چگونه یک آگهی استخدام استاندارد بنویسیم؟
مدیران سازمانها در بازههای مختلفی نیاز به جذب نیرو انسانی جدید دارند. بعد از مشخص شدن نیازمندی سازمان، اولین کاری که یک مدیر ارشد یا مدیرمنایع انسانی برای جذب نیروی جدید باید انجام دهد، آماده کردن یک آگهی شغلی مناسب است. به همان اندازه که انتشار آگهی و دیده شدن آگهی توسط کارجویان اهمیت دارد.
به گزارش تعرفه، نحوه نوشتن جذاب و دقیق آگهی و محتوای آن نیز مهم است. بسیاری از کارفرمایان هزینه زیادی برای دیده شدن آگهی صرف میکنند اما آگهی آنها استاندارد نیست. بنابراین از نتیجه به دست آمده رضایت ندارند. در این مقاله میخواهیم نکات مهمی را دربارهی نحوه نوشتن یک آگهی استخدام استاندارد بیاموزیم.
وقتی ما به عنوان یک سازمان در حال جذب نیرو هستیم، در واقع میخواهیم فردی را به مجموعه اضافه کنیم که به احتمال زیاد قرار است چندین سال با تمامی افراد حاضر در سازمان ارتباط داشته باشد و نقش مهمی در پیشبرد پروژههای شرکت خواهد داشت. بنابراین اتفاق مهمی در حال انجام است. اهمیت این کار زمانی بیشتر است که اندازه سازمان ما چندان بزرگ نباشد زیرا فردی که در حال استخدام آن هستیم، در آینده تبدیل به یکی از افراد کلیدی ما خواهد شد. حالا با توجه به اهمیت این فرآیند، به نظر شما، باید چه مقدار برای استخدام وقت بگذاریم؟ برخی از مدیران، در این مرحله صبورانه و هوشمندانه عمل نمیکنند و انتظار دارند با صرف کمترین زمان و استفاده از روشهای سنتی افراد موردنظر خود را بیابند. در ادامه سعی خواهیم کرد به نکاتی اشاره کنیم که به کارفرمایان در انتخاب بهترین گزینه جهت همکاری کمک کند.
امروزه با گسترش فضای دیجیتال و اینترنت، دیگر برای کارجویان منطقی نیست که در روزنامهها و موسسات کاریابی به دنبال آگهی شغلی مدنظرشان باشند. در حال حاضر متداولترین روش برای ارائه آگهی استخدام و یافتن شغل، پلتفرمهای آنلاین تسهیلگر استخدام و کانالهای کاریابی است. بنابراین کارفرمایان نیز برای درج آگهی در این پلتفرمهای آنلاین باید ترفندهای مناسب را به کار گیرند و نکات مهمی را در آن رعایت نمایند تا در کمترین زمان ممکن، بتوانند افراد مورد نظر خود را جذب کنند.
مهمترین نکتهای که در ابتدا باید به آن توجه کرد این است که شما برای امروزِ سازمان خود استخدام نمیکنید بلکه در حال استخدام برای آینده خود هستید. بنابراین باید بدانید استراتژی و برنامهریزی شما برای آینده سازمان چیست و برای پیادهسازی این برنامهریزیها به چه افرادی نیازمند هستید. پس قبل از فکر کردن به استخدام مطمئن باشید به اندازه کافی درباره آینده سازمان خود برنامهریزی کردهاید و همه چیز برایتان شفاف است.
در ادامه به نکات مهمی که با توجه به تجربه کارشناسان منابعانسانی برای نحوه نوشتن آگهی استخدام جمعآوری شده است، میپردازیم:
۱- جذابیت آگهی شغلی
در طراحی آگهی استخدام باید تمامی جذابیتهای کار را همراه با واقعیتها و سختیهای آن مطرح کنیم. اگر به مزیتهای جایگاه شغلی به اندازه کافی پرداخته نشود به احتمال زیاد رزومههای زیادی برای آن ارسال نمیشود. از طرف دیگر اگر فقط بر روی مزیتها تاکید شود ممکن است ارسال رزومه هدفمند نباشد و بسیاری از افرادی که ارسال رزومه انجام دادهاند در مراحل بعدی حاضر به همکاری نباشند و فقط وقت کارفرما گرفته شود.
تدارک برنامههای آموزشی، وجود روابط صمیمانه و دوستانه، میزان حقوق و مزایای جانبی، امکان پیشرفت، ارتقاء جایگاه شغلی، گسترش ارتباطات و … از جذابیتهایی هستند که میتوان در آگهی شغلی به آن اشاره کرد یا آنها را در محیط سازمان ایجاد نمود.
۲- میزان کامل بودن آگهی استخدامی
یک آگهی شغلی وقتی ناقص و بدون ذکر جزییات نوشته شود با توجه به ایجاد ابهام برای کارجویان، باعث کاهش تعداد رزومههای ارسالی خواهد شد. البته در بعضی از موارد، کوتاه و مبهم بودن آگهیهای شغلی نیز در صورت همراه بودن با جذابیتهای کاذب ارسال رزومه را غیر هدفمند خواهد کرد. از طرف دیگر بهتر است از ذکر تمامی جزییات در آگهی نیز خودداری کنیم چون این کار ممکن است، فرصت مصاحبه و صحبت حضوری با بعضی از استعدادها را از ما بگیرد. برای مثال ممکن است کارفرمایان برای یک جایگاه شغلی تعداد زیادی از مهارتها را لازم بدانند و همه آنها در آگهی استخدام ذکر کنند این کار ممکن است باعث شود افرادی که بعضی از این مهارتها را دارند با تصور اینکه همه این مهارتها اجباری است از ارسال رزومه خودداری کنند، در حالیکه اگر افراد با پتانسیلی باشند به مرور میتوانند باقی مهارتها را نیز یاد بگیرند.
۳- همکاری پارهوقت، تماموقت یا دورکاری
معمولا کارفرمایان ترجیح میدهند نیروی انسانی خود را به صورت تمام وقت استخدام کنند و دلایل مختلفی برای این کار دارند. طبق بررسیهای انجام شده این مسئله باعث نصف شدن تعداد رزومههای ارسالی میشود. چون تعداد زیادی از کارجویان به دلایل مختلف مانند دانشجو بودن مایل به همکاری پاره وقت یا دورکاری هستند. این کارجویان در آینده نزدیک پس از اتمام تحصیل و یا برطرف شدن دلایل دیگر میتوانند همکاری خود را تبدیل به تمام وقت کنند. حتی ممکن است بعضی از کارجویان بخش قابل توجهی از یک هفته (مثلا ۴ روز در هفته) امکان فعالیت داشته باشند اما با استفاده از کلمه تمام وقت در آگهی استخدام از ارسال رزومه منصرف شوند.
پیشنهادی که میتوان به کارفرمایان در این خصوص ارائه کرد، این است که در آگهی درج کنند که امکان همکاری پاره وقت و تمام وقت وجود دارد تا رزومههای بیشتری دریافت کنند و هیچ فرد مستعدی را از دست ندهند. سپس با توجه به توانمندیها و شرایط افرادی که مایل به همکاری پاره وقت هستند درباره همکاری یا عدم همکاری با آنها تصمیم گیری کنند.
۴- وضعیت سربازی کارجویان در آگهی شغلی
وضعیت سربازی در آقایان مسئلهای است که برای سازمانها اهمیت زیادی دارد و معمولا ترجیح میدهند آقایانی را که سربازی خود را به اتمام رساندهاند یا معافیت دائم دارند استخدام کنند. این موضوع نیز شبیه همکاری تمام وقت تعداد رزومههای ارسالی را کاهش میدهد، در حالیکه بسیاری از دانشجویان به خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی میتوانند همزمان با کار در شرکتها، با گرفتن پروژههای کسری خدمت، سربازی خود را بگذرانند، بنابراین کارفرمایان میتوانند این فرصت را در اختیار دانشجویان قرار دهند. علاوه بر این شرکتهای دانشبنیان میتوانند با تعریف فرصتهای امریه از این طریق نیز افراد خود را جذب کنند. طبق آمار با درج اجباری بودن اتمام سربازی در آگهی، میزان ارسال رزومه ۲۵ درصد کاهش مییابد.
۵- داشتن برنامههای آموزشی و تعریف آگهی کارآموزی منجر به استخدام
نکتهی بسیار مهمی که کارفرمایان باید به آن توجه کنند تعداد بالای افراد دانشجو و تازه فارغالتحصیلان در بازار کار است. معمولا کارفرمایان به دلیل نداشتن سابقه کاری به این کارجویان اعتماد نمیکنند. اما با نگاه دقیقتر و داشتن برنامهریزی مناسب، خیلی از این افراد مستعد، گزینههای بسیار خوبی برای جایگاههای شغلی هستند. در واقع کارفرمایان به چند نفر فرد ماهر برای جایگاههای مدیریتی خود نیازمندند ولی برای سایر جایگاهها میتوانند از این افراد باانگیزه استفاده کنند.
این افراد برای اینکه برای جایگاههای شغلی آماده شوند نیازمند برنامههای آموزشی و کارآموزی یک یا چند ماهه هستند. منظور از کارآموزی لزوما واحدهای کارآموزی دانشگاهی نیست بلکه هرکسی که نیازمند آموزش یک مهارت قبل از شروع واقعی کار است یک کارآموز محسوب میشود، حتی اگر سابقه کاری هم داشته باشد.
طبق آمار تعریف فرصتهای کارآموزی و فرصتهای همراه با آموزش برای کارجویان از جذابیت بیشتری برخوردار است و تعداد رزومههای ارسالی را تا ۴۰ درصد افزایش میدهد.
۶- درج میزان حقوق در آگهی استخدام
بسیاری از شرکتها توانایی پرداخت مبالغ حقوق قابل توجه را به کارجویان دارند اما بنا به دلایل مختلف از درج میزان حقوق در آگهی خودداری میکنند. در حالیکه در برخی از رشتهها پرتقاضا از سوی کارفرمایان مانند برنامهنویسی یکی از جذابیتهای بسیار مهم میزان حقوق است. البته نیاز به درج حقوق دقیق وجود ندارد بلکه کارفرمایان میتوانند محدودهای میزان حقوقی خود را اعلام کنند و سپس مبلغ نهایی در ادامه با توجه به توانمندی کارجویان در جلسه مصاحبه مشخص شود. پس اگر میزان حقوقی پرداختی شما مناسب است پیشنهاد ما این است که حتما به آن اشاره کنید. نکته مهم دیگری که درباره حقوق وجود دارد این است که کارفرمایان باید با محدوده حقوقهای منطقی آشنایی داشته باشند و متناسب با توانمندیهایی که از کارجو انتظار دارند حقوق را تعیین کنند. در بعضی از موارد کارفرما به لیست بلند بالایی از توانمندیها را در آگهی شغلی اشاره میکند در حالیکه حقوق مناسبی برای آن تعیین نکرده است. پس برای پیدا کردن نیروی مناسب یا باید سطح انتظارات از توانمندی کارجو را پایینتر اورد و یا میزان حقوق را عادلانه در نظر گرفت.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?در گفتگو ها شرکت کنید!