از آگهی تبدیل سهام چه می ‌دانید؟

از آگهی تبدیل سهام چه می ‌دانید؟

آگهی تبدیل سهام زمانی مطرح می‌شود که به هر دلیلی شرکت سهامی بخواهد نوع سهام خود را از بی نام به با نام و یا بالعکس تبدیل نماید و شرکت با انتشار آگهی این موضوع را به سهامداران اطلاع رسانی می کند.

اگر به نحوی سهام دار یک شرکت سهامی باشید، به نوعی پیش خواهد آمد که با اصطلاح سهام با نام و سهام بی نام برخورد نمایید. به هر صورت سهام شما در یکی از حالات قید شده می باشد. به الزامات سهامی که دارید، احتمالاً از جزئیات این ماجرا باخبر باشید. اما هستند کسانی که شاید تا به حال با اصطلاحات سهام با نام و سهام بی نام برخوردی نداشته اند و احتمالا چیزی هم از این نوع آگهی نمی‌ دانند. این مقاله قصد دارد تا به این موضوع بپردازد. با ما همراه باشید تا از جزئیات آگهی تبدیل سهام، چرایی نشر آن و چگونگی تنظیم و الزامات قانونی آن آشنا شوید.

سهام با نام و بی ‌نام چیست؟

وقتی قرار است در باب آگهی تبدیل سهام صحبت‌ کنیم، اول از هر چیز باید در باب چرایی وجود این آگهی صحبتی داشته باشیم. چیزی که موجب می شود تا یک شرکت سهامی اقدام به نشر این آگهی کند، موضوع تبدیل سهام با نام به بی نام و بالعکس می باشد. حال این دو نوع از سهام دقیقاً چه چیزی هستند؟

سهام بی نام:

سهامی که در آن نام سهام دار قید نشده است و حقوق مالک سهم، در خود ورقه ی سهام قرار دارد. این نوع از سهام در نقل و انتقالات بازار به مانند یک چک در وجه حامل خواهد شد. چرا که سهام بی نام به نوعی سندی در وجه حامل محسوب شده و مالک، دارنده ی آن خواهد بود، مگر آن که از طریق مراجع قضایی خلاف این مالکیت به اثبات برسد.

سهام با نام:

نوعی از سهام که نام صاحب سهام در آن قید شده باشد. در این نوع از سهام انتقال سهام باید در دفتر ثبت شرکت به ثبت رسیده و انتقال دهنده یا وکیل قانونی آن، اسناد مربوط به این انتقال را امضا نماید. در عوض در مواردی که مبلغ اسمی سهام به طور کامل از طرف گیرنده پرداخت نشده باشد، نشانی کامل گیرنده در دفتر ثبت سهام شرکت قید خواهد شد.
تصویر۱

از تعریف این دو نوع سهام به خوبی متوجه خواهید شد که سهام بی نام در نقل و انتقالات به مراتب آسان تر خواهد بود. در حالی که نمی تواند امنیت و مالکیت مطمئن سهام با نام را تامین نماید. هر دو نوع از سهام در بازار سهام یافت می‌شود و به هر دلیلی شرکت‌های سهامی، سهام خود را به یکی از این دو نوع ارائه می‌کنند. سهامداران نیز با توجه به نیاز کاری خود و سلیقه ی سرمایه‌گذاری ای که دارند به سمت و سوی یکی از این دو نوع سهام کشیده خواهند شد.

ماجرای آگهی تبدیل سهام زمانی مطرح می‌شود که به هر دلیلی شرکت سهامی بخواهد نوع سهام خود را از بی نام به با نام و یا بالعکس تبدیل نماید. از آنجا که شرکت سهامی قادر نخواهد بود به کلیه ی سهامداران خود دسترسی پیدا کند و به نحوی اختصاصی هر یک از آنها را در ماجرای تبدیل سهام قرار بدهد، این تبدیل سهام را از طریق انتشار یک آگهی تبدیل سهام در یک روزنامه ی کثیرالانتشار اطلاع رسانی می‌کند.

دلیل انتشار آگهی تبدیل سهام

دلیل انتشار آگهی تبدیل سهام

دلایل مختلفی وجود دارد که یک شرکت سهامی را ترغیب به تغییر نوع سهام خود کند. مثلاً گاها پیش می‌آید که شرکتی سهامی برای هر چه بهتر سازماندهی کردن سهامداران خود با اهداف شناسایی آنها و جلوگیری از تحصیل غیرقانونی، سهام بی نام خود را تبدیل به سهام با نام نماید و بالعکس، ممکن است شرکتی برای ایجاد نقل و انتقال راحت‌تر سهام خود در نزد سهامداران، سهام با نام را به سهام بی‌ نام تبدیل نماید.

اما وقتی شرکتی قرار به تغییر ساختار سهام دارد، با توجه به اینکه عمده ی سهامداران با در نظر گرفتن نوع با نام و بی ‌نام سهام اقدام به نگهداری آن کرده‌اند، موظف به اطلاع رسانی خواهد بود تا سهام دار با توجه به سلیقه ی سرمایه‌گذاری خود، اقدام به تصمیم در باب نگهداری و یا فروش سهام مورد نظر نماید.

لزوم اطلاع رسانی

از این رو دلیل انتشار آگهی تبدیل سهام را می توان در لزوم اطلاع رسانی برای تمام سهامداران دانست. بدین ترتیب هر سهامداری که به نوعی پیگیر جریانات داخل شرکت است از تبدیل سهام آگاه شده و اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

البته این طورها هم نیست که هر شرکتی در هر زمانیکه خواست اقدام به تبدیل سهام خود نماید. الزامات قانونی بسیاری در این هدف وجود دارد که باید با توجه به صلاحیت اخذ شده و تحت اجازه ی مراجع قانونی در نظارت کامل محافل قضایی این تبدیل سهام را انجام بدهد. از طرفی در تبدیل سهام بی نام به سهام با نام، تشریفات مفصل تری از منظر قانونی و قضایی به نسبت تبدیل سهام با نام به بی نام وجود دارد. چرا که صاحبان سهام بی نام شناخته شده نیستند و در موقع تبدیل سهام باید هویت و مالکیت آنها به درستی احراز بشود. این جزئیات باید در آگهی تبدیل سهام قید شود تا سهامداران مورد آشفتگی نباشند.

تصویر ۲

الزامات قانونی در انتشار آگهی تبدیل سهام

در ماده ۴۷ لایحه ی قانون تجارت، به جزئیات نحوه آگهی تبدیل سهام با نام به سهام بی نام اشاره شده است که می تواند در ردیف الزامات قانونی انتشار آگهی تبدیل سهام باشد:

برای تبدیل سهام با نام به سهام بی نام مراتب فقط در یک نوبت در یک روزنامه ی کثیرالانتشار که آگهی های احتمالی و قبلی شرکت در آن روزنامه منتشر می شده است، منتشر گردیده و مهلتی که نباید کمتر از دو ماه باشد به صاحبان سهام داده بشود تا برای تبدیل سهام خود اقدام نمایند.

اما در باب تبدیل سهام بی نام به سهام با نام، مراتب باید در ۳ نوبت و هر نوبت به فاصله ی زمانی ۵ روز در یک روزنامه ی کثیرالانتشار به حالت قید آگهی تبدیل سهام منتشر شود. مهلت برای دارندگان سهام به جهت مراجعه و اقدام به تبدیل سهم ۶ ماه می باشد و در صورت اتمام دوره ی ۶ ماهه در حالیکه هنوز مقداری از سهامداران اقدام به تبدیل سهام خود می کنند، هیئت مدیره می‌تواند فرصت دیگری که مازاد بر یک ماه نباشد، جهت مراجعه ی سهامداران اتخاذ نماید.

در تمامی موارد ذکر شده که همگی در ردیف تشریفات آگهی تبدیل سهام هستند، سختگیری های قانونی به وضوح دیده می شود تا هیچ سهامداری در مسیر جریان تبدیل سهام شرکت ها جسارتی ندیده باشد.

زمان انتشار آگهی تبدیل سهام

در انتشار آگهی تبدیل سهام زمان قطعی در نظر گرفته نمی شود و این اتفاق ممکن است هرگز در بدنه ی یک شرکت اتفاق نیافتد. اما از لحظه ای که بنا به سیاست های حاکم بر مدیریت یک شرکت سهامی در مجمع عمومی آن تصمیم به تبدیل سهام می شود، مراتب این تصمیم باید اجرایی گردد. در واقع زمان انتشار آگهی تبدیل سهام غالبا بعد از مجمع عمومی شرکت ها و در مسیر تصمیمات مدیریتی اتفاق می افتد.

نحوه تنظیم آگهی تبدیل سهام به چه شکلی است؟

در تنظیم آگهی تبدیل سهام باید نوع تبدیل از بی نام به با نام و بالعکس به وضوح و در آغاز متن آگهی قید شده باشد. سپس باید در تنظیم آگهی نام شرکت سهامی همراه با لقب های احتمالی همراه با جزئیات کامل ذکر شود. به گونه ای که هویت شرکت کاملا قابل تشخیص باشد.

ذکر سرمایه ی ثبت شده ی شرکت و یا تعداد سهام برای تبدیل نیز از جمله الزامات خواهد بود. این نکات همراه با ذکر تاریخ  برگذاری مجمع عمومی شرکت می تواند شالوده یک آگهی تبدیل سهام را تشکیل بدهد. ذکر جزئیات قانونی در کنار مهلت مراجعه ی سهامداران نیز در آگهی تبدیل سهام دیده می شود و در انتها شاهد آدرس دقیق جهت مراجعه ی سهامداران خواهیم بود.

چگونگی سفارش انتشار آگهی تبدیل سهام

برای سفارش انتشارآگهی تبدیل سهام، می توان به یکی از کارگزاران درج و انتشار آگهی مراجعه کرده، نسبت به سفارش درج آگهی خود اقدام می نماید.

سایت  tarefeh.ir مرجع اطلاعات روزنامه های کشور است که می توان برای انتخاب روزنامه و آشنایی با نرخ ها و تعرفه های چاپ آگهی در روزنامه های کثیر الانتشار و نشریات استانی، محلی و تخصصی و سایر اطلاعات مورد نیاز و سفارش آگهی به این سایت مراجعه کرد.

برای سفازش آگهی کلیک کنید

بیشتر بخوانیم:

سهام چیست؟

افراد حقیقی و حقوقی برای حفظ دارایی و اموال خود و برای کسب درآمد های قانونی اقدام به خرید سهام در نظام پولی و مالی می نمایند. خرید سهام یکی از مهمترین و استانداردترین اقدامات جهت حفظ و گسترش سرمایه است. چنانچه  تمامی سرمایه گذاران و علاقمندان به کسب درآمد و فعالیت های اقتصادی , با شناخت کافی وارد بورس شوند, نقش مهمی در توسعه پایدار اقتصادی ایفا می نماید. 

 

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *