مناقصه‌گزار

آیا مناقصه‌گزار می‌تواند آگهی خود را مختصر و کوتاه اطلاع‌رسانی نماید؟

سایت تعرفه: طبق ماده ۷ قانون آیین‌نامه معاملات دولتی مصوب ۱۳۴۹ در موارد عدم مغایرت با قانون برگزاری مناقصات باپرجا است، درج موارد دیگری نیز الزامی است.

آیا مناقصه‌گزار می‌تواند آگهی مناقصه خود را به صورت مختصر و کوتاه در روزنامه‌ها منتشر نموده و باقی اطلاعات را در سایت اطلاع‌رسانی نماید؟

خیر؛ به استناد بند الف ماده ۱۳ قانون برگزاری مناقصات مصوب ۱۳۸۳ «مفاد فراخوان مناقصه حداقل باید شامل موارد زیر باشد»‌ که کلمه حداقل به معنی الزام درج تمامی موارد ذکر شده در آگهی است. که عبارتند از:

۱- نام و نشانی مناقصه‌گزار.

۲- نوع، کمیت و کیفیت کالا یا خدمات.

۳- نوع و مبلغ تضمین شرکت در مناقصه.

۴- محل، زمان و مهلت دریافت اسناد، تحویل و گشایش پیشنهادها.

۵- مبلغ برآورد شده معامله و مبانی آن (در صورتی که تعیین آن میسر یا به مصلحت باشد). در مواردی که فهرست بهای پایه وجود دارد، برآورد طبق فهرست یاد شده تهیه می‌شود.»

قانون آیین‌نامه معاملات دولتی مصوب ۱۳۴۹

همچنین طبق ماده ۷ قانون آیین‌نامه معاملات دولتی مصوب ۱۳۴۹ نیز که همچنان در موارد عدم مغایرت با قانون برگزاری مناقصات باپرجا است، درج موارد دیگری نیز الزامی است که عبارت است از:

۱- میزان پیش‌پرداخت در صورتی که به تشخیص دستگاه مناقصه‌گزار پرداخت آن برنده مناقصه لازم باشد و ترتیب پرداخت و واریز آن.

۲- حداکثر مدتی که برای بررسی پیشنهاد‌‌ها و تشخیص حایز حداقل و ابلاغ به برنده مناقصه ضرورت دارد.

۳-میزان تضمین حسن انجام معامله و ترتیب دریافت و استرداد آن. ‌در صورتی که موضوع معامله کالا باشد ممکن است به میزان تضمین حسن انجام معامله از کالای مورد معامله دریافت شود و در این صورت باید ‌موضوع در آگهی قید گردد.

۴- مدت و محل و نحوه تحویل کالا یا انجام کار و ترتیب عمل و میزان خسارت در مواردی که طرف معامله در تحویل کالا یا انجام کار کلاً یا ‌بعضاً تأخیر نماید.

لذا عدم درج این موارد به علت عدم رعایت الزام قانونی مستوجب کیفر مندرج در ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی یعنی انفصال از یک تا ۵ سال برای کارمند و مدیر خاطی به علت عدم رعایت قوانین کشور به جهت سوء استفاده از قدرت و تصمیم مغایر با قانون یا عدم رعایت تشریفات اداری، خواهد بود.

دلیل پافشاری قانون‌گذار برای درج آگهی مناقصه در روزنامه‌

اما دلیل این پافشاری قانون‌گذار برای درج این حداقل‌‌ها در روزنامه‌ با توجه تغییر ساختار ابزار اطلاع‌رسانی از مکتوب به سمت الکترونیکی، خصوصاً شبکه‌های رایانه‌ای و اجتماعی چیست؟

مسلماً برای ثبت در حافظه تاریخی مطبوعات کشور و غیرقابل انکار شدن یا مورد جرح و اصلاح قرارگرفتن فراخوان معامله عمومی، از سوی صاحب‌منصبان است؛ زیرا اگر فراخوانی فقط در سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی درج گردد مسلماً با اعمال فشار از سوی مقامات اداری یا حتی قضایی قابلیت حذف، جرح و اصلاح، بعد از طی شدن مراحلی از فرایند مناقصه یا مزایده وجود خواهد داشت، ولی به مطالب مندرج در روزنامه‌های کثیرالانتشار این اشکال وارد نبوده و هر گونه اصلاحیه‌ای به اصل مطلب درج شده رجوع داده می‌شود و اصلاحیه به خودی خود دارای ارزش استنادی نیست.

علی قره‌داغلی

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *