تبلیغات در مطبوعات/مزایا و معایب

تبلیغات در جهان امروز پیچیدگی‌های زیادی یافته است که امروزه از علوم و تخصص‌های گوناگون همچون آمار، جامعه شناسی، روان شناسی و اقتصاد در کار خود استفاده می‌کند. مطبوعات تا مدت ها بزرگ ترین وسیله تبلیغاتی بود؛ زیرا تهیه فیلم های کوتاه مدت سیاه و سفید یا رنگی، هزینه بسیاری داشت. در تبلیغات مطبوعاتی پیام تبلیغاتی به وسیله‌ی تصویر و نوشتار ثابت است و بیننده هم ثابت و بدون شتاب زدگی و تشویش محیط اطراف، پیام را دریافت می‌کند؛ و پیام تبلیغاتی به صورت مخاطب خصوصی با خواننده یا بیننده عمل می‌کند. همچنین پیام با تکرار در دیدن و در محل ثابت خود می‌تواند مدت زیادی در دسترس خواننده باشد یعنی خواننده فرصت برگشت مجدد و تفکر در مورد پیام آن را دارد در بطن چنین ارتباطی، جریانات فکری متفاوتی از طرف سفارش دهندگان آگهی‌ها به وجود می‌آید که بسیاری از این جریانات، مسیر درستی را طی نمی‌کنند. مطبوعات به عنوان رسانه های مکتوب، همیشه برای تبلیغات مورد توجه کسب و کارها بوده اند از روزنامه های سراسری که در تمام کشور توزیع می شوند تا روزنامه های محلی که در یک شهر یا استان خاص توزیع می شوند.

انتظار سفارش دهندگان آگهی تبلیغاتی در مطبوعات

مطبوعات با تمام سعی و تلاش، در جهت اطلاع رسانی به مخاطبین خود فعالیت می کنند و در این راه از هیچ اقدامی فروگذار نمی کنند و با تمامی کاستی ها و کمبود امکانات، حداکثر نیروی خود را به کار می گیرند. در این مسیر از شیوه‌ها و روش های متعددی مثل گرفتن اشتراک، توزیع نشریه در کیوسک‌های مطبوعاتی، شرکت در نمایشگاه‌ها در جهت برقراری ارتباط بیشتر با مخاطبان جدید استفاده می کنند.

بررسی تبلیغات در مطبوعات یکی از مشکلات مهم سفارش دهندگان در امر تبلیغ، عدم درک صحیح چنین اقداماتی است. سفارش دهندگان آگهی، با طرز تفکرهای متفاوت، انتظارات متفاوتی در این راستا از نشریات دارند. آن ها در اکثر مواقع انتظار دارند که نتیجه‌ی آگهی آن ها فوراً پس از درج آگهی همراه با درآمد فراوان و سیل مشتری‌ها به سویشان سرازیر شود و در صورت عدم اتفاق افتادن این امر چنین عملی را ناشی از عملکرد بد مطبوعات می‌دانند.

‌ سفارش دهندگان آگهی باید بدانند که بازدهی تبلیغات به عوامل متعددی بستگی دارد که زمان و شرایط مختلف در نوع و انتخاب آگهی که رنگی باشد یا سیاه و سفید، گلاسه باشد یا تحریر و … در کار سفارش آگهی اهمیت دارد. بعضی مواقع زمان مناسب است ولی شرایط فراهم نیست و برعکس شرایط مناسب است ولی زمان، زمان خوبی نیست. در مواردی دیگر سفارش دهندگان آگهی با توجه به هزینه‌های اندکی که برای درج آگهی پرداخته‌اند، انتظار آن ها از بازدهی آگهی چندین برابر آن است و وقتی چنین عملی اتفاق نمی‌افتد نقص کار را در روند نشریه می‌بینند. سفارش دهندگان باید به این مطلب توجه کنند که نشریه در شناسایی و معرفی آن ها به مخاطبان مورد نظرشان هزینه‌هایی چون طراحی و صفحه‌آرایی، لیتوگرافی، چاپ، صحافی، توزیع و ارسال آن را برای مخاطبان به عهده دارد و به تبع آن هزینه عواملی را که در این زمینه دخیل هستند، پرداخت می‌نماید.

چه چیزی باعث موفقیت تبلیغات در مطبوعات می شود؟

هر فرد بزرگسال در روز با ۳۰۰۰ پیام تبلیغاتی مواجه می شود و به نظر می رسد این امر رمز موفقیت آگهی های مطبوعاتی است. آگهی باید دارای فضای خالی نسبتاً زیادی باشد (زمینه سفید بدون هیچ طرح و نوشته ای)، یک آگهی مطبوعاتی خوب باید سه ویژگی اساسی داشته باشد: عنوان چشمگیر، متن تبلیغی مختصر و مفید و طراحی جذاب. هرچیز دیگر بجز آرم مخصوص شرکت چیز زائدی است و هیچکس وقتش را برای چیز های غیر ضروری تلف نمی کند.

بیشتر آگهی های مطبوعاتی چنان پر از نوشته، عنوان، عنوان های فرعی، اسامی، طرح های کامپیوتری، قیمت و آرام است که خوانندگان تقریباً بدون توجه از روی این آگهی رد می شوند، چون تشخیص این که اصولاً این آگهی چه چیزی می خواهد بفروشد، غیر ممکن است. این آگهی به قدری درهم و بر هم است که به نظر می آید همه چیز در حال حرکت است. انگار فردی که پول داده و فضایی را برای تبلیغ در روزنامه خریده، می خواهد تا جایی که ممکن است در این فضای محدود اطلاعات بگنجاند تا پولش حرام نشده باشد.

متأسفانه خوانندگان خیلی سریع از روی صفحاتی که مغشوش و درهم برهمند و خوب هم طراحی نشده اند، می گذرند. البته بعضی آگهی های شلوغ هم هستند که طوری طراحی شده اند که به راحتی خوانده می شوند و خیلی آسان می توان به مفهوم آن ها پی برد؛ زیرا پیام تبلیغاتی در مطبوعات یک پل ارتباطی، در حد تصویر و نوشتار محدود است و در فضایی ثابت و کوچک معمولاً به عنوان مخاطب مستقیم با خواننده عمل می کند. این امکان تبلیغی به صورت مستقل و منحصر به فرد عمل نمی‌کند زیرا اجبارا به همراه مطالب، تصاویر و موضوعات دیگر ارائه می‌شود.

‌ پیام تبلیغاتی به وسیله‌ی تصویر و نوشتار و بیننده هم ثابت است و بدون شتابزدگی و تشویش محیط اطراف، پیام را دریافت می‌کند؛ و پیام تبلیغاتی به صورت مخاطب خصوصی با خواننده یا بیننده عمل می‌کند. ولی به سرعت به بیننده تحمیل نمی‌شود و همچنین پیام با تکرار در دیدن و در محل ثابت خود می‌تواند مدت زیادی در دسترس خواننده باشد. یعنی خواننده فرصت برگشت مجدد و تفکر در مورد پیام آن را دارد. در بطن چنین ارتباطی، جریانات فکری متقاوتی از طرف سفارش دهندگان آگهی‌ها به وجود می‌آید که بسیاری از این جریانات، مسیر درستی را طی نمی‌کنند. بنابراین در چاپ تبلیغات باید دقت نظر داشت.

مزایا و معایب تبلیغات در مطبوعات

صاحبان کسب و کار مجبورند برای افزایش مشتری و معرفی محصولات خود، از تبلیغات استفاده کنند. انتخاب رسانه مناسب برای تبلیغات، بسیار مهم است. تقریباً تمامی کسب و کارها در مقطعی از زمان، به تبلیغات در مطبوعات نیاز دارند. مطبوعات رایج ترین رسانه تبلیغاتی برای کسب و کارهای کوچک به شمار می روند. روزنامه ها هنوز هم بسیار رایج هستند و در رسانه ها ، بیش از بقیه در دسترس هستند پس یکی از بهترین گزینه ها برای تبلیغ، روزنامه و مخصوصاً روزنامه های محلی هستند.

مزایای تبلیغات در مطبوعات

پوشش گسترده : مطبوعات معمولاً تیراژ بالایی دارند و به راحتی در دسترس هستند بسیاری از مردم و همچنین صاحبان کسب و کار، روزانه مطبوعات می خوانند. با تبلیغ در مطبوعات براحتی می توانید به مشتریان دسترسی پیدا کرد.

انعطاف پذیری : در تبلیغات مطبوعاتی، به راحتی می توانید بخواهید که تبلیغ شما در روز خاصی از هفته چاپ شود ابعاد تبلیغ قابل تغییر است و در بسیاری از موارد نیازی به ارسال طرح ندارید و می توانید با تلفن، متن موردنظر را بخوانید و بقیه کارها را مسئولان بخش آگهی انجام خواهند داد.

نتایج سریع : با تبلیغ در مطبوعات می توانید سریع ترین نتایج ممکن را بدست آورید. از ساعات اولیه توزیع مطبوعات ، تماس ها آغاز می گردد. معمولاً غالب تماس ها در روز اول چاپ، انجام می شوند و سپس در چند روز تماس ها متوقف می شوند.

قیمت معقول : هزینه دیده شدن آگهی در مطبوعات بسیار پایین است. بنابراین با صرف هزینه ای معقول می توانید محصول یا خدمات خود را به افراد زیادی معرفی نمایید. مثلاً اگر یک تبلیغ ۱۰۰۰۰ تومانی توسط ۱۰۰۰۰۰ نفر دیده شود، هزینه دیده شدن ۱ ریال به ازای هر نفر خواهد شد که نسبت به رسانه ها بسیار ارزان تر است.

معایب تبلیغات در مطبوعات

کیفیت پایین: معمولاً مطبوعات بر روی کاغذ معمولی و حتی نامرغوب چاپ می شوند و کیفیت چاپ نیز عالی نیست؛ مخصوصاً اگر از عکس استفاده می کنید، این موضوع بیشتر به چشم خواهد خورد.

شلوغی صفحات : یک تبلیغ کوچک شاید به راحتی در یک صفحه شلوغ گم شود معمولاً در هر صفحه مطبوعات ، صد ها تبلیغ چاپ می شوند بنابراین شاید تبلیغ شما به اندازه کافی چشمگیر نباشد.

تأثیر کوتاه مدت : تأثیر تبلیغات در مطبوعات، معمولاً همان روز اول و چند روز بعد است. پس از چند روز، دیگر کسی با تماس نخواهد گرفت پس در زمان چاپ و روز هفته، باید دقت کرد.

 

نقش تبلیغات مطبوعاتی در کسب و کار

در دنیای کنونی، نمادها و تبلیغات نقشی کلیدی در فرهنگ سازی و تغییر نگرش افراد دارند و تقویت هوش بصری مخاطبـان باید مورد توجه صاحبان هنر و صنعت تأثیر گذار تبلیغات باشد. توسعه اقتصادی ، پیشرفت های صنعتی، سهولت ارتباطات بین المللی و استفاده از وسایل ارتباط جمعی در سطح گسترده در قرن کنونی تبلیغات و ضرورت توجه به آن مطرح ساخته است. بازاریابی و تبلیغ هر دو برای فروش بیشتر، مستمر و صحیح فعالیت می نمایند. حفظ و نگهداری مشتریان و جلب مخاطبان جدید ، آگاهی صحیح و منطقی دادن به آن ها از وظایف تبلیغات است. ﺑﺎ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﭼﺸﻤﮕﯿﺮ ﺑﺎزار ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت و اﺛﺒﺎت ﻧﯿﺎز ﺑﻪ آن در ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﻣؤﺛﺮ اﺟﺘﻨﺎبﻧﺎﭘﺬﯾﺮ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ؛ از آﻧﺠﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻫﺰﯾﻨﮥ ﻧﺴﺒﯽ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﻣﻄﺒﻮﻋﺎﺗﯽ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﮥ ﻫﺪف ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﻧﺎﭼﯿﺰ اﺳﺖ، ﺻﺎﺣﺒﺎن ﺑﺮﻧﺪﻫﺎ و ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی ﻣﻌﺘﺒﺮ از اﯾﻦ ﻓﻀﺎی ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﭼﺸﻢﭘﻮﺷﯽ ﻧﮑﺮده و ﺑﻪﺻﻮرت ﻣﺪاوم در اﯾﻦ ﺣﻮزه ﺣﻀﻮر دارﻧﺪ.

در حقیقت تبلیغات مطبوعاتی یک منبع کسب اطلاعات و صرفه جویی در وقت برای مصرف کننده می باشد. در تبلیغات مطبوعاتی باید به شاخصه های مهم انتشار یک آگهی توجه کرد از جمله حوزه انتشار آگهی ، زمان انتشار آگهی ، ابزار انتشار آگهی، موقعیت انتشار از جمله این شاخصه های مهم تبلیغات مطبوعاتی است.

منبع:پایگاه خبری دانستنی آنلاین

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۴ / ۵. تعداد امتیازات: ۱

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *