مجموعه مطالب سواد رسانه ای (قسمت چهارم)
تعرفه:قسمت چهارم: «محدوده سنی سواد رسانه ای۲ (نوجوان)»
در پُست قبلی، برای دقت بیشتر در بحث، در رابطه با محدوده سنی سواد رسانه ای سه گروه کلی را مشخص کردیم: کودکان، نوجوانان و بزرگسالان. این تقسیمبندی بر اساس حساسیت مواجهه این گروهها با پیامهای رسانه ای شکلگرفته است.
در قسمت قبل به کودکان و ضرورت یادگیری سواد رسانهای در این سنین پرداختیم. این قسمت را به نوجوانان اختصاص میدهیم و در قسمت بعد از لزوم یادگیری سواد رسانه ای برای بزرگسالان صحبت خواهیم کرد.
با توجه به اهمیت سنین نوجوانی، تمرکز هجمههای رسانه ای بر آنها زیاد است. کودکان و نوجوانان بیشترین تأثیر را از رسانه ها میگیرند و رسانهها نقش به سزایی در جامعهپذیری آنان ایفا میکنند.
حال برای واکسینه کردن نوجوانان در مقابل هجمههای فرهنگی و عقیدتی، میتوان از دو روش استفاده کرد:
۱- روش اول، سانسور و دور کردن همه فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی از دسترس آنها است. این روش با توجه به پیشرفتها غیرقابلپیشبینی و سریع این حوزه و تجربههای گذشته دراینباره غیرمنطقی و در بسیاری از موارد غیرممکن است.
۲- روش دوم، آموختن مهارتها و دانشهایی است که نوجوانان را برای قرار گرفتن در معرض رسانه آماده میکند که این مورد همان آموزش سواد رسانه ای است.
یافتههای تحقیقاتی که در این حوزه انجامشده است، نشان میدهد که دو نهاد آموزشوپرورش و رسانه نقش به سزایی در آموزش سواد رسانه ای به نوجوانان در ایران دارند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?در گفتگو ها شرکت کنید!