نقش مطبوعات در شکل گیری افکار عمومی (بخش اول)
تعرفه:در میان وسایل ارتباط جمعی, مطبوعات در صفِ اوّل عوامل شکل دهنده افکار عمومی قرار دارد زیرا که به دلایل گوناگون از جمله ماندگار بودن و در هر لحظه و برهه از زمان دستیاب بودن و همچنین قیمت ارزان و تنوع مطالب و محتوا, تمام گروه ها و طبقات مختلف مردم را مخاطب قرار می دهند.
در تبیین مفهوم و معنای افکار عمومی سخن بسیار است و صاحب نظران، دانشمندان، روان شناسان، جامعه شناسان اجتماعی و در نهایت تمام آنها که درباره مسائل جامعه و خصوصیات و ویژگی های آن به مطالعه، بررسی و تحقیق میپردازند و همچنان آن را مورد توجه قرار میدهند، پدیده افکار عمومی را نیز همراه با مطالعات و تحقیقات گوناگون خود بهعنوان یک مقوله یا امر مهم و اثرگذار در تمام شؤون زندگی اجتماعی هر جامعه تلقی میکنند و نقش و اثر آن را مورد تأکید قرار میدهند.
از افکار عمومی تعاریف و برداشت های مختلف ارائه شده است، گروهی آن را حالت احساسی یا عاطفی بارز یک ملّت میشمارند، گروه دیگر آن را تجلّی گرایش های ذهنی مردم نسبت به یک امر مورد اختلاف خواندهاند، عدهای آن را مجموعه عقاید افرادی دانستهاند که میان آنها توافقی ایجاد شده باشد، بعضی نیز معتقدند که افکار عمومی مجموعهای از مفاهیم، معتقدات، تصوّرات ذهنی، آمال و آرزوهای گوناگون و تعصّبات قومی است که در شرایط زیست گروهی مردم یک جامعه بروز میکند، عدهای نیز پا را فراتر گذاشته و در مفهوم وسیع آن، تمام طرز زندگی یک ملّت یعنی همان مقوله را که علمای علوم اجتماعی «فرهنگ» مینامند، مترادف با افکار عمومی دانستهاند.
تعاریف دیگری نیز از افکار عمومی ارائه شده است از جمله این که «افکار عمومی تجلّی عمیقترین خواست ها و نیازهای یک ملّت است که ناشی از مجموعه تعبیرات و تفسیرات و ارزیابی و قضاوت مردم نسبت به حوادث و وقایع روز است»، و تعریف دیگر این که «افکار عمومی مجموعهای از باورها و انگاشت های افراد پیرامون یک محدوده زندگی در زمینه مسائلی است که برای آن افراد حائز اهمیت همگانی است».
با توجه به مفاهیم و تعاریفی که بهعنوان نمونه از افکار عمومی ارائه شد و دقت نظر در هریک از آنها، این نتیجه حاصل میگردد که افکار عمومی یک نیرو و برآیند اجتماعی است که دارای قدرت و حرکت است و به مثابه یک حکم قوی و تقریباً محکمهای است هرچند که قدرت اجرایی ندارد امّا نمیتوان به احکام صادرشده از این مرجع بیاعتنا بود و به همین دلیل نقش و اهمیت آن بیشتر جلوه مینماید و ضرورت دقت و بازنگری مجدد و مکرر و همیشگی نسبت به آن را بازمینمایاند.
-
مطبوعات و افکار عمومی
به همان اندازه که شناخت مفهوم و اهمیت افکار عمومی باید مورد توجه و دقت نظر منطقی و اصولی و مستمر قرار گیرد، آشنایی با عوامل تشکیلدهنده یا به عبارت دیگر عوامل مؤثر در شکلگیری و تجلّی این پدیده نیز مهم، راهگشا و قابل توجه است.
وسایل ارتباط جمعی از جمله مهم ترین عوامل تشکیلدهنده افکار عمومی هستند و امروزه در کشورها و جوامعی که توسعهیافته نامیده میشوند و از نظر کمی و کیفی، وسایل ارتباط جمعی و تعداد افراد باسواد در آنها در سطح بالا و چشمگیر است، افکار عمومی پویا، بیدار و آگاه و اثرگذار نیز وجود دارد و در حقیقت میتوان اذعان داشت که در دنیای امروز، افکار عمومی پیدایش، رشد و توسعه خود را مدیون وسایل ارتباط جمعی است.
در میان وسایل ارتباط جمعی، مطبوعات در صفِ اوّل عوامل شکلدهنده افکار عمومی قرار دارد زیرا که به دلایل گوناگون از جمله ماندگار بودن و در هر لحظه و برهه از زمان دستیاب بودن و همچنین قیمت ارزان و تنوع مطالب و محتوا، تمام گروهها و طبقات مختلف مردم را مخاطب قرار میدهند و در نتیجه در سطح وسیع و گسترده بر افکار عمومی اثر میگذارند. از سوی دیگر اعتماد و اطمینان مردم در اغلب موارد نسبت به مطبوعات بیشتر از سایر رسانههای جمعی است و حاصل این ارتباط دوسویه بین مردم و مطبوعات، تنویر و تشکیل افکار عمومی است.
افکار عمومی فقط جنبه ملّی و داخلی ندارد، بلکه امروزه به واسطه ارتباط کشورها با یکدیگر و در نتیجه ارتباط فرهنگها با هم و کوتاهی عرصه دنیا بر اثر سرعت شگرف ایجاد و پیشرفت وسایل ارتباط جمعی و راههای ارتباطی و وسایل نقلیه مدرن که بازار وسیعی برای مبادله افکار و عقاید و همچنین مبادله کالاها و خدمات بهوجود آورده است و نیز گسترش نهادهای آموزشی و افزایش تعداد باسوادان، یک نوع افکار عمومی جهانی و بینالمللی پدید آمده است که بر افکار عمومی ملّی هم تأثیر میگذارد. نشریههایی که در سایر کشورها و جوامع بجز محل انتشار خود هم منتشر میشوند در شکلگیری افکار عمومی جهانی نقش و اهمیت بسزایی دارند. مطبوعات قادرند که به آسانی مطالب و محتویات خود را در افکار نشر دهند.
در دنیای امروز، مطبوعات علاوهبر وظیفه اصلیشان که همانا خبررسانی است، با مطالب و موضوعات مختلف در زمینههای گوناگون و حتی قصه و داستان و عکس و کاریکاتور و مطالب طنز و… میتوانند به نحو بارز، تأثیراتی عمیق بر افکار مردم یعنی «خوانندگان» برجای بگذارند و در اکثر موارد صحنهها، شخصیت ها، حوادث و عبارات و جملات درج و یا منعکسشده در مطبوعات بهصورت زنده و روشن حتی پس از گذشت سال ها بهعنوان جزئی از خاطرهها در یادها باقی میمانند.
مطبوعات در عین حال که عامل ایجاد و حرکت افکار عمومی هستند، در بعضی از موارد باعث رکود و سکون آن نیز میشوند و به این جهت هم در حکومت های مردمی و هم در حکومت های دیکتاتوری و تحمیلی، به مطبوعات و سایر وسایل ارتباط جمعی اهمیت فوقالعاده داده میشود، و در هر دو نوع این حکومتها، مطبوعات از ویژگی و جایگاهی خاص برخوردارند.
ادامه دارد …
منبع: آفتاب
گردآوریشده توسط شبکه پذیرش آگهی
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?در گفتگو ها شرکت کنید!