روابط عمومی چه نقشی در تبلیغات و بازاریابی دارد؟

تعرفه: روابط عمومی واقعا عبارت پرمعنا و گسترده‌ای برای تعریف و شرح دادن است. پس پیش از هر بحثی ابتدا به تعریفی مختصر اکتفا می‌کنیم تا سرنخ‌های لازم برای شرح و توضیح بیشتر در ادامه متن فراهم بشود: روابط عمومی به معنای استفاده از اخبار یا نشریات مربوط به کسب‌وکار برای معرفی و تأثیرگذاری هر چه بهتر محصولات و خدمات است. ایجاد ارتباطی خوب با اهالی رسانه نیز در این تأثیرگذاری نقش مهمی ایفا می‌کند.

روابط عمومی به چه معنا است؟

با این تعریف تا حدودی معنای روابط عمومی مشخص شد اما روابط عمومی به چه چیزهایی می‌پردازد و تفاوت آن با تبلیغات چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که روابط عمومی دقیقا برعکس تبلیغات است. در تبلیغات باید برای انتشار و کار شدن پیام‌تان در نشریات و سایر پلتفرم‌های تبلیغاتی پول بپردازید اما در روابط عمومی لازم نیست پولی پرداخته بشود. در واقع وقتی بحث روابط عمومی پیش می‌آید، شرکت و سازمان شما با رویکردی مثبت در انواع رسانه‌ها معرفی می‌شود و ریالی نیز بابت این معرفی پرداخت نمی‌شود.

بسیاری از خبرگان بازاریابی معتقدند که وجهه و اعتبار برند و محصولات میان مردم در جامعه بسیار مؤثرتر از تبلیغات عمل می‌کند. از دلایل این تأثیرگذاری می‌توان به این مورد اشاره کرد که ماندگاری روابط عمومی بسیار بیشتر از تبلیغات است. اگر دقت کنید عمر حضور مقاله‌ای تأثیرگذار خیلی بیشتر از قالب‌های تبلیغاتی مختلف است. ضمن اینکه در بیشتر موارد هزینه‌ای نیز در پی ندارد.

مخاطب اقدامات روابط عمومی بسیار گسترده‌تر از مخاطب تبلیغات است. مثلا فرض کنید که در اخبار سراسری یا رسانه‌های عمومی‌تری از این دست، درباره برند شما صحبت بشود. چنین برنامه‌ای می‌تواند یک‌تنه بار هزینه تمام بسترهای تبلیغاتی لازم برای کارتان را پیش ببرد.

ضمن اینکه وجود شخص ثالث در رابطه شما با مشتریان موجب می‌شود تا اعتماد مشتریان مرتبا افزایش پیدا کند. اگر این شخص ثالث، رسانه‌ای هم‌چون رادیو، تلویزیون، روزنامه و… باشد، قطعا پذیرش محتوای تولید شده درباره برند و شرکت‌تان ساده‌تر و اثربخش‌تر خواهد بود.

هر چقدر سابقه‌تان در بازاری که مشغول فعالیت هستید، بیشتر بشود ناخودآگاه حضورتان در صنعت و بازار پررنگ‌تر و محکم‌تر می‌شود. به عبارت دیگر، سابقه ارائه محصول و خدمات‌تان در عرصه فعالیت شما را بیشتر در معرض توجه عموم قرار می‌دهد و رسانه‌ها برای توجه به شما و حضورتان حساس‌تر می‌شوند. به همین دلایل باید تلاش کنید تا برنامه‌های روابط عمومی را در آمیخته بازاریابی برندتان منظور کنید.

