تدوین یک برنامه بازاریابی بی نظیر از اولویت های مدیریت

تدوین یک برنامه بازاریابی بی نظیر از اولویت های مدیریت

تدوین یک برنامه بازاریابی بی نظیر از اولویت های مدیریت مؤسسات و بنگاه های اقتصادی است. یک برنامه بازاریابی (Marketing Plan) ممکن است جزو اولویت های مدیران ارشد نباشد، اما باید جزو مهمترین ها باشد. با وجودی که طرح تجاری (Business Plan) نمایانگر مسیر یک شرکت است، برنامه بازاریابی با پرداختن به جزئیات مهم و حیاتی در مورد روابط با مشتریان  کمک می کند که شرکت شما به مسیر و هدف نهایی خود برسد.

درک کامل از مشتریان و رقبا

رابرت توماس، پروفسور دانشگاه ایالتی Georgetown در یکی از یادداشت های خود به این نکته اشاره می کند که: ” تنها مساله مهمی که شرکتهای کوچک بایستی در برنامه بازاریابی خود داشته باشند، یک درک کامل و واضح از مشتریان و رقبای خود می باشد”.

تدوین یک برنامه بازاریابی بی نظیر و خوب می تواند به صورت رسمی و یا غیر رسمی باشد ولی حتما باید شامل مواردی باشد که نشان بدهد مشتری شما چه کسانی می باشند، مرجع کسب اطلاعاتشان کجا می باشد و چگونه می توانید به آنها دسترسی داشته باشید.

عوامل مؤثر در تدوین یک برنامه بازاریابی بی نظیر

پروفسور رابرت توماس معتقد است روند توسعه و تدوین یک برنامه بازاریابی بی نظیر نیازمند چهار امر مهم زیر می باشد:

۱- برآورده کردن نیازهای مشتری

ایجاد کردن یک درک واضح و متمرکز در مورد اینکه چرا یک مشتری از خدمات شما استفاده خواهد کرد، به صورت مشخص تر، اصلی ترین نیازی که محصول و یا خدمات شما برآورده می کند چیست؟ آیا محصول و یا خدمات شما به مشتری کمک خواهند کرد که روز خود را راحت تر بگذراند؟ و یا کار خود را بهتر و موثر تر انجام بدهد؟ آیا مشتریان با انتخاب محصول و یا خدمات شما مورد تحسین همکاران و دوستان خود قرار می گیرند؟ مواردی که شما ارئه می دهید بایستی به نحوی طراحی شده باشند که نیازهای مشتریان را بهتر از رقبای شما برآورده کنند.

۲ – شناسایی مشتریان هدف

مشتریان هدف خود را شناسایی کنید. معمولا مشتریان بالقوه زیادی در بیشتر مارکت ها وجود دارند ولی برای پیشرفت و رشد سریعتر و بهتر، کسب و کارهای کوچک می بایستی در مورد مارکت خود تحقیقات لازم را به عمل بیاورند تا بتوانند مشخصات مشتریان هدف خود را شناسایی نمایند. مشتریان هدف می بایستی با جزئیات دقیق شرح داده شوند و مورد مطالعه قرار گیرند. بدین منظور می بایست یک تصویر واضح و مشخص از سود و فروش قابل انتظار و منابع مالی مورد نیاز تدوین کرد.

۳ – شناسایی رقبا

رقبایی که مشتریان شما را مورد هدف قرار داده اند شناسایی کنید. همیشه رقبایی وجود دارند، هیچوقت این اشتباه را نکنید که کسی با شما رقابت نمی کند. کسب و کارهای کوچک بندرت زمانی را برای بررسی دقیق رقبای خود اختصاص می دهند ولی باید متوجه باشید که رقبای شما چه کسانی هستند، مزایای رقابتی آنها چیست و چگونه در مورد ارائه خدمات شما به مشتریان واکنش نشان می دهند و سیاست های خود را تدوین می کنند ( کاهش قیمت، ایجاد رابطه بهتر و نزدیکتر با مشتریان و …).

۴ – اعلام موضع برند خود به مشتریان

موضع برند خود را در قبال مشتریان بیان کنید، زیرا برند شما و آنچه نمایانگر برند شما است، بالاترین مزیت رقابتی شما می باشد. شما باید بتوانید یک جمله شعاری ساده در مورد اینکه چگونه نیازهای مشتریان خود را برآورده می کنید و برنده رقابت می شوید بنویسید. بهترین شعار تبلیغاتی باید دارای صداقت گفتار و متمرکز شده بر اساس نیازهای مشتریان هدف شما باشد.

منبع: الی گشت

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *