بررسی محتوا و شکل آن در مطبوعات

پذیرش آگهی: مسئله محتوا و شکل آن در مطبوعات عنوان مطلبی است که این بار در مورد آن می خواهیم صحبت کنیم. امروزه انواع محتوا و رسانه های مطبوعاتی وجود دارد که هرکدام در رابطه با مسئله تولید محتوا با چالش هایی رو به رو بوده اند. در ادامه قصد داریم انواع مطبوعات و محتواها را بیان کنیم و به بررسی آن بپردازیم.

محتوا و مطبوعات:

شاید بشود گفت که مطبوعات خواستگاه اصلی محتوا می باشند. و اولین اشخاصی که با مسئله محتوا و انواع اشکال  آن رو به رو بوده اند، اشخاصی بوده اند که به مطبوعات ارتباط داشتند. در گذشته اولین رسانه های مطبوعاتی روزنامه ها بوده اند ، که در ابتدا محتواهای آنها بیشتر بر اساس خبر رسانی و اطلاعات بوده و هر چقدر که جلوتر آمده ایم ، بیشتر سرگرمی مخاطب مورد اهمیت واقع شده و به تولید محتوا در این زمینه پرداخته اند. اما اگر بخواهیم روند صعودی محتوا و شکل آن در مطبوعات را بررسی کنیم ، همانطور که گفتیم اولین مطبوعات رسانه ها بوده اند ، و اولین قدم آنها مسئله محتوا ، محتوا نویسی و تولید محتوا بوده است. اولین محتواهای تولید شده در زمینه خبر ، اطلاع رسانی بوده و کم کم ستون های پاورقی به مطبوعات اضافه شده و داستان های پاورقی که در ابتدا به صورت داستان هایی برای شب و داستان های کارآگاهی بوده و البته همین اولین مسئله محتوا ، یعنی تولید محتوا متنی ، نیز امروز می توان گفت که  پایه اولیه ی بسیاری از رسانه های مطبوعاتی می باشد که بر بستر آن فعالیت می کنند و بعد ها با اضافه شدن رادیو و تلویزیون به مطبوعات ها مسئله محتوا در تولید محتواهای شنیداری و ویدئو به وجود امد. و تا به امروز می رسیم که انواع مطبوعات نیازمند انواع محتواها هستند.

انواع محتواها در مطبوعات امروزی:

امروزه مطبوعات و رسانه ها در چندین بعد فعالیت می کنند و مسئله محتوا برای آنها امروزه به دغدغه جدی بدل شده است. برای اینکه مطبوعات در حالت عادی به روش چاپ شده بر روی کاغذ به حالت روزنامه ، مجله ، هفته نامه و … می باشند ، اما امروزه با گسترش اینترنت و شبکه های اجتماعی ما شاهد این هستیم که مطبوعات در این رسانه ها نیز دارای پایگاه می باشند و فعالیت های بسیاری در جهت جذب مخاطب انجام می دهند. زمانی که پایگاه های رسانه های مطبوعاتی در مدیوم های مختلف گسترش پیدا می کند ، طبیعتا نیاز به تولید محتوا آنها نیز گسترش می یابد. و می بایست با توجه به پلتفرمی که در آن فعالیت دارند ، محتوایی متناسب با آن پلتفرم نیز تولید کنند. امروزه رسانه های مطبوعاتی در کنار روزنامه خود ، دارای سایت در اینترنت ، صفحاتی در اینستاگرام و دارای کانال هایی در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام هستند و همچنین فعالیت های دیگری در دیگر سایت ها همچون اپارات و ….. .

اولین مسئله محتوا در مطبوعات ، صداقت و درست بودن آن محتوا می باشد. این بدین معنی می باشد که مهم نیست شما در چه پلتفرمی با چه نوع محتوایی و با چه رویه ای کار می کنید ، در اولین قدم می بایست محتواهای تولید شده بر اساس اطلاعات درست ایجاد شده باشند.

زمانی که شما محتوای متنی تولید می کنید چه در روزنامه و چه در سایت ، متن یا مقاله شما می بایست جذاب باشد و یک نیاز مخاطب را برطرف کند، هر مخاطبی انواع نیازها دارد و هنگامی که رسانه مطبوعاتی شما را انتخاب می کند به دنبال رفع آن نیاز می باشد. آن نیاز می تواند نیاز به دریافت اطلاعات باشد ، یا سرگرم شدن یا خواندن خبر و یا هر چیز دیگری. شما مطلب خود را به نحوی می بایست نگارش کنید که مخاطب را جذب کند و هنگامی که در سایت ها نشر پیدا می کند ، از لحاظ سئو و دیگر چیزها نیز بررسی شود. نوع بعدی محتواها که در کنار این محتواهای متنی برای مطبوعات کارایی و اهمیت بسیار بالایی دارد ، قرار دادن تصویر یا عکس می باشد. شما هنگامی که در کنار مقاله یا متن خود عکس یا تصویر زیبایی را قرار می دهید ، باعث جلب توجه و جذابیت بیشتری برای متن می شود. البته به این نکته نیز می بایست توجه داشت که تصاویر استفاده شده از کیفیت بالایی برخوردار باشند و به موضوع مقاله یا محتوای شما ارتباط داشته باشند و در مکان مناسبی در کنار مقاله قرار گیرند.

تولید محتوا در مطبوعات اینترنتی:

همانطور که در بالا به ان اشاره کردیم ، امروزه مطبوعات به دنیای اینترنت نیز راه پیدا کرده اند و مطبوعات با داشتن سایت ، علاقه مند به جذب مخاطب در این بستر نیز می باشند. تفاوتی که مطبوعات اینترنتی با مطبوعات به شکل قدیمی آن دارند در این است که در مطبوعات اینترنتی حوزه تولید محتوا شما گسترش پیدا می کند و شما می بایست انواع محتواها را برای جذب مخاطب تولید کنید و از تک بعدی بودن به چند بعدی بودن رجعت کنید. در زمان حال وقتی که شما به یک سایت مطبوعاتی مراجعه می کنید با انواع مختلف محتوا در زمینه محتوای متنی ، عکس ، ویدئو ، پادکست و … رو به رو می شوید. طبعا مطبوعات اینترنتی موفق می شوند که بتواند با تولید محتوا با کیفیت در زمینه های مختلف ، مخاطب بیشتری را جذب کنند.

البته امروزه شاهد انواع مطبوعات اینترنتی هستیم که فقط یک نوع محتوا در زمینه های گوناگون تولید می کنند و موفق می باشند. برای مثال رسانه های مطبوعات ویدئویی که محتواهای خود را در هر زمینه با تولید ویدئو در دسترس مخاطبان خود قرار می دهند. و یا رسانه هایی که پادکست را بستر مناسبی برای فعالیت خود مناسب دانسته اند.

مسئله محتوا و تولید محتوا امروزه تبدیل به اصلی ترین رکن در هر فعالیتی شده است و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. حال اگر بستر فعالیت شما مطبوعات می باشد ، اهمیت محتوا به مراتب بالاتر از دیگران می باشد.

انتهای پیام/

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *