سواد رسانه ای ( قسمت یازدهم )
مجموعه مطالب سواد رسانه ای
🔅قسمت یازدهم: «رژیم مصرف رسانه ای»
🔹 بارها شده که برای گرفتن رژیم غذایی نزد پزشکان متخصص تغذیه رفتهایم. این رژیم شامل این میشود که چه چیزهایی را به چه اندازه مصرف کنیم تا سالم بمانیم.
پس در مصرف مواد غذایی هم باید مشروط و هم محدود عمل کرد. مشروط به سالم بودن محدود به میزان موردنیاز.
🔸 پیش از این گفتیم که رسانه ها خوراک روح ما را تأمین میکنند. ازاینرو سواد رسانه ای بهمثابه یک رژیم غذایی است که ما را در استفاده سالم از رسانهها کمک میکند.
سواد رسانه ای مانند یک رژیم غذایی هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه؛ یا اینکه میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی استوار باشد.
🔹 به عبارت بهتر، سواد رسانه ای کمک میکند تا از سفره رنگین رسانهها بهگونهای هوشمندانه و مفید بهرهمند شویم.
وقتی میتوانیم رژیم مصرف رسانه ای خود را تعیین کنیم که نسبت به ویژگیهای هر رسانه آگاه باشیم و مضرات و فواید هرکدام را بشناسیم.
🔸 شناخت این ویژگیها و تعیین رژیم مصرف در پله اول سواد رسانه ای انجام میشود. در این مرحله برای استفاده از هر رسانه باید به سؤالات زیر پاسخ دهیم:
➖ در مقابل زمان و هزینهای که برای استفاده از این رسانه صرف میکنیم چه منافعی به دست میآوریم؟
➖ میزان استفاده از این رسانه نسبت به بقیه رسانه ها چقدر باید باشد؟
➖ از این رسانه چگونه باید استفاده کنیم؟
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?در گفتگو ها شرکت کنید!