روابط عمومی به عنوان ابزار بازاریابی چگونه عمل می‌کند؟

روابط عمومی، ابزاری ایده‌آل است زیرا شما را بدون پرداخت هزینه‌ای به شکل مستقیم در کانون دید و توجه قرار می‌دهد. وظیفه شما در رابطه با روابط عمومی این است که بگذارید به خوبی دیده و شنیده بشوید و به عنوان منبعی مناسب از اطلاعات و مرجعی قابل‌استناد در بازار در حال فعالیت روی شما حساب بشود. بدل شدن به وزنه‌ای بااهمیت در حیطه فعالیت شرکت‌تان کار نسبتا دشواری است و تلاش‌های فراوان و گوناگونی می‌طلبد. چطور می توان به این مرحله رسید:

  • همیشه نهایت تلاش خود را در تمام اقدامات لازم برای رشد و شکوفایی محصول-خدمت به کار بگیرید.
  • شبکه ارتباطی خود را تا جایی که می‌توانید گسترش بدهید. به ترس‌های‌تان از مذاکره و سخنرانی و… فائق آیید.
  • سعی کنید با رسانه‌ها ارتباط خوبی برقرار کنید. نوشتن مقاله یا مطلب در ستونی از نشریات عمومی و تخصصی تأثیر فوق‌العاده‌ای بر وجهه عمومی شما می‌گذارد. اگر پیشنهادی در این زمینه به شما نمی‌شود، خودتان پیش‌قدم بشوید و با سردبیر و… صحبت کنید.
  • برگزاری رویدادها و سمنیارهای مختلف، فرصتی مغتنم برای گسترش ارتباطات و معرفی کردن است. از ارزش آن غافل نشوید.

اقدامات مناسب در روابط عمومی به چه شکلی است؟

اگر بتوانید به عنوان متخصص و فردی خبره به محافل عمومی مرتبط به بازارتان وارد بشوید، اعتبار زیادی پیدا خواهید کرد. با همه این اوصاف، هم‌چنان برخی از شرکت‌‌ها علیرغم کوچک بودن کسب‌وکارشان موفق عمل می‌کنند و عده‌ای دیگر با وجود عریض و طویل بودن رشد مناسبی در زمینه شهرت عمومی و برگزاری اقدامات روابط عمومی ندارند. علت چیست؟ برای اینکه شرکت‌تان را به بهترین شکل ممکن بنمایانید، می‌توانید از فعالیت‌های زیر بهره ببرید:

  • بازار هدف و موقعیت‌یابی نقش مهمی در رشد و توسعه هر کسب‌وکاری دارند. چنانچه بتوانید به این ۲ امر رسیدگی کنید و قدم‌های خوبی در این زمینه بردارید، مطمئنا موفق‌تر عمل خواهید کرد.
  • فهرستی از اهداف خود تهیه کنید. باید دقیقا بدانید که منظور و هدف‌تان از اجرای برنامه‌های روابط عمومی چیست. همیشه واضح و صریح این اهداف را تعیین کنید و برای رسیدن به آنها زمان‌بندی مشخصی داشته باشید.
  • شناخت دقیق از مشتریان هدف نیز کلید حل بسیاری از موانع است. مشتریان‌تان را خوب بشناسید. زن هستند یا مرد؟ بازه سنی‌شان چقدر است؟ چه سبک زندگی دارند؟ عادات خرید در آنها چگونه است؟ کجا زندگی می‌کنند و… .
  • برای خود رسانه‌های هدف را تعیین و مشخص کنید. باید با رسانه‌های در دسترس برای برقراری ارتباط آشنا بشوید. تلاش کنید تا از مجاری ارتباطی مختلف با بسترهای گوناگون رسانه‌ای مانند شبکه‌های تلویزیونی، رادیو، رسانه‌های چاپی و… ارتباط برقرار کنید و این ارتباط نیز مؤثر و کارا باشد. همیشه فهرستی از شبکه ارتباطی رسانه‌ای در اختیار داشته باشید و مشخصا با برخی از خبرنگاران و نویسنده‌ها، کپی‌رایترها و… رابطه برقرار کنید.
  • در انتخاب ابعادی از شرکت و برندتان که در رسانه‌ها نشان داده می‌شود نیز دقت کنید. باید بدانید که کدام بخش‌ها و فعالیت‌ها مهم‌تر است و اثرگذاری بیشتری روی مخاطب دارد. مثلا چنانچه شرکت‌تان در زمینه تولید اسباب‌بازی فعال است، به جای نشان دادن دستگاه‌های ساخت یا روند تولید در گزارشی تلویزیونی می‌توانید به اهدای محصولات‌تان به بهزیستی و پرورش‌گاه و… بپردازید.
  • پیگیری و دنبال کردن اقدامات روابط عمومی و بررسی بازخوردها باید پیوسته و بی‌وقفه صورت بگیرد. ممکن است اقدامات‌تان در زمینه برنامه‌های روابط عمومی بسیار خوب و عالی صورت بگیرد اما چنانچه پیگیری‌ها و بررسی‌های بعدی در مورد اثربخشی را جدی نگیرید، تأثیرات فعالیت‌های‌تان کوتاه‌مدت و بی‌نتیجه خواهد بود. برای مثال، چنانچه گزارش‌گری برای تهیه گزارش و خبر از مجموعه شما بازدید کرده است یا … پیگیری‌های لازم را صورت بدهید و اجازه ندهید که مثلا انتشار این گزارش به بعدها موکول بشود. برنامه‌ریزی خود را داشته باشید و برای اجرای صحیح آن پیگیری و دقت به خرج بدهید.

چند نکته کلیدی:

ارتباطات خوب، در هر صنف و حرفه‌ای نقش تعیین‌کننده دارد. رسیدن به مهارت کافی برای برقراری ارتباطات واقعا کار دشواری نیست. باید بپذیرید که همه انسان‌ها از تعریف و تمجید خوشش‌شان می‌آید. پس برای نمونه بعد از انتشار خبری درباره سازمان‌تان در روزنامه با گزارشگر یا نویسنده تماس بگیرید و مراتب قدردانی و تشکر را به جای آورید. این کار به هیچ‌وجه به معنای تملق‌گویی و ریا نیست بلکه بخشی مهم از رابطه برقرار کردن است.

نکته مهم دیگری که نه تنها در مقوله روابط عمومی بلکه در تمام تلاش‌های بازاریابی باید به آن توجه بشود، این است که همه همیشه از شما راضی نخواند بود. پس به جای وسواس به خرج دادن برای کسب رضایت تک‌تک مخاطبین، به مخاطبینی فکر کنید که هم‌سویی و هم‌خوانی بیشتری به شما دارند و تلاش کنید روی آن عده سرمایه‌گذاری کرده و قلب آنها را تسخیر کنید.

بسیاری از مواقع، در گسترش شبکه‌های ارتباطی خود از حضور و وجود افرادی که فعلا در موقعیت‌های نه چندان مهم کاری هستند، غافل هستیم. در حالی‌که هر شخصی که در دایره فعالیت‌های روابط عمومی ما قرار دارد می‌تواند نقشی به شدت مهم در ایجاد تغییرات مثبت برای شرکت و برندمان داشته باشد. حضور هیچ‌کس را کم‌اهمیت نشمارید. یادتان باشد که شاید گزارش‌گری خُرد یا منشی فلان برگزارکننده رویداد روزی ارتقا می‌گیرد و دوباره در حلقه ارتباطات خود با او برخورد و ارتباط خواهید داشت.

از قدیم در هر تجارت و کسب‌وکاری، نام نیک مهم‌ترین شاخصه حضور به حساب می‌آمد. اکنون نیز اوضاع بر همان محور می‌چرخد. روابط عمومی بهترین شیوه برای رسیدن به نامی نیک و تأثیرگذار است. پس توجه کافی به آن داشته باشید و اقدامات لازم برای اجرای آن را دست‌کم نگیرید.

انتهای پیام/

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *