مجموعه مطالب سواد رسانه ای ( قسمت سوم )
قسمت سوم: «محدوده سنی سواد رسانه ای ۱ (کودک)»
شاید اصلاً نتوان برای سواد رسانه ای محدودیت سنی در نظر گرفت. بهعبارتدیگر همانطور که یادگیری سواد خواندن و نوشتن برای هر فردی لازم است، آشنایی باسواد رسانه ای هم برای هر فردی که میخواهد در عصر اطلاعات زندگی کند، ضرورت دارد.
فرق نمیکند که کودک باشیم یا جوان و یا حتی کهنسال؛ امروزه همگی با رسانه ها سروکار داریم. بااینوجود به خاطر اهمیت موضوع در اینجا افراد را بر اساس نوع برخورد و تأثیری که از رسانهها دریافت میکنند به سه دسته کودک، نوجوان و بزرگسال تقسیمبندی میکنیم.
که در این پُست به دسته اول میپردازیم؛ «کودکان»:
در میان مخاطبان رسانه ها، کودکان به جهت دانش اندک و قدرت کم تجزیهوتحلیل، به لشکر بیسلاحی میمانند که در برابر انواع پیامهای رسانه ای، صرفاً جذابیتهای کودکانه را ملاک اقبال یا عدم اقبال به تولیدات رسانه ای قرار میدهند.
باید در نظر داشت که توانایی کودکان در تشخیص واقعیت در مقایسه با بزرگسالان کمتر است. ازاینرو، از دیگر مخاطبان آسیبپذیرتر هستند و آموزش سواد رسانه ای به آنها در اولویت بالایی قرار دارد.
نقش و تأثیر رسانه ها بهویژه در مواقعی که شخص، تجربه، شناخت و آگاهی چندانی ندارد و همچنین اطلاعات درست را از جایی دریافت نمیکند و قادر نیست از محیط شخصی خود، عقیدهای برای خود پیدا کند، برجستهتر میشود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?در گفتگو ها شرکت کنید!