آموزش گام به گام روزنامه‌نگاری (قسمت شانزدهم )

آموزش گام به گام روزنامه‌نگاری

🔅 قسمت شانزدهم: «انواع نما در عکاسی خبری»

در عکاسی خبری، از سه نوع نما (زاویه) استفاده می‌شود که هرکدام کاربرد خاص به خودشان را دارند. در ادامه این سه نما را معرفی کرده و در خصوص کاربرد هر یک از آن‌ها توضیحاتی ارائه می‌دهیم. روزنامه

۱️⃣ نمای عمومی در عکاسی خبری

🔸 زمانی که عکاس خبری می‌خواهد کل محل وقوع رویداد را مشخص کند، به‌طورمعمول از نمای عمومی استفاده می‌کند.

🔹 نمای عمومی این خاصیت را دارد که به مخاطب اجازه می‌دهد خود را در محل حادثه تجسم کند و وضعیتی نسبی از رویداد نشان دهد. اهمیت نمای عمومی ازآن‌جهت است که در برخی رویدادها می‌تواند کل موضوع یک خبر را با یک عکس به خواننده منتقل کد. در این نوع تصویربرداری زاویه دوربین از بالا و High angle کاربرد دارد.

۲️⃣ نمای متوسط

🔸 نمای متوسط در تعریف کلی رویداد و وقوع یک حادثه نقش اساسی دارد. در این نمای از عکاسی خبری، یک عکاس باید به‌قدری به سوژه‌های داخل قاب نزدیک شود که تمام سوژه‌ها و درعین‌حال روابطشان در تصویر مشخص باشد.

🔹 به زبان دیگر باید گفت در این‌گونه از نمای عکاسی باید تمام عوامل سازنده و دخیل در یک عکس دیده شوند. برای مثال در یک حادثه رانندگی باید قربانیان و نحوه قرار گرفتن ماشین‌ها در تصویر به‌طور کامل مشخص باشد. این نوع تصاویر توسط لنز »واید« تصویربرداری می‌شود.

۳️⃣ نمای درشت

🔸 این نما، مناسب‌ترین نما برای انتقال احساسات و حال و هوای یک رویداد و یک حادثه به مخاطب عکس است. نمای درشت یا بسته فقط و فقط باید بر یک موضوع تأکید داشته باشد؛

برای مثال عکس از چهره شخصی که دچار سانحه شده است نمونه خوبی برای استفاده از این نما است. از لنزهای «تِله» یا به‌اصطلاح زاویه بسته برای این مدل عکاسی خبری استفاده می‌شود.

🔹 در پایان ذکر دو نکته برای رسیدن به توفیق هر چه بیشتر در عکاسی خبری خالی از لطف نیست:

➕ حضور عوامل انسانی در عکاسی خبری موجب بهتر شدن تصاویر خبری می‌گردد.
➕ سرعت عمل یک عکاس در هنگام بروز یک حادثه بخصوص در خبرنگاری بحران می‌تواند یک مؤلفه بسیار حیاتی و ضروری برای وی به‌حساب بیاید.

🔸 عکاسی متعدد و از نماهای مختلف و متفاوت بخت عکاس برای دستیابی به‌عکس‌های بهتر و مناسب‌تر را افزایش می‌دهد. یک عکاس می‌بایست از هر قاب و جهت (به‌ویژه در مواردی که موضوع و سوژه خبر در حال تحول و دگرگونی است)، چندین عکس تهیه کند و درنهایت از میان عکس‌ها بهترین آن‌ها را برگزیند.

#سواد_بصری #عکس_خبری #تبلیغات

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *