مجموعه مطالب سواد رسانه ای (قسمت چهارم)
قسمت چهارم: «محدوده سنی سواد رسانه ای۲ (نوجوان)»
در پُست قبلی، برای دقت بیشتر در بحث، در رابطه با محدوده سنی سواد رسانه ای سه گروه کلی را مشخص کردیم: کودکان، نوجوانان و بزرگسالان. این تقسیمبندی بر اساس حساسیت مواجهه این گروهها با پیامهای رسانه ای شکلگرفته است.
در قسمت قبل به کودکان و ضرورت یادگیری سواد رسانهای در این سنین پرداختیم. این قسمت را به نوجوانان اختصاص میدهیم و در قسمت بعد از لزوم یادگیری سواد رسانه ای برای بزرگسالان صحبت خواهیم کرد.
🔸 با توجه به اهمیت سنین نوجوانی، تمرکز هجمههای رسانه ای بر آنها زیاد است. کودکان و نوجوانان بیشترین تأثیر را از رسانه ها میگیرند و رسانهها نقش به سزایی در جامعهپذیری آنان ایفا میکنند.
🔹 حال برای واکسینه کردن نوجوانان در مقابل هجمههای فرهنگی و عقیدتی، میتوان از دو روش استفاده کرد:
۱- روش اول، سانسور و دور کردن همه فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی از دسترس آنها است. این روش با توجه به پیشرفتها غیرقابلپیشبینی و سریع این حوزه و تجربههای گذشته دراینباره غیرمنطقی و در بسیاری از موارد غیرممکن است.
۲- روش دوم، آموختن مهارتها و دانشهایی است که نوجوانان را برای قرار گرفتن در معرض رسانه آماده میکند که این مورد همان آموزش سواد رسانه ای است.
🔸 یافتههای تحقیقاتی که در این حوزه انجامشده است، نشان میدهد که دو نهاد آموزشوپرورش و رسانه نقش به سزایی در آموزش سواد رسانه ای به نوجوانان در ایران دارند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?در گفتگو ها شرکت کنید!