جـادو ی کاریزمـا و تکنیک های لازم برای رسیدن به آن

جـادو ی کاریزمـا و تکنیک های لازم برای رسیدن به آن -بخش دوم

در این مقاله به بررسی جـادو ی کاریزمـا و تکنیک های لازم برای رسیدن به آن و راز افراد کاریزماتیک و دارای جذبه که در ارتباطات موفق هستند می پردازیم.

خصوصیات و ویژیگی های بیرونی شخصیت کاریزماتیک

شور و شوق:

شور و اشتیاق برای اثر گذاری و انتقال جذبه روی دیگران ضروری است افرادی که دارای جـادو ی کاریزمـا هستند شور و اشتیاق قلبی از خود نشان می دهند، که این عمل موجب کاهش شدت ترس، نگرانی و اضطراب می شود،این با کسب دانش و معلومات درباره ی موضوع مورد نظر شور و حرارت بیشتری ایجاد می کنند، و به کاری که انجام می دهند اعتقاد و ایمان راسخ دارند، باور به عملکرد خود باعث ایجاد هیجان در کارها می شود.

اعتماد به نفس:

اعتماد به نفس ویژگی ای است که باعث افزایش کاریزما می شود. مردم افرادی را که دارای اعتماد به نفس کافی هستند و به توانایی های  خود ایمان دارند را الگوی مناسبی برای خود می دانند. اما اعتماد به نفس با خودپسندی و تکبر و خودخواهی متفاوت است، مردم از افراد متکبر دوری می کنند.

مردم اعتماد به نفس شما را از نحوه ی برخوردتان با مسائل، حرکات بدن، لحن صدا و تصمیماتی که در شرایط سخت می گیرید درک می کنند. افرادی که دارای جـادو ی کاریزمـا هستند با نشان دادن اعتماد به نفس در حیطه کار، فعالیت و زندگی باعث جلب اعتماد دیگران می شوند.

هم خوانی و مناسب بودن:

هر فرد برای ایجاد جـادو ی کاریزمـا در بین مردم به  توافق و هم خوانی میان آن چه می گوید و آن چه انجام می دهد بسیار نیاز دارد. هرچه بیشتر در تمام جنبه های پیام خود تداوم و هم خوانی داشته باشد صادق تر و واقعی تر به نظر خواهد آمد و اگر فرد به پیام خود باور نداشته باشد، دیگران هم آن را باور نخواهند کرد. همخوانی ( عمل و نیت) باعث ایجاد اعتماد و در نهایت افزایش جـادو ی کاریزمـا خواهد شد، و این اتفاق زمانی رخ می دهد که،  حرکات بدن، کلمات و لحن شما در یک مسیر هماهنگ قرار گیرند و پیام کلامی و غیر کلامی شما یکی شود.

خوش بینی:

برای ایجاد یک شخصیت کاریزماتیک، خوش بینی نقش مهمی دارد. مردم به کسانی که نگاه و نگرش مثبت به زندگی دارند بیشتر گرایش و علاقه دارند. اما خوش بینی فقط داشتن یک نگرش مثبت و یا دائما حرف های امیدوار کننده زدن نیست. خوش بینی یعنی داشتن این دیدگاه و تفکر که همه چیز در نهایت خوب و درست خواهد شد، ایمان به این که اهداف در دسترس خواهند بود.

خوش بینی یعنی در هر موقعیتی مثبت نگر بوده و به دنبال راه هایی برای حرکت رو به جلو باشید، افراد کاریزماتیک شکست ها را موقتی و ناکامی ها را به عنوان فرصت می بینند.

قدرت مثبت:

افرادی که جـادو ی کاریزمـا دارند ذاتا می دانند چگونه از اشکال مختلف قدرت مثبت استفاده کنند. قدرت زمانی می تواند به فرد کمک کند که از راه مثبت آن استفاده کند تا به نیازهای خود دست پیدا کند. یادتان باشد قدرت با اعمال زور و فشار فرق دارد. قدرت باعث به وجود آمدن اعتماد و افزایش کارایی می شود.

افراد کاریزماتیک نیازی به تحمیل کردن خود بر دیگران یا وادار کردن افراد به کارهای مبتذل ندارند آن ها خوب می دانند چگونه از قدرت برای اهداف اخلاقی استفاده کنند.

انرژی و تعادل:

افرادی که کاریزماتیک دارند، در بدو ورود به هر مکانی جلب توجه می کنند،  انرژی و جذبه آن ها به همه منتقل می شود. آن ها در گفتار و رفتار خود پر از شور، شوق و اشتیاق هستند. افراد موفق انرژی خود را با تعادل و یکپارچگی افزایش می دهند.  بدون تعادل و بدون انرژی کاریزمای وجود نخواهد داشت. عدم تعادل باعث از بین رفتن  انگیزه و کاهش انرژی می شود. در زندگی خود تعادل را در شش حوزه حفظ کنید، مالی، سلامتی و جسمی ، روحی و عاطفی ، فکری و ذهنی و معنوی و اجتماعی.

شوخ طبعی و خوش بختی:

افرادی که کاریزما دارند شاد و سرزنده و شوخ طبعند. شادی وشوخ طبعی با جـادو ی کاریزمـا رابطه مستقیم دارد، شادی واقعی از افکار، احساسات و کارهایی که برای دیگران و خود انجام می دهیم نشأت می گیرد. شوخ طبعی باعث می شود مردم پذیرای فرد شوند و ارتباط بهتری برقرار کنند. مردم اغلب جذب افرادی می شوند که شاد و شوخ طبعند چرا که باعث ایجاد یک احساس خوب و خشنودی در آن ها می شود. اغلب افراد خوش بختی را در قالب ثروت ، شهرت، موفقیت و شانس می بینند، اما توجه کنید این منابع خارجی هستند و از بیرون به دست می آیند، آن چه درون فرد اتفاق می افتد بزرگترین معیار اندازه گیری خوش بختی است. در حقیقت خوش بختی پایدار در زمان حال است نه آینده (مورتنسن، ۱۳۹۷: ۶۶، ۱۱۱).

 نقش مهارت های ارتباطی در ایجاد جـادو ی کاریزمـا

روانشناسی به نام آلبرت محرابیان در طی تحقیقاتی که بر روی ارتباطات موثر انجام داد به نتایج جالبی دست یافت که بیانگر این موضوع است که:  ۵۵% ارتباطات موثر به وضعیت ظاهری و زبان بدن افراد، ۳۸% به نوع گفتار و فن بیان و ۷% به محتوای کلام و واژه بستگی دارد. بنابراین بیشترین عامل اثرگذاری به روی مخاطب به وضعیت هر فرد و کمترین میزان تأثیرگذاری به مخاطب به محتوای اصلی پیام بستگی دارد.

وضعیت ظاهری

تحقیق دکتر محرابیان نشان می دهد که ظاهر افراد تأثیر زیادی بر قضاوت مخاطب می گذارد. ما همواره در نگاه اول از روی ظاهر افراد، ذهنیتی در خود ایجاد می کنیم. که مبین شخصیت وی است. ظاهر نه تنها به جذابیت فرد بستگی دارد، بلکه به سایر عواملی مثل: نوع پوشش، و آرایش مو وصورت، بهداشت فردی، زبان بدن ،  نحوه راه رفتن و ایستادن ،  دست دادن و حتی جزئیاتی هم چون برند ساعت و زیورآلات  در اولین ارتباطات حضوری با مخاطب بسیار اهمییت دارد.

سه ثانیه اول ارتباطات از سه ساعت بعدی مهم تر است. اگر در اولین ملاقات نتوانید به روی مخاطب اثر بگذارید بسیار دشوار خواهد بود تا در ادامه ی ارتباط یا ارتباطات بعدی موفق شوید (صحت:۱۳۹۱)

 زبان بدن

زبان بدن ابزاری است برای برقراری ارتباط با مخاطب بدون استفاده از کلام و واژگان به عبارتی دیگر زبان بدن مجموعه ای است از حرکات و رفتارهای ما هنگام ایجاد ارتباط با مخاطب، افرادی که کاریزما دارند از ارتباطات غیر کلامی مثبت یا زبان بدنی مناسب ( هماهنگی بین اعضاء بدن و حرکات) استفاده می کنند تا بر روی مخاطب خود اثر بگذارند و او را شیفته خود بکنند.

تسلط بر مهارت های غیر کلامی باعث می شود علاوه بر ایجاد و افزایش جذابیت ها در نگاه مخاطب و همچنین انتقال درست پیام ها، افکار و اندیشه ی مخاطب را تا حدودی حدس زده و بهتر بشناسیم تا در نهایت ما را در ایجاد یک ارتباط موثر یاری کند. زبان بدن در ارتباطات حضوری و حتی تلفنی اهمییت زیادی دارد.

نویسندگان: دکتر کامران صحت / تینا مادرشاهی

ادامه دارد…

منبع: وب سایت کامران صحت

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *