با شیوه های مختلف دسته بندی مشتریان آشنا شویم
صاحبان کسب و کار و بازاریابان با شیوه های مختلف به دسته بندی مشتریان توسط می پردازند که شاید برحسب تجربه به این شیوه ها دست یافته اند یا با نظر کارشناسان و مشاوران به این کار اقدام می کنند. به هر حال دسته بندی مشتریان به فروشندگان کمک می کند مشتریان خود را بهتر بشناسند و محصولات مناسبی به آن ها عرضه نمایند. در این نوشتار با برخی از شیوه های مختلف دسته بندی مشتریان آشنا می شویم.
دسته بندی مشتریان با ایده سالن تئاتر
به تصویر یک سالن تئاتر توجه کنید. همه افراد حاضر در سالن یک نمایش را تماشا می کنند. اما؛ جایگاه آن ها در سالن متفاوت است. صندلی های ردیف جلو، بالکن ها و جایگاه ویژه و در نهایت صندلی های معمولی که تا انتهای سالن چیده شده اند. در این سالن ها قیمت بلیت ها متفاوت بوده و برخی ممکن است کران تر باشند. در این میان صندلی های ردیف و جایگاه های ویژه گران تر هستند. چرا که نزدیکی به سن به معنای دید بهتر است و صدای بازیگران بهتر شنیده می شود.
برندها نیز می توانند با استفاده از این ایده، مشتریان را دسته بندی کنند و به ارائه قیمت های متفاوت تعداد بیشتری از آن ها را به سوی محصولات و خدمات خود جلب کنند.
برندهای فعال در صنعت مد سابقه طولانی در دسته بندی مشتریان خود دارند. از دهه ۳۰ به این سو مراکز طراحی لباس در پاریس به فروش عطر نیز اشتغال داشتند. این مراکز با استفاده از ایده دسته بندی مشتریان خود موفق شدند علاوه بر بانوانی که توان خرید لباس های تولید شده را داشتند، طیف وسیعی از بانوان دیگر را جذب بازار خود کرده، از این طریق، سود قابل توجهی نصیب خود کنند.
روش پیر کاردین
در دهه ۶۰ میلادی، پیر کاردین با ارائه محصولاتی جدید که به آن ها به عنوان لباس های حاضری اطلاق می شد قوانین بازی را تغییر داد.
پس از ارائه این لباس ها به بازار پیر کاردین به دلیل رفتار نامناسب و غیر حرفه ای، از صنف خیاط ها کنار گذاشته شد. اگر چه پس از موفقیت های پی در پی این شرکت پیر کاردین مجددا توسط همکاران خود به صنف خیاط ها دعوت شد.
پیر کاردین با گسترش طرح های خود آنها را در دسترس طیف وسیع تری از مشتریان قرار داد. موضع جدید این شرکت سبب نشد که مشتریان سنتی خود را از دست بدهد چرا که آنها همچنان اعتقاد دارند که لباسی با طراحی خاص پیر کاردین را خریداری و استفاده می کنند.
دسته بندی مشتریان از بالا به پایین
تقسیم بندی مشتریان از بالا به پایین کار بسیار ساده ای است. شما همواره می توانید مشتریان را در زیر مجموعه یک برند لوکس دسته بندی کنید. اما انجام این تقسیم بندی از پایین به بالا کار بسیار دشواری است . شرکت تولید موتور سیکلت های هوندا بهترین مثال ممکن برای انجام این تقسیم بندی از پایین به بالا به شمار می رود. نخستین محصول این شرکت اسکوتر بود و به تدریج موتور سیکلت های بسیار پیشرفته و قدرتمند به لیست محصولات این شرکت اضافه شد.
شرکت هوندا در طول دوران فعالیت خود با انتقادات بسیاری مواجه شد اما توانست با تولید محصولات متنوع، باکیفیت و قابل اعتماد توانایی های خود را به اثبات برساند
شما می توانید با دسته بندی محصولات خود به بازار محصولات ارزانقیمت وارد شوید. برند کریستین دیور همچنان در برنامهها و جشنواره های مد شرکت کرده و خطوط طراحی و دوخت لباس خود را همچنان حفظ کرده است. اما؛ بیشتر درآمدهای این شرکت از فروش لوازم جانبی، عطر و لوازم آرایش است.
دانستن چگونگی انجام این دسته بندی و نحوه ترسیم خطوط از اهمیت بسیاری برخوردار است . گسترش وسیع محصولات پیرکاردین لطمه بسیار زیادی به هویت و جایگاه این برند وارد کرده و تنوع بسیار زیاد محصولات این شرکت موجب تضعیف جایگاه آن شده است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?در گفتگو ها شرکت کنید!