از تبلیغات ATL ، BTL و TTL چه می دانید؟

تعرفه: همه کارفرمایان و صاحبان کسب و کار، برای گسترش و رشد کسب و کارشان، به روش های تبلیغاتی متفاوتی روی می آورند. از جمله مؤثرترین روش های تبلیغاتی که مورد توجه اغلب بازاریابان و مشاورین تبلیغاتی بوده و از آن استفاده می کنند، تبلیغات ATL ، BTL و TTL می باشد. در این مطلب می خواهیم مفاهیم این سه اصطلاح در حوزه تبلیغات را شرح داده و جهت درک بهتر، مثال هایی برای هر یک از آن ها بیان کنیم.

تبلیغات ATL:

ATL مخفف عبارت Above the Line و به معنی تبلیغات بالا خطی است. استراتژی های این نوع تبلیغ، بر روی بازار انبوه متمرکز می شود. به این معنی که پیام های تبلیغاتی این روش، بدون هدف خاصی منتشر می شوند و بازار هدف مشخصی ندارند.

در این روش، بازاریابان تلاش می کنند تا مشتریان را از در دسترس بودن محصولات مطلع کنند. با این کار برند آن ها بیش از پیش دیده شده و افراد به بازدید از فروشگاه تشویق می شوند.

چند مثال از تبلیغات ATL:

  • فعالیت و تبلیغ در تلویزیون : تبلیغ در تلویزیون از مرسوم ترین تبلیغات ATL است که به صورت منطقه ای یا ملی و بدون مشخص کردن بازار هدف انجام می شود.
  • تبلیغ در رادیو : رادیو از دیگر رسانه هایی است که بازاریابان برای انجام تبلیغات ATL از آن استفاده می کنند. همان طور که واضح است در تبلیغات رادیویی، هیچ بازار هدفی مشخص نشده و پیام تبلیغاتی بدون در نظر گرفتن قشر خاصی از افراد جامعه پخش می شود.
  • تبلیغات محیطی : همه ما روزانه تعداد زیادی از تبلیغات ATL را در غالب تبلیغات محیطی می بینیم. تابلوهای تبلیغاتی، بنرها، بیلبوردها و…. از جمله این تبلیغات هستند.

تبلیغات BTL:

BTL مخفف عبارت Below the Line و به معنی تبلیغات پایین خطی می باشد. این نوع از تبلیغات به سمت قشر خاصی از افراد جامعه هدایت شده و بر روی بازار هدف مشخصی متمرکز می شود. بازاریابان ویژگی های جامعه شناختی و روانی بازار هدف را در نظر می گیرند. در تبلیغات BTL ، ارتباطات کاملا شخصی سازی شده و هدف از آن، تبدیل افراد و مراجعه کنندگان به مشتری است. برخلاف تبلیغات بالا خطی، ارزیابی نتایج در تبلیغات پایین خطی امکان پذیر بوده و می توان برای زیرمجموعه های مختلف مصرف کنندگان، کمپین های متفاوتی طراحی و اجرا نمود.

چند مثال از تبلیغات BTL :

  • سمپلینگ : سمپلینگ یکی از استراتژی های بازاریابی است که در آن فرد یا افرادی با ظاهری آراسته، به عنوان بازاریاب، نمونه هایی از محصول را به همراه داشته و افراد را به تست کردن آن ترغیب می کنند. با این کار آن ها، افراد را به طور مستقیم به خرید محصولات دعوت کرده و به این ترتیب نرخ تبدیل به مشتری افزایش پیدا می کند. این بازاریابان باید به قدر کافی نسبت به محصولاتی که ارائه می دهد، آگاهی داشته و با دانش کافی محصولات را به مخاطبان خود معرفی کنند. بیان مزایا، معایب و سایر مشخصات محصول از جمله کارهایی است که در این روش باید توسط فرد صورت گیرد.
  • پروموشن : پروموشن از دیگر استراتژی هایی است که در دسته تبلیغات BTL قرار دارد. روند کار در این استراتژی مشابه سمپلینگ بوده و در آن، بازاریاب ها محصولات را به افراد دیگر معرفی می کند. با این تفاوت که در این روش، محصولات ارائه شده، قابل تست نیستند و بازاریاب توسط یک کاتالوگ، بروشور و هر ابزار مناسب دیگر، سعی می کند محصولات را به افراد معرفی کرده و آن ها به خرید تشویق کنند. مثال بارز برای این روش، لوازم خانگی و یا به طور کلی محصولاتی با ابعاد بزرگ می باشد.
  • نمایشگاه : تبلیغ در نمایشگاه را می توان به عنوان ساده ترین مثال برای تبلیغات پایین خطی، بیان کرد. با استفاده از این روش، شما می توانید انتخاب کنید کدام بخش از جامعه از نمایشگاه بازدید کنند. به عبارتی یک بازار هدف برای بازاریابی و تبلیغات کسب و کارتان انتخاب کرده اید.
  • شبکه های اجتماعی : همان طور که می دانید، امروزه شبکه های اجتماعی نقش بزرگ و مهمی در تبلیغات و برندسازی ایفا می کنند. این نوع از بازاریابی جز تبلیغات BTL بوده و شما انتخاب می کنید چه اشخاصی از صفحه یا مطالب حساب کاربری شما بازدید کنند. تبلیغ در اینستاگرام، کانال های تلگرام، توئیتر و… همگی در این دسته قرار دارند.
  • سمینار و ایونت های مختلف : با برگزاری یک همایش یا سمینار، می توانید از افراد خاصی که در بازار هدف شما هستند، دعوت کرده و محصولات یا خدمات خود را در طول سمینار معرفی نمایید. به این ترتیب مطمئن هستید که قشر خاصی از جامعه، مخاطب تبلیغات شما هستند و پیام تبلیغاتی شما را دریافت می کنند.
  • رسانه های چاپی : رسانه های چاپی، علاوه بر اینکه در لیست ابزار مربوط به تبلیغات ATL قرار دارد، می تواند در تبلیغات BTL نیز مؤثر واقع شود. با این تفاوت که در اینجا، مجلات و روزنامه ها، در تیراژ پایین تر و برای افراد خاصی چاپ و منتشر می شود. به عنوان مثال مجله پیک برتر یک آگهی نامه است که به صورت کاملا هدفمند و منطقه ای به پخش و انتشار مجلات می پردازد.
  • بازاریابی مستقیم: اکثر اوقات، کارفرمایان و صاحبان کسب و کارها، برای فروش مؤثر و برندسازی بهتر، افرادی را به عنوان بازاریاب استخدام می کنند. این افراد وظیفه دارند از فروشگاهی به فروشگاه دیگر رفته و محصولات و خدمات مورد نظر کارفرما را معرفی و به فروش برساند.
  • تراکت و کوپن تخفیف: ارائه تراکت های تبلیغاتی توسط نیرو ها و پرسنل فروشگاه نیز در دسته تبلیغات BTL قرار دارد. کوپن های تخفیف، ارائه نمونه از محصولات یک برند به افراد مختلف جهت تست، بیان مزایای یک محصول در هنگام خرید و… همگی نمونه هایی از تبلیغات BTL هستند که همه ما تا کنون بارها شاهد آن ها بوده ایم.

تبلیغات TTL:

TTL مخفف Through the Line و به معنی میان خطی است که ضرورت استفاده از آن در عصر حاضر برای همه کسب و کارها مشخص است. تبلیغات TTL ترکیبی از تبلیغات ATL   و BTL است و بازاریابان سعی می کنند از هر دو نوع تبلیغات ATL و BTL در این روش استفاده کنند.

دو نمونه مهم و رایج از تبلیغات TTL ، بازاریابی ۳۶۰ درجه و دیجیتال مارکتینگ است که در ادامه هریک از آن ها را توضیح می دهیم.

  • بازاریابی ۳۶۰ درجه : در این روش، بازاریابان بسترهای مختلفی را در نظر می گیرند که در همه آن ها پیام تبلیغاتی یک برند یا کسب و کار به افراد نمایش داده می شود. قطعا تاکنون شاهد نمونه های مختلفی از بازاریابی ۳۶۰ درجه بوده اید. زمانی که یک برند توسط تبلیغات محیطی مانند بیلبورد، رسانه ها مانند تلویزیون، شبکه های اجتماعی و… یک پیام تبلیغاتی منتشر می کند و شرایط را به گونه ای فراهم می کنند که افراد در هر زمان و مکانی با پیام تبلیغاتی آن ها مواجه شوند، از روش بازاریابی ۳۶۰ درجه استفاده کرده است. به عنوان مثال تصور کنید در یک بزرگراه در حال رانندگی هستید و بیلبورد تبلیغاتی یک شرکت یا برند را مشاهده می کنید، چند دقیقه بعد یک آگهی تبلیغاتی با همان پیام بیلبورد از رادیو پخش می شود. زمانی که به منزل می رسید و تلویزیون را روشن می کنید، در میان آگهی های تبلیغاتی، شاهد پیام تبلیغاتی همان برند خواهید بود و در نهایت در شبکه های اجتماعی نیز در قالب های مختلف، همان برند و شعار آن را مشاهده می کنید. در این صورت احتمال اینکه برند مورد نظر در ذهن شما ماندگار شود بیش از پیش خواهد بود.
  • دیجیتال مارکتینگ : دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال یا اینترنتی مبحثی بسیار گسترده است. در این روش بازاریاب ها از تمامی ابزارهای دیجیتال و آنلاین موجود، برای تبلیغ و بازاریابی استفاده می کنند. وب سایت های تبلیغاتی، شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و… از جمله این ابزار هستند.
  • رسانه های چاپی : رسانه های چاپی شامل روزنامه، مجله و… ، زمانی که در تیراژ بالا و به صورت ملی منتشر شود، مخاطب   نداشته و نمی توان بازار هدف مشخصی را برای دریافت پیام تبلیغاتی آن ها مشخص نمود. بنابراین همه افرادی که روزنامه یا مجله را تهیه کنند، شاهد تبلیغات شما خواهند بود. روزنامه های کثیرالانتشار نمونه خوبی برای درک این موضوع هستند.  به عنوان مثال روزنامه نیویورک تامیز (The New York Times) ، را در نظر بگیرد که در یک سطح گسترده فعالیت می کند و طبیعی است که افراد زیادی در سنین مختلف، با جنسیت های متفاوت و از مناطق گوناگون، مخاطب آن هستند. این مورد علاوه بر برندسازی، به افزایش نرخ تبدیل هم می پردازد. بنابراین می توان گفت در تبلیغات TTL جای دارد.

مقایسه تبلیغات ATL ، BTL و TTL:

هر یک از انواع تبلیغات ATL ، BTL و TTL در مواقع مختلف می توانند بسیار مفید واقع شده و یا باعث ایجاد ضرر برای کارفرما شود. در واقع مشاورین تبلیغاتی و بازاریاب ها، با توجه به شرایط، نوع کسب و کار و… ممکن است هر یک از این سه روش را به کارفرما پیشنهاد دهد. اما چه تفاوتی در این سه نوع تبلیغات وجود دارد و مزایا و معایب هر یک از تبلیغات ATL ، BTL و TTL چیست؟

  • همان طور که گفته شد، تبلیغات ATL یک تبلیغ گسترده با تعداد زیادی مخاطب است و شما می توانید شعار برند خود را به افراد زیادی منتقل کنید. بنابراین طبیعی است که برای چنین تبلیغ گسترده ای، هزینه زیادی باید پرداخت.
  • در مقابل تبلیغات ATL ، تبلیغات BTL ، مختص به گروه و قشر خاصی از افراد جامعه بوده و با مشخص کردن بازار هدف، از هزینه اضافی برای بازاریابی همه افراد، جلوگیری می شود. بنابراین این روش نسبت به روش ATL مقرون به صرفه است.
  • نتیجه تبلیغات BTL، قابل ارزیابی بوده و می توانید میزان اثربخشی بازاریابی را ارزیابی کنید. حال آنکه ارزیابی نتیجه در روش ATL غیر ممکن یا بسیار دشوار و هزینه بر است.
  • روش TTL ، زمانی مفید و به صرفه است که هوشمندانه اجرا شده و از کانال های مختلف آن بهره وری شود. در غیر این صورت نتیجه مطلوبی از این روش دریافت نخواهید کرد.

انتهای پیام/

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *