تبلیغات

تبلیغات هدفمند چیست و چگونه هدفمند تبلیغات کنیم؟

همه‌ی ما می‌دانیم که تبلیغات مستلزم صرف منابع سازمانی مختلف هستند و از سوی دیگر به دنبال دریافت بیشترین اثربخشی هستیم؛ بنابراین تبلیغات باید به صورت هوشمند و هدفمند انجام شوند. اما تبلیغات هدفمند چیست و چگونه می‌توانیم هدفمند تبلیغات کنیم تا با صرف کمترین منابع بهترین نتایج را بگیریم؟

 

 

  • تبلیغات هدفمند چیست؟

به گزارش تعرفه، تبلیغات هدفمند (Targeted Advertising) در واقع شامل تبلیغاتی است که چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین، براساس بخش‌بندی بازار مخاطبانی را با ویژگی‌های مهم هدف قرار می‌دهد تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. از آن‌جایی که همیشه به دنبال دریافت بیشترین خروجی و افزایش نرخ تبدیل هستیم، باید به روش‌های مختلف محتوای خودمان را به مخاطبان هدفی برسانیم که می‌دانیم با توجه به ویژگی‌های مشابهی که دارند، نسبت به پیام ما عکس‌العملی یکسانی نشان خواهند داد.

یکی از مهمترین فرایندها در تبلیغات هدفمند بخش‌‌بندی بازار یا Market Segmentation است. این کار کمک می‌کند تا برای هر بخش محتوای سفارشی و شخصی‌سازی شده داشته باشید و بتوانید از منابعی که در اختیار دارید به درستی استفاده کنید.
برای اینکه بیشتر در این مورد اطلاعات کسب کنید می‌توانید وبینار زیر را تماشا کنید یا ادامه‌ی مقاله را بخوانید.

  • چطور بخش‌بندی بازار را انجام دهیم؟

همان‌طور که اشاره کردیم برای تبلیغات هدفمند به بخش‌بندی بازار نیاز داریم و این تقسیم‌بندی یعنی شناخت درست مخاطب هدف و طراحی چند پرسونای مختلف. به همین دلیل باید معیارهای زیر را برای تعیین مخاطبان هدف در نظر بگیرید:

پارامترهای جغرافیایی (Geographic): این معیارها شامل مواردی چون محل زندگی، اندازه شهر، استان یا کشور، تراکم جمعیتی، وضعیت آب و هوا و… می‌شود.
پارامترهای مردم‌شناسی (Demographic): در این قسمت به مواردی چون سن، جنسیت، تحصیلات، میزان درآمد، دین و… پرداخته می‌شود.
پارامترهای رفتاری (Behavioral): مواردی چون میزان وفاداری، نرخ استفاده از محصول، تفکرات خاص و… که در تصمیم‌گیری موثر هستند، در این بخش دیده می‌شوند.
پارامترهای روان‌شناسانه (Psychological): سبک زندگی، تفکرات فرهنگی، وضعیت اجتماعی و مواردی از این دست از جمله عواملی است که در بحث روان‌شناسی باید در نظر بگیرید.

  • چرا تبلیغات هدفمند اهمیت دارد؟

بدون شک مدیران از صرف هزینه در برنامه‌های تبلیغاتی دنبال خروجی‌های مطلوب هستند و از سوی دیگر منابعی که در اختیار بازاریاب‌ها و تیم‌های تبلیغات یک کسب و کار قرار دارد، محدود است. ضمن اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند بدون هدف کار کند و اگر نتوانید به در‌ستی محتوای تبلیغاتی خود را به مخاطبان هدف برسانید، بدون شک نه ‌تنها اسیر فرایندهای بی‌نتیجه و فرسایشی می‌شوید، بلکه منابع تمام شده و باید منتظر شکست سخت کسب‌وکار باشید.

از سوی دیگر تبلیغات هدفمند مزایای بسیار زیادی دارد و اگر بتوانید به درستی آن را پیاده‌سازی کنید، می‌توانید سرعت پیشرفتتان را دوچندان کنید. در نهایت افزایش نرخ تبدیل و بیشتر شدن مشتریان وفادار باعث می‌شود بتوانید از رقبا پیشی بگیرید.

  • مزایای تبلیغات هدفمند

همان‌طور که اشاره کردیم تبلیغات هدفمند اهمیت و مزیت‌های زیادی دارد. به همین دلیل زمان زیادی صرف بخش‌بندی بازار و شناخت دقیق مخاطبان هدف می‌شود. در ادامه مهم‌ترین مزایای این نوع تبلیغات را می‌بینید:

بیشترین منافع به مصرف‌کننده می‌رسد: یکی از مهم‌ترین مزایای تبلیغات هدفمند این است که بیشترین منفعت نصیب مشتری و مصرف‌کننده می‌شود. پیام‌های شما به صورت سفارشی و شخصی‌سازی شده به آن‌ها می‌رسد، می‌توانید به صورت موثر خدمات و محصولات خود را مستقیما به دست آن‌ها برسانید، نیاز آن‌ها به درستی برطرف می‌شود و چیزی را دریافت می‌کنند که به آن‌ها ارتباط داشته و مورد علاقه‌شان است.
اثربخشی بالای تبلیغات هدفمند: در طرف مقابل کسب‌وکارها و تبلیغ‌دهندگان نیز از هدفمند و هوشمند بودن برنامه‌های خود منفعت زیادی کسب می‌کنند. کمپین‌های آن‌ها اثربخشی بیشتری دارند، منابع آن‌ها به درستی صرف می‌شود، هزینه تبلیغات‌شان کاهش می‌یابد، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بهتری دارند، فروش آن‌ها بالاتر رفته و در نهایت مشتریان راضی و وفادارشان بیشتر می‌شود.

* چطور تبلیغات هدفمند و موفق داشته باشیم؟

بدون شک همه دوست دارند تبلیغات هدفمند داشته باشند و از مزایای آن استفاده کنند، ولی اجرای آن کار ساده‌ای نیست و باید موارد مختلفی را در نظر داشته باشید. در ادامه بیشتر درباره این موضوع صحبت می‌کنیم.

  • استراتژی دقیق و اصولی

هیچ‌ کار و برنامه‌ای به ویژه در حوزه تبلیغات بدون داشتن استراتژی دقیق و مدون به نتیجه نمی‌رسد. برای این‌که بتوانید به درستی برنامه تبلیغات هدفمند خود را پیاده کنید، فقط مشخص کردن مخاطبان هدف کافی نیست. باید ببینید اهدافتان چیست، چه مزایای رقابتی‌ای برای هر بخش از بازار دارید، پیام شما برای آن‌ها چیست، تقویم محتواییتان چگونه باشد و… . ضمن این‌که در نهایت باید شاخص‌هایی را مشخص کنید و ببینید تا چه اندازه به آن‌ها رسیده‌اید.

  • تقسیم‌بندی مخاطبان (Segmentation)

موضوع بخش‌بندی می‌تواند در قسمت های مختلف انجام شود، اما یکی از مهم‌ترین موارد برای سگمنتیشن که باعث می‌شود تبلیغات هدفمندتری داشته باشید، تقسیم‌بندی مخاطبان و مشتریان است. زمانی که می‌خواهید کمپین‌های مختلفی چون ایمیل مارکتینگ راه‌اندازی کنید، این بخش‌بندی به شما کمک می‌کند تا محتوای خود را به صورت شخصی‌سازی شده به مخاطبان برسانید. علاوه بر این باعث می‌شود کمپین شما ویژه‌ی گروه خاصی از افراد تعریف شود.

  • از آمار و اطلاعات استفاده کنید

تجربه‌اندوزی از کمپین‌ها و تبلیغات قبلی و به‌کارگیری اطلاعات و تحلیل آن‌ها کمک می‌کند تا در تبلیغات بعدی خود هدفمندتر باشید و بتوانید مخاطبان هدف بیشتری را پوشش دهید. آمار و اطلاعات به شما کمک می‌کند رفتار مخاطبان هدف را در کمپین‌های قبل بررسی کنید و در برنامه‌های جدید خود براساس موارد واقعی‌تر سراغ آن‌ها بروید.

  • منابع‌تان را برای هر بخش مشخص کنید

اگر قرار است تبلیغات هدفمند داشته باشید، باید برای هر سگمنت منابع و بودجه مشخصی تعریف کنید. اگر نتوانید توازن و تعادل را به درستی برقرار کنید، قطعا خروجی مناسبی به دست نمی‌آورید. بدون شک منابع تبلیغاتی محدود هستند و باید هدفمند از آن‌ها استفاده کنید.

  • محتوای متناسب تولید کنید

بدون شک بخش مهمی از تبلیغات را تولید محتوای جذاب تشکیل می‌دهد. فرقی نمی‌کند بخواهید به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تبلیغ کنید، مهم این است که محتوای شما متناسب با گروه هدف و به صورت شفاف و صریح باشد. بازاریابی محتوایی نیز در تبلیغات هدفمند نقش اساسی دارد و البته اگر نتوانید محتوای درست و مرتبط تولید کنید، حتی اگر مخاطبان هدف را با دقت شناسایی کرده باشید، همچنان احتمال شکست وجود دارد.

  • جمع بندی

از آن‌جایی که بودجه‌های تبلیغاتی محدود هستند و از سوی دیگر با توجه به ظرفیت بسیار خوبی که دنیای دیجیتال مارکتینگ در فضای آنلاین دارد، به خوبی می‌توانید تبلیغات خود را هوشمند و هدفمند کنید و خروجی خوبی بگیرید. بخش‌بندی بازار و مخاطبان نقش بسیار مهمی در تبلیغات هدفمند دارد و کمک می‌کند به‌درستی از منابع استفاده کنید و برای آن‌ها محتوای مرتبط بفرستید./یکتا نت

 

انتهای پیام///

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *