بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران+گزارش اجمالی

جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران

با وجود توسعه و تنوع وسایل ارتباط جمعی، کتاب و کتابت، هنوز اصیل ترین و ارجمندترین وسیله انتقال فرهنگ و بارزترین نماد شکوفایی و بالندگی فرهنگ شمرده می شود و شأن قلم و مرتبت والای کتابت، همچنان مورد اکرام و احترام اولیای امور در اکناف عالم است. از آنجایی که اساس نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر احکام و تعالیم اسلامی و فرهنگ غنی اسلام و ایران است، تقدیر از اهل قلم را از وظایف خود می داند؛ لذا به منظور انجام این وظیفه خطیر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۶۲ طرح «کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» و از سال ۱۳۷۲ طرح بزرگ «جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» را با هدف شناسایی، گزینش و معرفی آثار برگزیده جهانی و بزرگداشت پدیدآورندگان آنها، در جهت ارتقای سطح دانش و اعتلای فرهنگ مکتوب، بنیان نهاد. براساس این طرح، همه ساله کتاب هایی که برای اولین بار طی سال قبل در کشورهای مختلف به جز ایران در دو حوزه «مطالعات اسلامی» و «مطالعات ایرانی» در سه بخش تالیف، ترجمه و تصحیح به زبان های مختلف منتشر شده اند، بررسی می شوند و مؤلفان آثار برگزیده، از ریاست جمهوری اسلامی ایران لوح تقدیر دریافت خواهند کرد و همچنین جوایزی به آنان اعطا خواهد شد. هر یک از دو موضوع اصلی مطالعات اسلامی و مطالعات ایرانی شامل چند شاخه است که عبارتند از:


الف) مطالعات اسلامی
کلیات، معارف اسلامی، تاریخ اسلام، رجال، اخلاق، علوم قرآنی، حدیث، ترجمه متون اسلامی، قرآن‌پژوهی و تفسیر، فقه و حقوق اسلامی، علم کلام، فلسفه، تصوف و عرفان، تاریخ علم در اسلام، فرهنگ و تمدن اسلامی، اقتصاد اسلامی، هنر و معماری اسلامی، مطالعات اسلام معاصر و غیره.


ب) مطالعات ایرانی
کلیات، زبان و زبان شناسی ایرانی، مردم شناسی، تاریخ علم در ایران، شعر و ادب فارسی، تاریخ ایران، هنر و معماری ایرانی، تاریخ و تمدن ایران باستان، ترجمه آثار اندیشمندان ایرانی و غیره.

 

گزارش اجمالی بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال

کلیک کنید

گزارش اجمالی بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال

 

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *