گزارش برگزاری چهارمین جشنواره تبلیغات ایران
چهارمین جشنواره تبلیغات ایران با شعار خلاقیت، نوآوری و حق انتخاب مشتری با حضور صدها مدیر و کارشناس آژانسهای تبلیغات، دستاندرکاران روابط عمومیها و مدیران بنگاه های اقتصادی،عصرچهارشنبه ( ۱۲ دی ماه ۹۷ ) در تهران برگزار شد.
گزارش برگزاری چهارمین جشنواره تبلیغات ایران توسط رئیس جشنواره
دکتر هوشمند سفیدی رئیس جشنواره در سخنان آغازین این رویداد گفت: شعار خلاقیت، اثربخشی و نقش آن در توسعه حق انتخاب مشتری را از آن جهت برگزیدیم که آن را رویکردی دمکراتیک در تبلیغات میدانیم.
وی افزود: آژانس های تبلیغاتی، برندها و روابط عمومی ها سه ضلع مهم حوزه تبلیغات هستند و جشنواره ملی تبلیغات تلاش دارد با ایجاد رقابت سالم در بهبود کیفیت خدمات و محصولات تبلیغاتی موثرباشد.
وی با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به صنعت تبلیغات با توجه به اهمیت آن در اقتصاد ملی، خواهان ایجاد تسهیلات مالی، مالیاتی و قانونی برای افزایش سهم تبلیغات شد و گفت: براساس آمار انجمن بین المللی تبلیغات، صنعت تبلیغات در امریکا ۲۳ میلیون شغل ایجاد کرده ، این آمار در ایران قریب به ۳ میلیون نفر است. درحالی که ظرفیت اشتغال زایی صنعت تبلیغات در ایران دو برابر وضع فعلی است. ایجاد هر آژانس تبلیغاتی ۳۰ تا ۴۰ نوع شغل ایجاد میکند.
برای خروج از رکود باید به تبلیغات بیشتری روی آورد، زیرا به صادرات بیشتر و ایجاد شغل کمک میکند؛ زیرا هریک میلیون تومان تبلیغات، تا ۲۰ میلیون تومان درآمد و فروش بیشتر ایجاد میکند.
رئیس جشنواره افزود: هزینه های تبلیغات دیجیتال از سال ۲۰۱۳ از هزینههای تلویزیون پیشی گرفتهاند و گرایش جامعه بویژه نسل جوان به این نوع تبلیغات، حائز اهمیت است.
بهبود تبلیغات با استفاده از قالبهای هنری و با تکنولوژی
وی با بیان این نکته که یک جامعه دانش محور و تعالی خواه، باید همه دانشها را به خدمت گیرد، گفت: امروز برای اطلاع رسانی موثر و ارتباط با مخاطب آزاد آگاه، نیازمند بهبود تبلیغات و ارائه پیام در قالبهای هنری و با تکنولوژی بالا هستیم.
هوشمند سفیدی با اشاره به تلاش فراوان برای داوری بیطرفانه و عدالت محوری در این زمینه افزود: نتایج این دوره از جشنواره مبین آن است که آینده صنعت تبلیغات ایران متعلق به شرکتهای نوپا، خلاق و تعالی ساز است.
وی در پایان از حامیان جشنواره بویژه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، وزارت صمت، سازمان زیباسازی شهرداری تهران و سایر شرکتهای تبلیغاتی و بویژه از رسانههای حامی سپاسگزاری کرد و گفت: بر اساس بررسیها، شرکتهای خلاق و نوپا در صنعت تبلیغات فعال و پیشگام شدهاند. در این دوره آثار در ۱۶شاخه بررسی شده و از ۳۵۰ اثر، ۴۵ اثر برگزیده شدند.
اتحادیه تبلیغات بزودی راهاندازی میشود
دکترمحمد سلطانی فر معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد دومین سخنران این جشنواره در خصوص وظایف دستاندرکاران صنعت تبلیغات گفت: درآمدزایی و رونق کسب و کار بسیار مهم است. توجه به زیبایی شناسی مساله بسیار مهمی است.ایجاد روحیه شادی و نشاط هم از دیگر وظایف فعالان این حوزه باید باشد.
وی با اشاره به وجود رابطه مستقیم بین ثبات در جوامع و میزان تبلیغات گفت: ما باید به تبلیغات از این منظر هم بنگریم. پژوهشها نشان میدهند که هرچه ثبات سیاسی و اقتصادی در کشورها بیشتر باشد، میزان تبلیغات در ابعاد مختلف بیشتر است.
وی گره خوردن تبلیغات با فریبکاری را بسیار خطرناک دانست و گفت: بحث اطلاع رسانی و رعایت صداقت در زمینه تبلیغات هم مهم است.ما نمونههای فراوانی از تبلیغات داریم که بیش از نیم قرن از عمر آنها گذشته وهمچنان اثرگذار هستند. من از اساتید وکارشناسان میخواهم در این زمینه بررسی کنند که چرا برخی تبلیغات ماندگارند و برخی نه؟
اثر مخرب تبلیغات نادرست
او در سخنان خود به تبلیغات نادرست و اثر مخرب آن در افکار عمومی اشاره کرد و گفت: در بحث جریان آزاد اطلاعات، بحث تبلیغات سالم بسیار مهم است.الان در دنیا عده ای میگویند باید با ایجاد رگولاتوری، راه را برتبلیغات ناصحیح بست؛ حتی اگر جریان آزاد اطلاعات در مواردی مخدوش شود.
او در بخش دیگری از سخنان خود به مساله مجوزها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۱ هزار کانون تبلیغاتی از وزارت ارشاد مجوز گرفتهاند که نیم از آنها هیچ فعالیتی ندارند. او گفت: شخصا موافق اعطای مجوز توسط دولت نیستم و در تلاشیم تا با راه اندازی اتحادیه تبلیغات، واگذاری مجوز را به صنف بسپاریم.
او با اظهار امیدواری برای اینکه روزی برسد که صدور کلیه مجوزها به تشکلها و اتحادیهها واگذار شود، گفت: دولت باید ناظر و تسهیلگر باشد و بس.
چشمانداز صنعت تبلیغات در سال آینده
دکتر محمود دهقانی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای تبلیغاتی ایران سخنان خود را به تشریح شرایط کسب و کار و تبلیغات در سال پیش رو پرداخت.
اوگفت: چهار سناریو برای سال آینده متصور است. نخست احتمال رشد تنش ایران با کشورهای متخاصم و بروز درگیری، احتمال تداوم سیاست های کنونی دولت، احتمال آرامش نسبی و رونق اقتصادی ودر نهایت احتمال جهش اقتصادی.در این چهار سناریو شرایط کسبوکارو وضعیت تبلیغات و کانون های تبلیغاتی به تفکیک پیش بینی شده است.
وی افزود: در گزینه اول، کلید فعالیتهای تبلیغاتی به صفر نزدیک میشود. سناریو دوم، اوضاع از رشد اندکی برخوردار میگردد. در گزینههای سوم و چهارم، شرایط برای تبلیغات تجاری بسیار مطلوب میگردد.
جشنواره، بینالمللی میشود
دکتر محمود محمدیان، دبیر کمیته علمی چهارمین جشنواره تبلیغات ایران دیگر سخنران این رویداد با اشاره به برگزاری چهارمین سال برگزاری جشنواره تبلیغات گفت: وقتی از اثربخشی تبلیغات صحبت میکنیم و این که چرا با وجود هزینه و زحمات برخی تبلیغات فاقد اثربخشی هستند، نشانگر آن است که روند تبلیغات باید از منظر علمی سنجش شود. در بعد شرکتی و و در بعد ملی باید درباره آن صحبت شود. در جشنوارههاست که بعد علمی سنجیده میشود. امیدواریم در مسیر پیش رو، داور خارجی و حتی اثر خارجی داشته باشیم و جشنواره را در ابعاد بینالمللی برگزار کنیم. وی افزود: درصد بودجه تبلیغات دردنیا و ایران در حال حرکت به سمت فضای مجازی است و سهم سایر بخشها رو به کاهش.
وی درعین حال از شماری از تبلیغات رایج در فضای مجازی بصورت ویدئو انتقاد کرد که اگرچه برای سازندگان آن شهرت میآورد، ولی باعث محبوبیت نشده و نام بدی برجای میگذارد. به گفته وی، پیشرفت ایران در تبلیغات بیشتر کمی بوده تا کیفی و در حوزه رشد کیفیت جای کار بسیار است.
پیشنهاد تازه زیباسازی به دستاندرکاران صنعت تبلیغات
دکتر حمیدصابر فرزام معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهرداری تهران دیگر سخنران چهارمین جشنواره تبلیغات ایران بود که در سخنان خود به مغفول بودن موضوع تبلیغات در کشور اشاره کرد و گفت: صنعت تبلیغات نیازمند توجه بیشتر برای اعتلا است. در حال حاضر خود صنعت تبلیغات از مباحث مورد غفلت واقع شده است. از این رو سازمان زیبا سازی از برگزاری چنین رویدادهایی حمایت میکند.
وی افزود: کارکرد تبلیغات معرفی محصولات برای مصرف کنندگان است.ولی خود تبلیغات در کشور مغفول مانده است. متاسفانه ما حتی در کشوررشته دانشگاهی تبلیغات نداریم.
وی در پایان گفت:برای کمک به صنعت تبلیغات،حاضریم درصدی از ظرفیت تبلیغات سازمان زیبا سازی را برای خود تبلیغات و نمایش توانمندیهای آن اختصاص دهیم .
تجلیل از ۲ چهره ماندگار تبلیغات ایران
در چهارمین جشنواره تبلیغات ایران از دو چهره مطرح در حوزه تبلیغات تجلیل شد. ابراهیم حقیقی از چهرههای مطرح گرافیک و دکتر احمد روستا از پدر دانش بازاریابی و تبلیغات به پاس یک عمو تلاش علمی وعملی در حوزه تبلیغات مورد تقدیر هیات داوران جشنواره قرار گرفتند.
اقتصاد کارا رسانه همراه جشنواره تبلیغات
نشریه ” اقتصاد کارا” که نسخه چاپی آن هر هفته منتشر میگردد، در این رویداد به عنوان رسانه همراه و موثر در حوزه ارتباطات، رسانه و دانش تبلیغات مورد تقدیر قرار گرفت. داریوش عباسی مدیرمسئول این رسانه تخصصی گفت: علاوه بر نسخه چاپی اقتصاد کارا، وب سایتهای اقتصاد کارا، پیام ایران و مدیریت رسانه به طور ممتد در اطلاع رسانی و ارائه تحلیلهای تولیدی به مخاطبان فعال است. وی افزود: ما برای مشاوره به برندها و روابط عمومیها با اتکا به گروه کارشناسی خود آمادهایم و برای بهبود فعالیت آژانسها، برندها و روابط عمومیها از هیچ کوشش دریغ نخواهیم کرد.
گزارش روند سخت داوری آثار
بیانیه هیئت داوران چهارمین جشنواره تبلیغات ایران توسط دکتر علی فروزفر دبیر هیات داوران جشنواره چهارم تبلیغات قرائت شد. متن بیانیه به این شرح است.
” به نام خداوندی که زیباست و زیبایی را دوست دارد، سپاسهای قلبی خود را به درگاه پروردگار متعال عرضه میداریم که توفیق برگزاری چهارمین جشنواره تبلیغات ایران را نصیب خانواده بزرگ و فرهنگمدار روابط عمومی و دستاندرکاران تبلیغات در وزارتخانهها، سازمانها، نهادها، و شرکتها و کانونهای آگهی و تبلیغاتی کرد.
آرمان اصلی برگزاری این جشنواره، فراهم ساختن بستر مناسبی برای رقابت سازنده و داوری درباره انواع پیامهای تبلیغاتی برپایه شاخصهایعلمی و شناسایی آثار و آگهیهای برتر است. در سایه این رقابت و داوری، از یکسو تبلیغ کنندگان در مقام سفارشدهنده و از سوی دیگر دفترهای تبلیغاتی در مقام طراح و تولیدکننده انواع پیامها و کمپینهای تبلیغاتی میتوانند جایگاه و رتبه خود را در میدان گسترده ارتباطات بازاریابی تشخیص دهند و برپایه نتایج داوری، در مسیررشد، شکوفایی و تعالی گام بردارند.
