بازاریابی رسانه های اجتماعی (Social Media Marketing) چیست؟

شبکه پذیرش آگهی: بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، یکی از روش‌های بازاریابی آنلاین است که در بستر شبکه های اجتماعی انجام می شود. بازاریابی در شبکه های اجتماعی انواع مختلفی دارد که با توجه به اهداف شرکت تدوین می شود. اهداف اصلی بازاریابی در رسانه های اجتماعی، تولید محتوای جذاب برای مخاطبان هدف، افزایش ترافیک وب سایت و جذب بیشتر مخاطب، افزایش آگاهی از برند(brand awareness) و ایجاد هویت برای برند در فضای شبکه های اجتماعی می باشد. بازاریابی رسانه های اجتماعی به کسب و کارها کمک می کند تا با مشتریان شان ارتباط بهتری برقرار کنند. مشتریان از طریق شبکه های اجتماعی می توانند با برندها صحبت کنند، نظرات و پیشنهادات خود را به آن ها بگویند. بازاریابی شبکه های اجتماعی ابزاری برای بدست آوردن ترافیک و توجه به طراحی وبسایت شما می باشد. در حقیقت، بازاریابی شبکه های اجتماعی یک تخصص در زمینه وب است. چگونگی جذب مخاطب و اتصال آن ها به کسب و کار یک رویه کاملا علمی و پیچیده است.

بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست؟

فرآیند جذب مخاطب در راستای اهداف تجاری از طریق شبکه های اجتماعی را بازاریابی شبکه های اجتماعی یا سوشال مارکتینگ می گویند. بازاریابی در شبکه های اجتماعی می تواند با اهداف برندسازی یا فروش محصولات و خدمات صورت گیرد. از نتایج بسیار مهم بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی می توان به تبلیغات دهان به دهان(Word of Mouth) اشاره کرد که باعث افزایش اعتبار برند در فضای اجتماعی می شود. برای بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی ابتدا باید بهترین شبکه های اجتماعی متناسب با کسب و کار خود را انتخاب کنید و محتوای مناسب را در زمان مناسب در آن به انتشار بگذارید تولید محتوای هدفمند، در بلندمدت می تواند نتایج بسیار خوبی به همراه داشته باشد و موجب افزایش محبوبیت برند در فضای شبکه های اجتماعی شود.

از شبکه های اجتماعی پر طرفدار در سراسر جهان می توان به شبکه اجتماعی فیس بوک، توییتر و اینستاگرام اشاره کرد. به طور مثال شبکه اجتماعی فیس بوک، امکان ایجاد صفحه تجاری رایگان را فراهم می کند و می توان بدون هیچ گونه محدودیتی هر تعداد لینک تبلیغاتی را در این صفحات قرار داد. شبکه اجتماعی اینستاگرام، تنها امکان قرار دادن عکس و متن های کوتاه را فراهم می کند. این شبکه اجتماعی برای کالاهایی که تصاویر جذاب دارند بهتر عمل می کنند. شبکه اجتماعی توییتر، امکان فرستادن متن های کوتاه و لینک را می دهد. از این شبکه اجتماعی پر طرفدار می توان برای همه گیر کردن شعارهای تبلیغاتی استفاده کرد.

بازاریابی از طریق شبکه ها یا رسانه های اجتماعی برای هر کسب و کاری ضروری است؛ زیرا از طریق آن می توان با انتشار آگاهانه هر پست بلاگ، تصویر، ویدئو و توییت مخاطبان بیشتری را جذب کرد و ارتباط با مشتریان را بهبود بخشید. همچینین، رفتار کاربران فعال در شبکه های اجتماعی قابل تحلیل هست و بلافاصله و بی واسطه در اختیار آنالیزورهای شبکه های اجتماعی قرار می گیرد و می تواند به سرعت به بهبود عملکرد بازاریابی کمک کند. بازاریابی شبکه های اجتماعی با کمترین هزینه، بازدید کنندگان وب سایت را افزایش می دهد. بازاریابی شبکه های اجتماعی می تواند در کنار سایر تکنیک های بازاریابی مبتنی بر وب مانند بازاریابی ایمیلی، تبلیغات اینترنتی، بازاریابی محتوا، وب برندینگ، تبلیغات کلیکی و … یکی از گزینه های جذب بازدید کننده به وب سایت باشد که این در نتیجه، تاثیر مستقیمی بر سئوسایت و بهینه سازی وب سایت خواهد گذاشت.

نکات مهم در بازاریابی رسانه های اجتماعی:

آماده‌اید یک بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی ایجاد کنید و استراتژی Social Media Marketing خود را داشته باشید؟ اینجا به مهم ترین نکات راه اندازی کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی می‌پردازیم.

برنامه محتوای رسانه‌های اجتماعی

پیش از این به شما توصیه کردیم که تعیین یک برنامه یا نقشه در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی یک امر ضروری است.

به همین منظور، کلمات کلیدی در موتور جستجو را در نظر بگیرید. بر این اساس محتوایی تولید کنید که مخاطبان نهایی را تحت تاثیر قرار دهید.

منظم و طبق برنامه فعال باشید

اگر می‌خواهید بازاریابی آنلاین شما پایدار بماند، باید محتوای مناسبی در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید.

بنابراین سعی کنید به صورت منظم در صفحات اجتماعی پست بگذارید. همچنین اطلاعات ارزشمند و مفیدی در اختیار مشتریان خود قرار دهید تا آنان را علاقمند کند.

ممکن است محتوایی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید شامل تصاویر، ویدیو، اینفوگرافی و اطلاعات مفید دیگر باشد.

یک تصویر برند ثابت بسازید

حضور در رسانه‌های اجتماعی کمک می‌کند تا تصویر برند شرکت شما در رسانه‌های اجتماعی گوناگون مشاهده و شناخته شود.

هر رسانه اجتماعی محیط و هدف مخصوص خود را دارد، با این حال برند شما در هر زمینه و محتوایی که فعالیت می‌کند، باید یک تصویر ثابت ارائه کند.

ترویج محتوا از طریق رسانه‌های اجتماعی

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی یک کانال مناسب به منظور اشتراک گذاری محتویات وب سایت و وبلاگ با کاربران است.

هنگامی که یک صفحه پایدار در یک رسانه اجتماعی ارائه کردید، می‌توانید تمام محتوایات جدید خود را پست کنید و مطمئن شوید که کاربران محتوای شما را می‌خوانند.

علاوه بر این، محتوای عالی وبلاگ تاثیر بسزایی در افزایش دنبال کننده (فالوئر) دارد. به همین دلیل بازاریابی محتوا و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی بر یکدیگر تاثیر دارند.

بررسی میزان موفقیت با گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

شما نمی‌توانید با استفاده از اطلاعات، میزان موفقیت بازاریابی رسانه‌های اجتماعی شرکت خود را بررسی کنید.

گوگل آنالیتیک یک ابزار مفید در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است که شما می‌توانید میزان موفقیت یک تکنیک یا استراتژی را تعیین کنید.

همچنین با استفاده از گوگل آنالیتیک متوجه می‌شوید که کدام استراتژی به پیشرفت شرکت و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی کمک می‌کند.

از گوگل آنالیتیک در هر رسانه اجتماعی استفاده کنید تا متوجه شوید که کدام محتوای اجتماعی، تاثیر بسزایی بر مخاطبان دارد.

مدیریت بحران رسانه اجتماعی

همیشه وضعیت یک برند در رسانه‌های اجتماعی ثابت نمی‌ماند. چرا که شرایط همیشه در حال تغییر و نوسان است.

بنابراین بهتر است یک دفترچه راهنما در شرکت قرار دهید تا کارمندان در شرایط ضروری از آن استفاده کنند و بحران را مدیریت کنند.

شناخت مخاطبان (Persona)

کلید موفقیت در تولید محتوا و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی شناخت مخاطبان و مشتریان بالقوه است. شما می‌توانید مخاطبان خود را از طریق لایک و کامنت‌ها (نظرات) در صفحه اجتماعی برند خود بشناسید.

بنابراین سعی کنید یک پرسونا(یک شخصیت ساختگی است که بر اساس تحقیقات و داده‌های یک شرکت طراحی می‌شود. در واقع پرسونا کاربران مختلف و فرضی که از خدمات، تولیدات، وب سایت یا برند استفاده می‌کنند را معرفی می‌کند.) تهیه کنید.

شناخت پرسونا کمک می‌کند تا دنبال کنندگان (فالوئرها) و مشتریان خود را به عنوان یک فرد حقیقی با نیاز و خواسته‌های واقعی بشناسید.

ایجاد انگیزه

خاص بودن برند و تولیدات شما اهمیت بسیاری دارد. در واقع زمانی موفق می‌شوید که خلاقیت‌تان را افزایش دهید و توجه مخاطبان را جلب کنید.

با این حال می‌توانید از داستان موفقیت تجارت‌های بزرگ تجربه کسب کنید و انگیزه ایجاد کنید. شما می‌توانید از این تجربیات به عنوان یک نمونه تحقیقی استفاده کنید.

بنابراین با این روش می‌توانید اهداف جدیدی تعیین کنید و تولیدات خود را به روز کرده و ارتقاء بخشید. استفاده از تجربیات دیگران، مسیر شما را هموارتر می‌کند.

انتهای پیام/

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *