مجموعه مطالب سواد رسانه ای (قسمت دهم )
🔅 قسمت دهم: «هدف از تولید پیام رسانه ای »
اینکه تولیدکنندگان با چه اهدافی دست به تولید رسانهای میزنند یکی از مسائل مهم در سوادرسانه ای است.
✅ اهداف اقتصادی
🔸 فعالیتهای رسانه ای یکی از سودآورترین ومهم ترین صنایع کنونی است. به همین خاطر کشورهایی نظیر آمریکا به آن بهعنوان یکی از منابع مهم ثروت نگاه میکردهاند.
🔹 در دنیای امروز، اطلاعات همانند نفت میماند و به همان اندازه ارزشمند است. همانطور که نفت وقتی در کارخانههای پتروشیمی فرآوری میشود، کالایی بسیار ارزشمند است، اطلاعات هم وقتی فرآوری شود، میتوان آن را کالایی بسیار ارزنده دانست.
🔸 از طرف دیگر امروزه هرچیزی که بتواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند، یک ثروت محسوب میشود.
به همین دلیل رسانههای مختلف با ارائه انواع خدمات رایگان سعی دارند تا سود سرشاری که توجه مخاطبان عایدشان میکند را به چنگ آورند؛ برای مثال سایتی که بازدید زیادی دارد، میتواند از طریق آگهی تبلیغاتی شرکتهای تجاری سود زیادی کسب کند.
🔹 بااینوجود در دنیای امروز رسانه نهتنها خودش بسیار سودآور است بلکه موجب رونق و افزایش سایر تولیدات صنعتی نیز میشود. بسیاری موارد را میتوان یافت که محصولات مختلف با استفاده از تصویر شخصیتهای مطرح رسانه ای به فروشهای کلان رسیدهاند.
✅ اهداف سیاسی و فرهنگی
🔸 دیگر اهدافی که مؤلفان را به تولید محصولات رسانه ای ترغیب میکند، عنصر کنترل است. درواقع تولیدکنندگان بهواسطه رسانه ها نوع نگاه و عملکرد مخاطب خود را تعیین و آنها را کنترل میکنند.
🔹 هرقدر رسانه ها امکانات بیشتری در اختیار مخاطبان قرار میدهند، در حقیقت میخواهند کنترل بیشتری بر مخاطب داشته باشند. حتی وقتی کنترل در دست مخاطب است، باز این رسانه است که مخاطب را کنترل میکند.
کنترل آراء عمومی هنگام انتخابات، کنترل نگاه مردم به مدیران سیاسی و اقتصادی و معرفی دوستان و دشمنان بخشی از این کنترل میباشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?در گفتگو ها شرکت کنید!