تبلیغات از ابزارهای تأثیرگذار بر کسبوکار است
امروزه تبلیغات یکی از ابزارهای مهم و تأثیرگذار بر کسبوکارهای گوناگون است و در همه حوزههای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و خدمات عمومی، میتواند نقشی تأثیرگذار و تعیینکننده داشته باشد. تبلیغات میتواند بستر مناسبی برای ظهور و شکوفایی خلاقیتها در همه مراحل تحقیقات بازار، ایدهپردازی، نگارش متن، تولید و پخش پیام تبلیغاتی با بهرهگیری از رسانهها و حاملهای گوناگون باشد. بدیهی است که فرایند تبلیغات، با سنجش اثربخشی آن به نقطه کمال میرسد و طبعاً پیشآزمون و پسآزمون، هر دو اهمیت دارند.
خوشحالیم که در چهارمین دوره جشنواره تبلیغات، آثار تبلیغاتی از سوی سازمانها، شرکتها و همچنین کانونهای آگهی و تبلیغات و افراد حقیقی در ۱۶ شاخه به دبیرخانه جشنواره رسید که پساز غربالگری اولیه، قریب به ۳۵۰ اثر برپایه معیارهای دقیق و ازپیش طراحیشده در بوته داوری قرار گرفتند و ۴۵ اثر برتر برگزیده شدند.
اینک، ضمن ارج نهادن و احترام به همه تلاشگران میدان پرهیجان، جذاب و چالشانگیز تبلیغات، دیدگاهها و توصیههای هیئتهای داوری، همراه با توضیح برخی اصول ناظر بر فرآیند داوری بهقرار زیر به استحضارتان میرسد:
انتخاب آثار برتر و هرگونه تقدیری از آنها فقط به معنای برتر بودن آثار برگزیده در مقایسه با آثار رسیده به دبیرخانه چهارمین جشنواره تبلیغات ایران است و نباید این برگزیدهها را «برترین» در میان کل آثار تولید و پخششده تلقی کرد.
تعهد به استقلال رأی و داوری منصفانه
داوران، همگی تعهد به استقلال رأی و داوری منصفانه را پذیرفتند و امید است به این تعهد، عمل کرده باشند. همچنین در این دوره، همچون دوره های پیشین، شورای نظارت بر داوری و هیئت منصفه داوری آثار، پیشبینی شد تا ضریب دقت و عدالت در فرایند داوری بالا برود.
چنانچه داوران از تقلیدی بودن و کپیبرداری اثر، اطمینان حاصل کرده باشند، آن اثر، کنار گذارده شده و در غیر این صورت، ارزیابی اثر صورت گرفته است. با این حال، هنوز هم ممکن است اثری، تقلیدی بوده و برگزیده هم شده باشد لیکن داوران به این امر پی نبرده باشند. درهرحال، تلاش برای شناسایی و داوری آثار اصیل، همواره یکی از اولویتهای داوری بوده و خواهد بود.
امتیازات، به تفکیک و برپایه معیارهای مؤثر در یک پیام و اثر تبلیغاتی، داده شدهاند. همچنین تلاش شده است که تعداد داوران در هر بخش در سطحی باشد که دقت داوری، قابل قبول باشد.
در برخی بخشها، نظر داوران این بوده است که سطح کیفی آثاردرحدی نبوده که الزاماً، هر سه رتبه اول و دوم و سوم، برنده معینی داشته باشد. ازاینرو، طبق تشخیص داوران، برخی رتبهها در برخی بخشها فاقد برندهاند که امید میرود در جشنوارههای بعدی، در سایه رشد کیفی آثار و گسترش دامنه رقابت، شاهد برندگان در همه رتبه¬ها باشیم.
طرحریزی و اجرای برنامه جامع تبلیغات (کمپین)، هنوز ضعیف است و بخش عمده¬ای از فرصتها و تلاشهای حوزهتبلیغات، به آگهیسازی، فارغ از چارچوب و قواعد کمپین، اختصاصیافته است. کمپینهای ارسالی به دبیرخانه چهارمین جشنواره تبلیغات ایران نیز ازلحاظ تعداد و کیفیت، جای رشد فراوان دارند. انتظار میرود با اهمیت دادن به تحلیل موقعیت، شفافسازی استراتژیهای تبلیغات، و بها دادن به سنجش اثربخشی تبلیغات، بهتدریج شاهد تقویت رویکرد طراحی و اجرای کمپین باشیم.
