نگاهی به جایگاه تبلیغات در رسانه ها
نگاهی به جایگاه تبلیغات در رسانه ها نشان می دهد آگهی تبلیغاتی یعنی تیراژ بالای روزنامه نه مطلب خوب. به جز روزنامههایی که به وسیله سازمانها و ارگانهای دولتی حمایت می شوند ،سایر ارباب جراید قبل از چاپ و تکثیر جریده خود به فکر تاسیس و راهاندازی این قسمت هستند. آنها معتقدند هرچه این بخش از قدرت و توان بیشتری برخوردار باشد،روزنامه می تواند در نیل به اهدافش موفق تر عمل کند.
«ادوارد همیلتون»یکی از کارشناسان بنام روزنامه و استاد دانشگاه «اوهایو» در رشته ارتباطات میگوید: «وقتی شما پول خوبی برای روزنامه خود خرج کنید،بهترین روزنامهنگاران حاضرند برای شما مطلب بنویسند. پس برای تاسیس و راهاندازی این بخش تلاش بیشتری به خرج دهید.»
سازمان آگهی در روزنامه ها
این بخش همان آگهی و یا سازمان آگهی یک روزنامه است . جایی که اگر خوب و حرفه یی کار کند بخش اصلی درآمدزایی یک روزنامه بهشمار میرود. گزارش «کانادا نیوز» درباره تاثیرگذاری آگهی بر تیراژ یک روزنامه و حضور روزنامهنگاران زبده در یک جریده است. لزوم وجود آگهی در هر رسانه میتواند ممر درآمدی قابل اعتنا باشد. اما همین آگهیهای تجاری میتواند نقش دیگری را هم ایفا کند. یعنی اطلاعرسانی.
در کشورهای پیشرفته و اصطلاحا جهان اولی براین بخش تاکید فراوانی میشود. کارشناسان ارتباطات معتقدند هر آگهی باید قدرت اطلاعرسانی داشته باشد تا بتواند بازار اقتصادی را به تسخیر خود درآورد.
«کانادانیوز» در ابتدای گزارش خود مینویسد:در کشورهای جهانسوم به پخش و یا چاپ آگهی تنها به عنوان آیتمی برای کسب درآمد توجه میشود حال آنکه نخستین خصوصیت یک آگهی خوب قدرت اطلاعرسانی آن است. این توانایی لزوم وجود تشکیلات آگهی را در یک رسانه بخوبی نشان میدهد. فرض کنید شما در ایالات متحده میخواهید برای یک نوشابه خاص تبلیغ کنید و اگر یک گام جلوتر رویم این نوشابه محصول کارخانه شما باشد. در ایالات متحده دو نوشابه به لحاظ طرفدار، حرف اول را می زنند حتی در دنیا نیز بی رقیبند. پس در نخستین برخورد احتمال دارد به این نتیجه برسید که باید میدان رقابت را خالی کنید ولی اینطور نیست. براحتی میتوانید با ساخت یک تیزر تبلیغاتی و یا جمله یی بسیار رسا در روزنامه،کار خود را پیش ببرید. به شرط اینکه آگهی شما جنبه اطلاعرسانی خود را حفظ کند و بعد به دنبال کسب درآمد باشید .
نگاهی به جایگاه تبلیغات در رسانه ها
روزنامه را معمولا افرادی مطالعه میکنند که در دو گروه متفاوت قرار دارند. عدهای برای دنبال کردن مسائل سیاسی و اقتصادی یا هر زمینه دیگر ،صفحات روزنامه را تورق میکنند و عدهیی دیگر تنها بخاطر پر کردن اوقات خود به این رسانه توجه دارند. اما فراموش نکنید که هر دو دسته می توانند جزو مصرفکنندگان کالای شما باشند. مسأله دیگر لزوم وجود آگهی در رسانهها خصوصاص روزنامه به نوع نگاه مردم برمیگردد. آنجا که بسیاری از مردم معتقدند میتوانند نیازهای خود را در صفحات آگهی مرتفع سازند.
بنابراین هستند افرادی که تنها بخاطر صفحه آگهی روزنامه می خرند و اتفاقا آگهی نوشابه کارخانه شما در این صفحه درج شده است!» دو کارخانه مطرحنوشابهسازی در امریکا که نامشان در این گزارش بخاطر مسائل حرفهیی حذف شده است،تقریبا در تمام دنیا شناختهشدهاند اما یکی از این دو کارخانه مطرح و بزرگ تنها بخاطر برخورداری از آگهیهای خوب و استاندارد توانست تولید خود را به رقیبش نزدیک کند.
بررسی اثرات وجود آگهی بر یک روزنامه
اثرات وجود آگهی بر روزنامه این بخش از گزارش «کانادا نیوز»به بررسی اثرات وجود آگهی بر یک روزنامه میپردازد:«بدون شک یک آگهی از چند زاویه میتواند اثرات مثبتی در روند یک روزنامه داشته باشد . از کلمه مثبت استفاده کردیم زیرا هستند آگهیهای مضری که در عین سودآوری میتوانند ضربه مهلکی بر پیکره یک روزنامه وارد آورند! نخستین اثر مثبت یک آگهی توجه ویژه مردم است. شما می توانید این توجه را در نگاه مردم بیابید . وقتی مردم در روزنامه شما آگهی خوبی را پیدا کنند فرض کنید یک آگهی استخدام با شرایط ویژه ترغیب میشوند که روزنامه را در روزهای بعدی هم تهیه کنند و این یعنی درآمد بیشتر.
در حالی که شما یک حرفهیی هستید و با دیدی کاملا معنادار این آگهی را در صفحه اصلی روزنامه به چاپ رساندهاید. پس گام اول این است که در جلب توجه مردم کوشا باشید! اثر مثبت دیگری که در اینجا مطرح میشود در قسمت قبلی توضیح داده شد. یعنی کسب درآمد بیشتر. اما این درآمد بیشتر تبعات بسیار مثبتی برای روزنامه شما دارد. حالا درآمد روزنامه شما زیاد شده است. میتوانید بر تیراژ روزنامه خود بیفزایید. افزایش تیراژ این امکان را به شما میدهد تا فضای بیشتری برای کار کردن داشته باشید. آن هم به عنوان یک روزنامهنگار!
جذب آگهی برای افزایش تیراژ روزنامه
اما مسوؤولان و سرمایهگذاران روزنامه در چنین شرایطی میتوانند به جذب آگهی بیشتر هم فکر کنند. تیراژ روزنامه افزایش یافته. حالا هر فرد حقیقی یا حقوقی تمایل دارد در روزنامه شما منافع خود را تبلیغ کند. مسأله دیگری هم وجود دارد. پلههای قبلی را در نظر بگیرید. توجه مردم،افزایش تیراژ و تعداد بیشتر آگهیها . این مسأله تقریبا تخصصی است وقتی روزنامهیی بتواند با توجه به آگهیهای خود ، در بین سایر جراید مطرح شود،سایر روزنامهنگاران علاقهمند به همکاری در این روزنامه میشوند. آنها هم میدانند منافع مالی یک روزنامه عموما خصوصی با آگهی رابطه مستقیم دارد.
اشاره شد که آگهی میتواند جنبه منفی هم داشته باشد. روزنامه شما روزنامهیی است که به اصول اخلاقی بها میدهد. توجه مردم و تیراژ بالای روزنامه هم مبتنی بر این اصول است اما به یکباره شما برای یک نوشیدنی غیرمجاز تبلیغ میکنید . حتی اگر این آگهی هر چقدر هم برای شما سودآور باشد، به وجهه اخلاقگرای روزنامه ضربه میزند و شما نمیتوانید به روزهای خوب گذشته برگردید!» چند درصد روزنامه،آگهی است؟ صفحات روزنامهها را که تورق میکنی،به یک یا چند آگهی کوچک و بزرگ میرسی. فرقی هم نمیکند که آن روزنامه متمول باشد یا معمولی . بالاخره شما می توانید آگهی را در صفحه یی مشاهده کنید. این آگهیها را با آنچه در صفحات مخصوص آگهی چاپ میشود، مقایسه نکنید. اما سوؤال اینجاست که آگهی چند درصد از هزینههای یک روزنامه را تقبل میکند.
تأمین هزینه روزنامه ها از طریق آگهی
«کانادا نیوز» پس از بررسی ۲۰ روزنامه معتبر و پرتیراژ دنیا به این نتیجه می رسد که «۷۶ درصد هزینه روزنامههای پرتیراژ و معتبر دنیا را آگهی تشکیل میدهد. روزنامههایی که وابستگیهای دولتی دارند نیز ۶۳ درصد هزینه خود را توسط آگهی پوشش میدهند. این ارقام بیانگر این واقعیت است که آگهی بیش از نیمی از درآمدهای روزنامه را تشکیل میدهد. به عنوان مثال روزنامه پرتیراژ «یومیوری شیمبون» ژاپن با تیراژ ۱۵ میلیونی سالانه رقمی بیش از چهل میلیون دلار از بابت آگهی درآمد دارد! البته جای تعجب هم نیست زیرا یومیوری بیگمان قله مطبوعات جهان است. آن روزنامههایی که تیراژ بالایی ندارند و در یک کشور از اعتبار خاصی برخوردار هستند،سعی میکنند با استفاده از کمکهای غیردولتی و یا حزبی ،گوشهیی از منابع مالی خود را تامین کنند. راه دیگری هم برای تامین درآمدها وجود دارد که آن وابسته به قلم افراد است!»
آمار دیگری در این زمینه وجود دارد. آماری که میگوید کشورهای جهان سوم بطور متوسط بین ۸۰۵۰ درصد هزینه خود را از طریق جذب آگهی تامین میکنند و این یعنی تاثیر آگهی! در هر حال نمی توان از تاثیر مثبت آگهی و تبلیغات بر فضای یک رسانه براحتی گذشت. اگر میبینیم که یک روزنامه،سازمان آگهی دارد و جداگانه این سازمان به فعالیت خود ادامه میدهد مبتنی بر این دلایل است. در کشور ما ، تبلیغات چند درصد یک روزنامه را به خود اختصاص میدهد؟! آیا کلیه آگهیها استاندارد هستند؟! این تبلیغات چند درصد از توجهات مردم را به خود جلب میکنند و … هزاران سوؤال دیگری که شاید در روزهای آینده خوراک مناسبی برای تهیه یک گزارش شوند!
منبع: .magiran.com
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?در گفتگو ها شرکت کنید!