرید یا آن را بخشی از استرس روزمره خود تلقی کنید، چیزی تغییر نمی کند؛ اما اگر به صدای درونی خود گوش دهید و روی آنچه در حال رخ دادن است تمرکز کنید، به احتمال زیاد می توانید در مسیر درست قرار گیرید.

داشتن یادداشت صوتی روزانه روی گوشی موبایل، کمک زیادی به شما می کند. هر روز صبح به طور خصوصی، هر آنچه در اطرافتان می گذرد را با صدای خود ضبط کنید. در نتیجه متوجه می شوید چه وقتی از عبارت‌های منفی استفاده کنید و در نهایت خود را بهتر درک می کنید و تصمیمات هوشمندانه‌تری اتخاذ می کنید.

با زبان دیگری حرف بزنید

آیا تمام کلماتی که به زبان می آورید و افکاری که از ذهنتان گذر می کند، مثبت و انگیزه بخش هستند؟ جدیدترین مطالعات حاکی از آن است، جملات منفی چون “نه”، “نمی توانم انجام دهم”، “موفق نمی شوم” سبب می شود مغز هورمون استرس بیشتری ترشح کند. حتی واژه‌های منفی نیز می تواند روی زندگی ما تأثیر منفی بگذارد.

زمانی که متوجه می شوید تمرکزتان روی افکار و جملات منفی است، از طریق یک راه حل کاملاً معکوس، نگرش خود را تغییر دهید. برای مثال، جمله‌ی “من به قدر کافی قوی/باهوش/خوب نیستم که بتوانم این کار را انجام دهم”، این جمله را بگویید: “من تمام تلاشم را می کنم و کنترل کارها را به دست می گیرم.” حتی بهتر است از راه حل دیگری در کنار جمله‌ی مثبت تأکیدی، استفاده کنید.

ارتباط و تعامل بهتری برقرار کنید

دکتر اماسپالا وقتی به دنبال تحقیقاتی برای تألیف کتاب “چطور به کمک علم شادمانی، سریع‌تر به موفقیت دست یابیم” بود، دریافت تقریباً بیشتر نیروی کار، دچار فرسودگی شغلی هستند. براساس گزارش سازمان گالوپ، مدیریت بهتر منجر به تعهد و تعامل بیشتر کارمندان می شود. دکتر ماسلچ نیز می گوید بیشتر پیش نیازهای لازم برای دوری از فرسودگی شغلی، به سازمان و شرکت وابسته است.

اگر مدیر یک شرکت هستید، به تیم کاری برای دست یابی به اهداف پاداش بدهید. برای استراحت کارمندان برنامه ریزی کنید و به هر کارمند وظیفه‌ای محول کنید که هم راستا با تخصص اوست؛ بدین ترتیب اعتماد به نفس بیشتری برای انجام آن وظیفه خواهید داشت. باید بتوانید اعضای تیم را به ارتباط با یکدیگر تشویق کنید.

تشکیل شبکه‌ی ارتباطات حرفه‌ای

اگر در تیم مدیریتی نیستید، باز هم می توانید راهی برای بهبود ارتباطات خود پیدا کنید. یک شبکه‌ی ارتباطات حرفه‌ای در اطراف خود تشکیل دهید. هر روز گامی برای نزدیک شدن به اهدافتان بردارید و بدانید کنترل اقدامات خود را در دست دارید. بدون توجه به اینکه چه اتفاقی می افتد، می توانید انتخاب کنید چه واکنشی از خود نشان دهید.

خستگی شغلی در محل کار و فرسودگی شغلی در بیشتر مواقع، به دلیل

شبکه‌ی ارتباطات حرفه‌ای

است. همیشه باید تعادل کار و زندگی را حفظ کنید. فرسودگی شغلی به شما می گوید کمی دست نگه دارید و هر آنچه در اطرافتان می گذرد، مورد بازبینی قرار دهید. اگر در معرض این اختلال باشید، احتمالاً هنوز می توانید وظایفتان را به انجام برسانید؛ اما اگر با وجود تلاش برای تغییر و اجتناب از فرسودگی شغلی، باز هم همان احساس همیشگی خستگی شغلی در محل کار را دارید، شاید نیاز به کمک‌های بیشتری داشته باشید؛ یا شاید هم اصلاً این شغل برایتان مناسب نیست. پس به دنبال راه حل باشید و به سلامتی خود توجه بیشتری نشان دهید.

منبع: یوکن

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *