استراتژی های تهاجمی و تدافعی

استراتژی های تهاجمی و تدافعی

استراتژی های تهاجمی و تدافعی در راستای به دست آوردن جایگاه و یا جایگاه سازی و یا حفظ جایگاه می باشند. در این زمان یک طرف حمله کننده است و طرف دیگر دفاع کننده. هر دوطرف منابع و توانایی هایی دارند که در کمیت و کیفیت متفاوتند. هر دو طرف در پی ایجاد تصویری در ذهن مشتری هستند. ذکر این نکته ضروریست که همیشه شرکت ها برای سهم بازار بیشتر رقابت می کنند.

استراتژی های تهاجمی

استراتژی های تهاجمی :

این استراتژی ها برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار به کار برده می شوند.

۱- frontal attack حمله رو در رو :

این استراتژی به شرطی که دارای منابع مالی و تمایز هستیم توصیه می گردد. به صورت علنی و مستقیم  به سهم بازار هدف رقیب حمله نموده تا سهم بازار بیشتری به دست آوریم.

۲-encirclement محاصره رقیب :

در این نوع استراتژی با ایجاد نوآوری به سهم بازار رقیب حمله نموده و از گسترش بازار رقیب جلوگیری می نماییم .

۳-  guerrilla attack حمله چریکی :

شرکت های کوچک تر معمولاً سعی می کنند به صورت حمله های چریکی ( guerrilla attack ) به سهم بازار رقیب بزرگ تر، سهم بازار بیشتری به دست آورند .این شرکت ها به علت این که توان رقابت با رقبای بزرگ تر را ندارند سعی می کنند با چراغ خاموش حرکت نمایند تا حساسیت رقبای بزرگ تر را برنینگیزند.

۴- flank attack حمله از سمت نقطه ضعف (پاشنه آشیل ) :

با تمرکز بر روی نوآوری ها می توانیم رقیب را از دور خارج نماییم .با تمرکز بر ۱ یا ۲ نقطه ضعف رقیب می توان به وی ضربه زده و سهم بازارش را به دست آوریم. در این استراتژی به بازار های محدودی می توان حمله نمود.

۵-bypass attack :

در این نوع استراتژی ما آینده درازمدت رقیب را مورد هدف قرار می دهیم  در این نوع استراتژی درواقع ما از رقابت از وضعیت فعلی، با هدف رقابت در مراحل بعدی یا در آینده ،خارج می شویم.

استراتژی های تدافعی :

این استراتژی ها به جهت حفظ جایگاه فعلی به کار برده می شوند.

۱- preemptive defense :

معمول ترین نوع دفاع این دفاع است. وقتی از سوی حضور شرکتی در آینده احساس خطر می نماییم تمام نیرو و منابع خود را به کار ببریم تا از ورود به بازار این شرکت جلوگیری کنیم.

۲-mobile defense :

وقتی دفاع پیشگیرانه جواب نداد سعی در عدم رشد رقیب می نماییم از تمامی ابزارهای خود استفاده می کنیم تا عرصه را به رقیب تنگ نماییم.

۳-fixed defense position :

اگر استراتژی  دفاع پیشگیرانه  جواب نداد سعی می کنیم فاصله خود را از رقیب حفظ نماییم.

۴-counter-offensive defense :

در این استراتژی کاملاً در کمین نشسته و حرکات رقیب را زیر نظر می گیریم تا با استفاده از ضد حمله اجازه ندهیم به موقعیت ما آسیبی برسد.

۵-flanking defense :

با استفاده از حمایت دیگر رقبا به یک نقطه ضعف رقیب بزرگ تر حمله می نماییم.

۶- contraction defense :

در این استراتژی از بازارهای سود آور خارج شده و به دنیایی جدید وارد می شویم.

 

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۲ / ۵. تعداد امتیازات: ۱

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *