مجموعه مطالب سواد رسانه ای ( قسمت سوم )
🔅قسمت سوم: «محدوده سنی سواد رسانه ای ۱ (کودک)»
🔹 شاید اصلاً نتوان برای سواد رسانه ای محدودیت سنی در نظر گرفت. بهعبارتدیگر همانطور که یادگیری سواد خواندن و نوشتن برای هر فردی لازم است، آشنایی باسواد رسانه ای هم برای هر فردی که میخواهد در عصر اطلاعات زندگی کند، ضرورت دارد.
🔸 فرق نمیکند که کودک باشیم یا جوان و یا حتی کهنسال؛ امروزه همگی با رسانه ها سروکار داریم. بااینوجود به خاطر اهمیت موضوع در اینجا افراد را بر اساس نوع برخورد و تأثیری که از رسانهها دریافت میکنند به سه دسته کودک، نوجوان و بزرگسال تقسیمبندی میکنیم.
که در این پُست به دسته اول میپردازیم؛ «کودکان»:
🔹 در میان مخاطبان رسانه ها، کودکان به جهت دانش اندک و قدرت کم تجزیهوتحلیل، به لشکر بیسلاحی میمانند که در برابر انواع پیامهای رسانه ای، صرفاً جذابیتهای کودکانه را ملاک اقبال یا عدم اقبال به تولیدات رسانه ای قرار میدهند.
🔸 باید در نظر داشت که توانایی کودکان در تشخیص واقعیت در مقایسه با بزرگسالان کمتر است. ازاینرو، از دیگر مخاطبان آسیبپذیرتر هستند و آموزش سواد رسانه ای به آنها در اولویت بالایی قرار دارد.
🔹 نقش و تأثیر رسانه ها بهویژه در مواقعی که شخص، تجربه، شناخت و آگاهی چندانی ندارد و همچنین اطلاعات درست را از جایی دریافت نمیکند و قادر نیست از محیط شخصی خود، عقیدهای برای خود پیدا کند، برجستهتر میشود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?در گفتگو ها شرکت کنید!