تبلیغات آمیزهای از علم، هنر، و فن است
تبلیغات بهعنوان آمیزهای از علم، هنر، و فن، هنوز جایگاه شایسته خود را در آموزشهای دانشگاهی و بهویژه در سطح تحصیلات تکمیلی نیافته است. لازم است تربیت نیروهای کارآمد در حوزههای تخصصی بازاریابی و تبلیغات بهطور جدیتر در دستور کار دانشگاهها و مراکز آموزش عالی قرار گیرد.
تحقیقات و تلاش علمی برای شناخت شرایط بازار و نیازها و سلیقههای مشتریان و مخاطبان، و تعیین میزان اثربخشی تبلیغات، نقشی جدی و حیاتی در قوام و استحکام محتوایی و جذابیت و اثربخشی پیامها و برنامههای تبلیغاتی دارد. متأسفانه اهتمام تبلیغکنندگان و مشاوران و طراحان تبلیغات به امر خطیر پژوهش در حوزه بازاریابی و تبلیغات هنوز فاصلهای طولانی با سطح و تراز آرمانی دارد و باید در این زمینه تلاش جدی به عمل آید.
بخش ویژه چهارمین جشنواره تبلیغات ایران به فعالیت تبلیغاتی کالای ایرانی اختصاص یافت و در کنار آن، همچنان “مسئولیت اجتماعی” به عنوان قسمت فرعی بخش ویژه ادامه پیدا کرد.
ابتکار دیگر، انتخاب “رسانهدار محیطی برتر” است تا رسانهداران نیز به عنوان یک گروه مهم در عرصه رقابت، فرصت حضور در جشنواره را پیدا کنند. در این زمینه، رتبهبندی سازمان محترم زیباسازی، نقش اول را بازی کرد و پس از آن، کمیته داوری آثار تبلیغات محیطی با معیارهای هفتگانه خود، دست به داوری در بین آن ها زد، که در این راستا از رسانهداران برگزیده تقدیر خواهدشد.
استفاده از تبلیغات دیجیتال
هیئت داوران بر این باورند که از یک سو تبلیغکنندگان و صاحبان آگهی و از سوی دیگر مشاوران، طراحان و سازندگان پیامها و برنامههای تبلیغاتی، هنوز اتکای بیش از حدی به رسانهها و تبلیغات سنتی دارند. توصیه مؤکد هیئتداوران، استفاده از همه ظرفیتها و امکانات تبلیغاتی و بهویژه تبلیغات دیجیتال و تبلیغات در فضای وب است. شاید بهترین رویکرد، تلفیقی سنجیده و خردمندانه از تبلیغات سنتی، تبلیغات دیجیتال، و تبلیغات در شبکههای اجتماعی باشد.
اعضای هیئتهای داوری چهارمین جشنواره تبلیغات ایران باصداقت اعلام میدارند که ارزشگذاری این تعداد اثر و داوری درباره آنها، گرچه همه دقتها به کار گرفته شدهاند، کار آسانی نیست و احتمال خطا وجود دارد؛ اما تلاش شده است که استقلال داوران حفظ شود. درعینحال، امید میرود که لغزشها کم و قابلاغماض باشند.
وظیفه خود میدانیم از تمامی شرکتکنندگان در چهارمین جشنواره تبلیغات ایران که با حضور فعالانه خود بر شورونشاط جشنواره افزودند و همچنین از همه حامیان جشنواره صمیمانه سپاسگزاری کنیم. امید دیگرمان این است که قوام علمی تبلیغات در کشورمان، با توجه به شرایط و الزامات اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال و ضرورت حمایت از کالای ایرانی، در مسیر رشد شتابان قرار گیرد و دوره بعدی جشنواره با انسجام و جامعیت و دامنه گستردهتری برگزار شود.
منبع: مدیریت رسانه
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?در گفتگو ها شرکت کنید!