آموزش گام به گام روزنامه‌ نگاری (قسمت اول )

آموزش گام به گام روزنامه‌ نگاری

🔅 قسمت اول: «معرفی رسانه اى مکتوب به نام روزنامه »

🔸 بر اساس تعریف فرهنگ معین، روزنامه یا همان (News paper) نشریه‌ای است که هر روز چاپ می‌شود و در آن اخبار و رویدادهای آن روز نوشته می‌شود.
روزنامه‌ها همان کتاب‌هایی هستند که سرعت انتشار آن‌ها بسیار سریع است و البته صحافی هم نمی‌شوند. وسعت انتشار، تنوع و دوام مطالب و نیز نظم دوره‌ای انتشار از دیگر ویژگی‌های مطبوعات در مقابل کتاب است. روزنامه

🔹 بعلاوه دوام مطالب روزنامه و ثبت آن‌ها (برخلاف محتوای سایر رسانه‌ها مانند رادیو و تلویزیون) بیشتر است و امکان حفظ و رجوع به آن وجود دارد.

🔸از مطبوعات به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی یاد می‌شود که تأثیر بسزایی در شکل‌دهی به افکار عمومی دارد.

🔹 اولین نشریه چاپ‌شده به‌صورت امروزی، نشریه «گازت» در حدود سال۱۶۳۱ میلادی -چیزی در حدود ۳۷۰ سال قبل- بود که در اروپا به چاپ رسید.

🔸 حدود دویست سال بعد در ایران و در سال ۱۳۵۳ قمری بود که کاغذ اخبار به مدیریت محمد صالح شیرازی به چاپ رسید. به‌این‌ترتیب این فاصله ۲۰۰ ساله نشان از تفاوت سطح توسعه دو منطقه از جهان است که در اکثر حوزه‌ها خود را نشان می‌دهد.

🔹 روزنامه «آساهی شیبون» در ژاپن بیش از یک‌میلیون تیراژ در روز دارد؛ درحالی‌که پُرتیراژترین روزنامه ایران فقط ۴۰۰ هزار نسخه در روز منتشر می‌شود. نکته جالب اینکه در ژاپن و سوئد برای هر ۱۰۰۰ نفر، ۶۰۰ نسخه روزنامه منتشر می‌شود، درحالی‌که در ایران این رقم به ۵۲ نسخه برای هر ۱۰۰۰ نفر می‌رسد.

🔸 همچنین توسعه فرهنگ کتابت و بخصوص روزنامه‌نگاری را می‌توان یکی از علل اصلی توسعه و پیشرفت جوامع عنوان کرد. میزان چاپ روزنامه و اقبال مردم به آن‌ها در جوامع مختلف، ازجمله شاخص‌های بسیار مهم و کلیدی در شناخت و فهم میزان توسعه‌یافتگی جوامع است.

در پست‌های بعدی به‌طور مفصل‌تر به بحث‌های فنی حوزه روزنامه‌نگاری ورود پیداکرده و به سبک‌ها و انواع مختلف روزنامه‌نگاری در دنیای امروز اشاره می‌کنیم.

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *